Då höjjer mitt elbolag priset på elcertifikat ijen. Nu med 0.75öre inkl moms
Är det bara jag som börjar undra om det inte är så att man vill smyghöjja priset?

Man betalar ju bara vad elbolaget anser att de behöver betala för dessa.
Numera ingår de ju i "priset" och får inte redovisas separat.
Mycket kasst tycker jag då denna post är en del av konkuransen.

Här kan man se vilket pris elbolagen köper in elcertifikat på nordpoolens El handel.
Welcome to Nord Pool
Sedan 2004:
quotes_complete.gif
Senaste 30 dagarna:
quotes_last30.gif
Jag ser ingen speciell uppgång som gör att mitt elbolag behöver höjja. Eller så har de köpt till dålig "kurs" och låter oss kunder stå för smällen.

Hur kommer det se ut med "fast pris" i framtiden? -öö ja du får detta bra priset tills vi höjjer elcertifikaten. (eller tvingas höjja).

Slogan 2015: -Köp Elen oss! Vi har de billigaste utsläppsrätterna och elcertifikaten!


Saxat från min elnätsleverantörs hemsida:

Vad kommer elcertifikaten att kosta för slutanvändaren?

Avgiften för elcertifikaten baseras på din elförbrukning.
Det är till viss del upp till elhandelsföretagen själva att avgöra hur stora kostnader de har i samband med hanteringen av elcertifikaten, vilket får till följd att priserna för elcertifikaten varierar från företag till företag.

Lagändringar 1 januari 2007

Den 14 juni 2006 tog riksdagen beslut om att genomföra en del förändringar i lagen om elcertifikat. Ändringarna syftar till att ge systemet en ökad långsiktighet och att höja ambitionsnivån för den förnybara elproduktionen.
Elcertifikatsystemet förlängs fram till och med år 2030, detta för att skapa stabilitet och långsiktighet för aktörernas investeringar i förnybar elproduktion.
Kostnaderna för elcertifikaten kommer att bli en del av elpriset vilket leder till en ökad möjlighet för elkunderna att jämföra elhandelsföretagens priser. Eftersom kostnaden för elcertifikat blir en del av det totala elpriset så kommer inte längre elcertifikatpriset att redovisas separat på elräkningen.
 
Om de (elcertifikaten) ingår eller ej beror på vilket avtal du har med din el leverantör (tror även att vissa leverantörer tex Vattenfall inte tekniskt klarat av att klumpa ihop el och elcertifikat till en summa), om du teknat ett avtal före 20061231 så är det med största sannolikhet separerat, medan om du tecknat avtal efter detta skall det vara ihop klumpat. Om du tex den 20070615 tecknar ett avtal som sträcker sig över fem år skall din el leverantör förutom att köpa in el på termin för din räkning även köpa elcertifikat med en framtida leverans. Om han köper in dessa via Nord Pool idag, får han punga ut en massa pengar idag men du betalar elleverantören lite varje år. Precis som banken vill han ha betalt för att han ligger ute med en massa pengar (eller så köper han elcertifikaten via en mäklare tex Svensk Kraft Mäkling se Tricorona). Skillnaden i pris mellan att köpa spot (nu) eller med leverans om tex ett år är i princip ränta+lagerhållningskostnad (som Svenska Kraftnät tar ut av leverantören).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.