C
Till en pergola vill jag sätta ihop två 145x45 mm tryckta reglar till en stolpe alternativt en 145x45 i mitten och två 145x34 utanpå för att dölja stolpskon.
Har läst lite men vill ha fler åsikter. Det är tydligen PU-lim som gäller och vissa menar att det räcker eftersom limmet inte bär upp något förutom att hålla ihop sig själv, andra både limmar och skruvar. Någon sade att tryckimpregnerat kommer att vrida sig. Betyder det att reglarna kommer att separera så att det blir glipor?
Att enbart limma skulle vara optimalt för utseendets skull då virket skall laseras eller oljas. På vilket avstånd bör skruvar sitta om det måste användas?
Jag antar att de också bör sitta parvis. Det går väl annars att borra och göra träplugg av överblivet virke för att dölja skruvarna.

Edit: flytta gärna till altan och uteplats
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel Wahlberg
  • Laddar…
Varför tryckt virke? Det är plaskblött och inget för precisionsjobb som limmade stolpar är i någon form. Vanliga byggreglar vore mycket enklare att använda för det där ändamålet. Rätt behandlade och infästa håller de som en husfasad ungefär. Då skulle jag köra med vanligt trälim, väl försänkta skruvar dolda med kemiskt trä, fast det förutsätter att de ska måls.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Cheesen
C Chippe skrev:
Till en pergol vill jag sätta ihop två 145x45 mm tryckta reglar till en stolpe alternativt en 145x45 i mitten och två 145x34 utanpå för att dölja stolpskon.
Har läst lite men vill ha fler åsikter. Det är tydligen PU-lim som gäller och vissa menar att det räcker eftersom limmet inte bär upp något förutom att hålla ihop sig själv, andra både limmar och skruvar. Någon sade att tryckimpregnerat kommer att vrida sig. Betyder det att reglarna kommer att separera så att det blir glipor?
Att enbart limma skulle vara optimalt för utseendets skull då virket skall laseras eller oljas. På vilket avstånd bör skruvar sitta om det måste användas?
Jag antar att de också bör sitta parvis. Det går väl annars att borra och göra träplugg av överblivet virke för att dölja skruvarna.

Edit: flytta gärna till altan och uteplats
Jag ställer mig till ovanstående... Varför tryckt?
Att sedan Limma ihop två reglar blir inte speciellt snyggt då dessa redan är avrundade så du får ett spår mitt i stolpen.
För din del ser jag två vägar.
1. Beställ stolparna hos en lokal snickare.
2. Köp snickeritorrt virke, rikta, plana och limma ihop stolpen själv..
Alla andra genvägar kommer att resultera i ett tråkigt slutresultat.
Undantaget kan vara om du hittar lämplig limträbalk på marknaden som är limmad med ett lämpligt lim.

Lycka till, hoppas du lägger upp en projekttråd.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
@Hep @Cheesen

Tänkte att tryckt virke är tåligt om lasyr eller olja försvinner med tiden innan jag lägger på nytt. Det sägs att tryckt virke går att limma direkt med PU lim men det kanske går lika bra med vanligt trälim också som jag redan har.
Dagens tryckta virke behöver bara torka 1-2 månader beroende på väder innan målning och jag ska mäta med fuktmätare. Kan dock vänta till nästa år också. Jag väljer nog terrasslasyr som är gjort för impregnerat virke.

Ni har rätt. Funderade på de rundade kanterna men accepterar utseendet, dessutom är jag bekväm och handlar från butiken 500 meter ifrån mig.
Bilden visar spår i stolparna och skapar liknande intryck som ihopsatta reglar. Min pergola kommer tyvärr att ha lutande "tak" då den måste gå ut från huset vilket jag ogillar. Gissar på att att jag kommer att ha fler frågor och problem då det är i stort sett första gången jag bygger i trä så det blir väl en projekttråd.

Frågan kvarstår dock. Kanske räcker det med att enbart limma eller måste jag skruva med?
Virket vrider sig så pass att reglarna separerar lite?
Kom på att träspackel finns för att dölja skruvarna om det nu håller och funkar med lasyr.

Träpergola med lutande tak och rundade kanter i trädgårdsmiljö med möbelgrupp och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tryckt virke vrider sig inte mer än annat virke...

Dock rör sig allt virke när det torkar och eftersom tryckt virke levereras blött kommer den att vrida sig om den inte spikas/skruvas fast eller ströläggs för att hålla det rakt när det torkar.

När det är torrt är tryckt virke lika formstabilt som annat virke.

/ATW
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Limmakruva 2st 45x120 och kapa ner till rätt dim så slipper du skarven samt att du får en rak stolpe.
Även c24 reglar är sällan skottraka.
 
Cheesen
C Chippe skrev:
@Hep @Cheesen

Tänkte att tryckt virke är tåligt om lasyr eller olja försvinner med tiden innan jag lägger på nytt. Det sägs att tryckt virke går att limma direkt med PU lim men det kanske går lika bra med vanligt trälim också som jag redan har.
Dagens tryckta virke behöver bara torka 1-2 månader beroende på väder innan målning och jag ska mäta med fuktmätare. Kan dock vänta till nästa år också. Jag väljer nog terrasslasyr som är gjort för impregnerat virke.

