Om den storstaden du bor i råkar vara Stockholm så finns ju Holms trävaror, de tar emot privatkunder på fredagförmiddagar, även om de inte går ut med den informationen särskilt plakativt. De har börjat med skivmaterial också. Där kan du rota.
 
Tilman Tilman skrev:
Om den storstaden du bor i råkar vara Stockholm så finns ju Holms trävaror, de tar emot privatkunder på fredagförmiddagar, även om de inte går ut med den informationen särskilt plakativt. De har börjat med skivmaterial också. Där kan du rota.
Bor på landets framsida ;) så det är lite långt.
 
Microkatten
N Nizztos skrev:
Som stordstadsbo är sågar nog svårt
N Nizztos skrev:
Gillar inte tanken på att använda snickerier.
N Nizztos skrev:
fb är inget alternativ för mig
Problemet är kanske inte att det saknas ställen att köpa virke från? ;)
N Nizztos skrev:
lösa rikthalvan med de trick man kan göra med den och bordssåg
Jo, man kan alltid tricksa lite, men man tröttnar ganska snabbt på det. Det gjorde i alla fall jag. Det finns små rikthyvelmaskiner eller så kan man rikta med handhyvlar. Eller köpa en kombinerad plan- och rikthyvelmaskin.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Problemet är kanske inte att det saknas ställen att köpa virke från? ;)

Jo, man kan alltid tricksa lite, men man tröttnar ganska snabbt på det. Det gjorde i alla fall jag. Det finns små rikthyvelmaskiner eller så kan man rikta med handhyvlar. Eller köpa en kombinerad plan- och rikthyvelmaskin.
Inte påstått att det saknas platser. Har bara sagt att jag inte känner till vilka de är och var de finns. Nu vet jag lite mer även om flera av dem är alternativ jag inte kommer nyttja.

Angäende rikthyvel så är ju detta forum enigt kring att det bara är stora tungviktare som gäller (lite med glimten i ögat, men definitivt det intryck man får) och det är inte möjligt för mig.
 
N Nizztos skrev:
Som stordstadsbo är sågar nog svårt. Gillar inte tanken på att använda snickerier. Som att gå till en restaurant för att köpa kött och grönsaker...
Jag började min snickarbana med att köpa hyvlat virke i färdiga dimensioner från ett snickeri. Det är enligt mig en rätt bra start, man slipper köpa på sig de stora maskinerna o kan fokusera på att göra fogar och bygga. Jag hade inte travat in på ett snickeri med 50 anställda o frågat om man kan köpa därifrån, men de flesta en- eller fåmansföretag tror jag faktiskt är villiga att sälja hyvlade plankor. Du får såklart betala men det är bra utväxling på pengarna, en timmes maskinhyvling motsvarar rätt många dagars handhyvlande.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Hej

Hitta virke som privatperson är ju jobbigt, håller jag med om. Speciellt om man är ny, men det går ju. Jag har lite tips för folk på framsidan.

I Frölunda finns abi-trä, där kan du som privatperson köpa planhyvlat. Rätt saftiga priser, men för att komma igång och om du skall göra något litet så kanske det kan vara något.

Du hitta småsågar i närområdet på blocket då och då, men då är det nästan uteslutande grovsågat. Du behöver inte ha en stor rikthyvel för att rikta. En liten planhyvel (makita eller dyl.) och vaggor funkar också när man inte gör det så ofta. Det bästa är såklart att du börjar älska handhyvla virke! Alla pengarna du sparar varje år på att skippa gymkortet kan du lägga på nya hyvlar varje år. En garanterad genväg till lycka!

Sedan finns det ju hobbyföreningar. I Högsbo finns en där man både gemensamt köper in virke samt att dom har en rikthyvel som man kan låna. Jag har för mig att jag sett någon ute på Hissingen också. Du måste då vara medlem och dom brukade inte ha öppet varje dag, men det kan ju vara ok ändå som hobbysnickare.

Det finns också en liten brädgård uppe på Orust, i närheten av Henån tror jag, som säljer virke till båtbyggande. Där skall det också gå att köpa virke som icke båtbygande privatperson. Jag har inte varit där själv, men har funderat på att åka dit någon gång.
 
Tack alla som svarat.

Tror jag fått de svar jag behöver på frågan var jag hittar virke. Det finns att hitta även för mig även om det kan vara lite bökigare än att ta sig till en "vanlig" butik.

Frågan om vilket virke man använder till olika saker (som onekligen är en stor fråga) kan jag ju återkomma till när man har specifika exempel. Tror dock att jag lite fick svar på att det egentligen inte finns något mellan konstruktionsplywood och björkplywood för en prislapp och användbarhet mellan dessa.

Jag är rätt säker på att mina första behov kommer vara just björkplywood och då kommer jag testa Calexico. När jag väl kommer så långt att jag behöver någon form av ädelträ/lövträ så kanske de kan vara en bra start även för det men där finns då som nämnt i denna tråd även andra möjligheter.
Planen när jag väl kommer dit är att kunna plana/rikta på egen hand. Antingen med min planhyvel plus de tricks som finns med denna och bordssåg eller med min blivande CNC för delar som får plats (tror jag bygger den för 1200x600 arbetsyta om jag inte mins fel).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.