Vi kommer montera pumpen imorgon.
Men hydropress och rördelssats har vi inte köpt än.Kan jag koppla in slangen direkt till kranen utan hydropress för att se att allt funkar?
Eller går pumpen hela tiden då?

Behöver jag 60 liter eller räcker det med 24?
Och var kan man hitta en billigare rördelssats? Med tryckströmbrytare.
 
B
Det jag fick höra var att man ska spola bort några m3 vatten, för att få bort slam och annat som virvlar upp i samband med att man byter pumpen. Så jag lät bara pem slangen gå ut på gräsmattan först. Då kunde jag också se att pumpen gick som den skulle. Förstår inte annars varför man ska montera mot en kran tillfälligt? Låter omstänsigt.


Du kan inte köra utan hydropress/hydrofor. Vatten är inkompressibelt. Du kan heller inte köra utan tryckströmbrytare.

Amazon har rätt billiga delar
https://www.amazon.se/dp/B004BEJA52...785233&sprefix=pressure+vessel,aps,132&sr=8-1

50l hydropress för 850kr inkl frakt. Varför köra på mindre än 50l när de är så billiga? Finns resten av delarna där med. En liten tank ger ju väldigt många start och stopp på pumpen. Jag tror man ska hålla sig kring 60l eller större.

I övrigt brukar jag köpa rördelar från rörfokus, billigtvvs, hornbach och rinkaby rör. Jag är inte så noga med vart jag köper dem ifrån, däremot lite mer noggrann med fabrikatet på prylarna man köper.
 
  • Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
Ska du bara spola ut vatten kan du ju köra på stickpropp tills du har hydropress osv. Men då stänger man av vattnet med stickproppen å inte en kulventil eller annan avstängning
 
V Vector skrev:
Ska du bara spola ut vatten kan du ju köra på stickpropp tills du har hydropress osv. Men då stänger man av vattnet med stickproppen å inte en kulventil eller annan avstängning
Det e ju bra bara för att testa. Se hur vattnet smakar
 
Som skrivits förut så skulle jag spola bort några kubik först för att få bort borrkax mm innan jag skulle ge mig på något smaktest men man gör som man vill
 
  • Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
V Vector skrev:
Som skrivits förut så skulle jag spola bort några kubik först för att få bort borrkax mm innan jag skulle ge mig på något smaktest men man gör som man vill
Det har du helt rätt i
Vi är bara nyfikna. En granne fick bra vatten. En annan fick inte det
 
B BSOD skrev:
Det jag fick höra var att man ska spola bort några m3 vatten, för att få bort slam och annat som virvlar upp i samband med att man byter pumpen. Så jag lät bara pem slangen gå ut på gräsmattan först. Då kunde jag också se att pumpen gick som den skulle. Förstår inte annars varför man ska montera mot en kran tillfälligt? Låter omstänsigt.


Du kan inte köra utan hydropress/hydrofor. Vatten är inkompressibelt. Du kan heller inte köra utan tryckströmbrytare.

Amazon har rätt billiga delar
[länk]

50l hydropress för 850kr inkl frakt. Varför köra på mindre än 50l när de är så billiga? Finns resten av delarna där med. En liten tank ger ju väldigt många start och stopp på pumpen. Jag tror man ska hålla sig kring 60l eller större.

I övrigt brukar jag köpa rördelar från rörfokus, billigtvvs, hornbach och rinkaby rör. Jag är inte så noga med vart jag köper dem ifrån, däremot lite mer noggrann med fabrikatet på prylarna man köper.
Jättebra svar. Kommer absolut spola en stund innan det blir smakprov
 
Spola inte för länge bara, beroende på hur mycket vatten brunnen ger. Vår gav 600l/h. 116m djup och den tömdes rätt fort när det inte var något mottryck. Minns inte exakt nu, men på under en timma gick pumpen torr. Nu verkar den visserligen ha klarat det, men ändå onödigt att riskera det
 
Så länge som pumpen inte får gå torr nån längre stund så är det bara bra att tömma.
Med längre stund så håll er under 1min

Pumpa på och glöm inte slack på lina och kabel
 
B byggeskafram skrev:
Det har du helt rätt i
Vi är bara nyfikna. En granne fick bra vatten. En annan fick inte det
Jättebra vatten eller inte kan inte ett smaktest avgöra utan man måste göra ett vattenprov och för att göra ett sådant så måste det omsättas vatten i borrhål
 
V Vector skrev:
Jättebra vatten eller inte kan inte ett smaktest avgöra utan man måste göra ett vattenprov och för att göra ett sådant så måste det omsättas vatten i borrhål
Grannen sa att deras vatten smakade dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.