Hej!
Tänker bygga nytt hus - att få bli gammal i - med vinterbonat uterum i söder ca 380 mm (eller 400) ggr 450 mm. Med fyra skjutdörrar på kortaste sidorna, för att få stor andel yta öppning i öppet läge, 75 %. Tänker att breda skjutdörrar dessutom skulle bli tungt. Har kollat in Halle, men de har inte fyraspårsalternativ för vinterglasen. Antar att det finns andra tillverkare, som har fyra spår.. Om det inte är någon hake med detta om fyraspårs för isolerade uterum, som jag inte förstått än.
Vet du tillverkare som kan rekommenderas vad gäller isolerade uterum? Har du erfarenheter?
 
Anledningen är troligen pga djupet 4-spår i vinterglas bygger, samt ev otäthet. Räcker inte 3-spår? Har du funderat på vikdörrar?
 
  • Gilla
snart framme
  • Laddar…
Hej! Jo, jag anade att det var för omfattande i cm och mer känsligt; lättare otätt. Tack för svar, nu vet jag!
Ja, jag har funderat på vikvägg. Det går bara på en av kortsidorna, pga vindriktningen. (Men det är ju dyrt, så det blir bra!)
Då tar jag tre skjutglas på den andra kortsidan.
Är Halle eller Willab bäst? Eller nån annan?
Det är väl f ö en bra ide att ha golvvärme, om man vill ha växter i uterummet också? (Förodling, och kanske övervintrande växter.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.