Hej!
Vi har efter mycket om och men precis beställt en häll med integrerad fläkt från ikea, vår ursprungliga ide var att använda den som cirkulationsfläkt med kolfilter men…

När vi letade häll/fläkt så pratade med en säljare på electrolux som hävdade att man utan problem kan dra fläktens frånluft rakt ut ur fasaden på någon meters höjd för att slippa dra upp kanaler i taket.

Nu undrar jag om någon har gjort detta? Alternativt besitter lite kunskap inom ventilation har har en utbildad gissning eller åsikt hurvida detta är vettigt eller ej?

Tack på förhand!
 
  • Skiss av kök med indikerade placeringar av häll/fläkt, rörledning och utblåsning genom vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem att göra det, men det är lite jobb beroende på vad man har för yttervägg. Kanalen ska isoleras EI15 samt ha visst avstånd till brännbart material.

Man får också räkna med att fasaden under utblåset kan bli skitigt av luften som kommer ut och kondenserar.
 
  • Gilla
John-Daniel och 1 till
  • Laddar…
Efter mina erfarenheter så kan hällutsug vara ett komplement, men kan knappast ersätta en kompetent fläkt monterad över hällen. Det kan funka på låga stekjärn och för vissa litet mindre osande matlagning men när det brassas på med wok, stekfläsk, strömming, lövbiff etc så klarar inte en liten hällmonterad fläkt att hålla osen borta. Ser dock fint ut på reklamen :)
 
Beror helt på märket, jag har en Bora Pure och sällan jag kör på mer än 6 av 9 även med höga grytor.
 
Beror nog även en hel del på hur man brukar laga mat. Har man ett flertal stekpannor igång så blir det en del os från olika ställen som ska bort från köket. Som sagt jag ser stekhällsutsug nedåt som ett bra komplement, kan även funka ok för mindre mängder os från en enstaka stekpanna.

Aldrig sett någon fungerande anläggning av denna typ som ensamt klarar litet större belastning men finns det tips om det tas det tacksamt emot.
 
Se tidigare inlägg så har du tips på märket.
 
BirgitS
H huggan skrev:
Inga problem att göra det, men det är lite jobb beroende på vad man har för yttervägg. Kanalen ska isoleras EI15 samt ha visst avstånd till brännbart material.

Man får också räkna med att fasaden under utblåset kan bli skitigt av luften som kommer ut och kondenserar.
Sen ska väl även fasaden skyddas mot brand och det lär även vara viktigt att det inte finns någon takfot nära eller något friskluftsintag.
 
  • Gilla
John-Daniel
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sen ska väl även fasaden skyddas mot brand och det lär även vara viktigt att det inte finns någon takfot nära eller något friskluftsintag.
Det eller brandspjäll med smältsäkring så slipper du det. Jag hade tegelfasad så jag hade inga problem.
 
H huggan skrev:
Se tidigare inlägg så har du tips på märket.
Jo jag såg det. Bara att jag aldrig sett detta som en fungerande ensam fläktlösning i litet bredare hällar typ 90 cm där det steks på många ställen samtidigt, mycket os som ska evakueras i dessa driftslägen.
 
H huggan skrev:
Det eller brandspjäll med smältsäkring så slipper du det. Jag hade tegelfasad så jag hade inga problem.
BirgitS BirgitS skrev:
Sen ska väl även fasaden skyddas mot brand och det lär även vara viktigt att det inte finns någon takfot nära eller något friskluftsintag.
ang. Friskluftsintag - finns där någon regel/rekommendation om avstånd?
 
30 mm från brännbart material till kanalen. 1000 mm över kanalen och övriga sidor 250 mm på brännbar fasad.
 
  • Gilla
John-Daniel
  • Laddar…
H huggan skrev:
30 mm från brännbart material till kanalen. 1000 mm över kanalen och övriga sidor 250 mm på brännbar fasad.
Så friskluften skall vara minst 1000mm över utsug/smutisg spisluft? Tolkar jag dig rätt?
 
Lånar denna lite.

Hörde mig för lite ang detta och fick till mig att man även kan montera fläkten i till exempel krypgrunden och inte ha den i spisen för att minska oljudet. Är det något någon vet något om?
det låter intressant.

och övriga tankar kring integrerad fläkt över lag? Är det en bra lösning? Erfarenheter någon?
 
  • Gilla
John-Daniel
  • Laddar…
BirgitS
B Bergonen skrev:
Hörde mig för lite ang detta och fick till mig att man även kan montera fläkten i till exempel krypgrunden och inte ha den i spisen för att minska oljudet.
Är krypgrunden tillräcklig hög för att det ska gå att serva fläkten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.