Ni har rätt. Funderade på de rundade kanterna men accepterar utseendet, dessutom är jag bekväm och handlar från butiken 500 meter ifrån mig.
Bilden visar spår i stolparna och skapar liknande intryck som ihopsatta reglar. Min pergola kommer tyvärr att ha lutande "tak" då den måste gå ut från huset vilket jag ogillar. Gissar på att att jag kommer att ha fler frågor och problem då det är i stort sett första gången jag bygger i trä så det blir väl en projekttråd.

Frågan kvarstår dock. Kanske räcker det med att enbart limma eller måste jag skruva med?
Virket vrider sig så pass att reglarna separerar lite?
Kom på att träspackel finns för att dölja skruvarna om det nu håller och funkar med lasyr.

[bild]
Jag har tillverkat några tryckta stolpar medelst att sätta ihop två 45X90 när jag ej haft tillgång till 90x90. Jag har då enbart skruvat ihop dessa och såvitt jag vet så står dom fortfarande efter 10 år. Såg inte poängen med lim då jag gjorde dessa Räckesstolpar. Fick en fördel till på köpet och det var att jag laskade stolparna halv i halv med reglarna i golvet där dom fästes och då blev ju laskningen per automatik klar när jag kapade ena plankan 20cm längra än den andra.

Jag har ett pergolaprojekt i pipelinen men den kommer att få vara vilande med dagens virkespriser.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
@Mazen ja eller 170 och kapa ned men jag ger mig nog inte på det. Jag kan kapa på tvären :-D och skarven är inget jätteproblem utseendemässigt för mig.

@Cheesen Jag tror en grannes carport är ihopsatt med flera reglar. Ska höra efter men gissar på att han endast skruvat som du. Poängen med lim var att eventuellt slippa skruva då de kommer att synas väl eftersom jag inte målar med täckande färg och PU-lim skall vara riktigt starkt.
Jag har ingen koll på tidigare priser men har hört att priserna är dyra nu men tryckt är faktiskt något billigare.
 
Redigerat:
C Chippe skrev:
@Mazen ja eller 170 och kapa ned men jag ger mig nog inte på det. Jag kan kapa på tvären :-D och skarven är inget jätteproblem utseendemässigt för mig.

@Cheesen Jag tror en grannes carport är ihopsatt med flera reglar. Ska höra efter men gissar på att han endast skruvat som du. Poängen med lim var att eventuellt slippa skruva då de kommer att synas väl eftersom jag inte målar med täckande färg och PU-lim skall vara riktigt starkt.
Jag har ingen koll på tidigare priser men har hört att priserna är dyra nu men tryckt är faktiskt något billigare.
:oops: tänkte du skulle köra på 90x90 stolpar., missade 45x145.. ja isf är 170 rätt. :D
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C
Stötte på en snickare med nära 40 års erfarenhet och han sade att det räcker med att limma. Virket kommer då inte att vrida sig. Detta var något han gjorde eftersom han råkade tycka skruvar är fult.
 
C Chippe skrev:
Stötte på en snickare med nära 40 års erfarenhet och han sade att det räcker med att limma. Virket kommer då inte att vrida sig. Detta var något han gjorde eftersom han råkade tycka skruvar är fult.
Det blir svårt att hålla det tryck som behövs utan skruv. Har du 124134 tvingar över så löser det sig, men det låter inte som det :)
 
Jag undrar var ”Dagens tryckta virke behöver bara torka 1-2 månader” kommer ifrån och om det hänt något med det trycka de senaste tio åren. Det var då jag målade ett år gammalt tryckt virke. Det flagnade jättefult efter bara något år.
 
C
@Viktor.J pga att limmet expanderar hårt?
Jag har 4st och mina grannar har väl ett par. Iaf 8 st, det räcker kanske för max 2.5 meter långa stolpar?

@Hep ingen aning men tror det är samma då som nu men det finns tyngre impregnering än andra. Det är viktigt att mäta fukthalten i virket. Under 16%, gärna 14%.
Därefter kan man tvätta. Jag köpte terrasslasyr samt deras medel som tar bort grön kristall/salter som jag skall använda innan målning efter att virket är torrt. Det viktiga är nog att det är torrt och relativt rent innan man målar.
 
Redigerat:
C Chippe skrev:
@Viktor.J pga att limmet expanderar hårt?
Jag har 4st och mina grannar har väl ett par. Iaf 8 st, det räcker kanske för max 2.5 meter långa stolpar?
.
Allt beror ju på dimensionerna men med 145mm breda reglar så finns det lite vilja i träet som man kan behöva forcera, dessutom så vill man ju trycka ihop kanterna och då finns det en stor risk att det inte räcker med "en i mitten". Jag limmade ihop mina 220 reglar i veckan och det gick-inte att få ihop dom tätt. Det hade behövts en tving per långsida var 15-20 cm. För info så skruvlimmade jag mina.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
@Viktor.J aha, då är jag med. Hur nära kanten skruvade du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.