Hej alla

ska få solpaneler uppsatt och placeringen av växelriktaren är en öppen fråga. Fasaden på huset puts på betongplattor, ingen frigolit alltså, och som jag förstår det vill man inte borra i det. Växelriktaren väger 25 kg om jag har rätt datablad.

Alternativen är växelriktare precis bredvid fasadskåp, som då är en putsad yta, eller gräva en ränna för ett rör och få upp den på carporten, ca 4m från fasadskåpet.

Kan man limma fast fästplåten med typ PL400 bredvid fasadskåpet, på putsen, och sen hoppas på att det sitter? Eller är det rör som gäller?
 
Varför sätter ni den inte inomhus? Har ni inte plats till det så är det bättre att sätta den inne i carporten.
Limma upp nått på putsad fasad som väger 25 kilo med PL400? PL400 är bra till mycket, men inte till slät plåt eller puts utomhus!
 
Finns inget bra ställe inomhus med tanke på att dom kan låta lite (öppen planlösning, frun ville knappt ha väggar..).

Fungerar en kallvind annars? Står att temp-spannet är -25 till +60, och jag tror inte att vi har +60, ens en varm sommardag.
 
H Husbo73 skrev:
Finns inget bra ställe inomhus med tanke på att dom kan låta lite (öppen planlösning, frun ville knappt ha väggar..).

Fungerar en kallvind annars? Står att temp-spannet är -25 till +60, och jag tror inte att vi har +60, ens en varm sommardag.
Vi satte våra på vinden enligt rekommendation från installatören.
 
  • Gilla
pdov och 1 till
  • Laddar…
Med solpaneler på taket lär det väl dessutom bli svalare på vinden? Dessa tar ju energi från solljuset ;) men framförallt är det väl en liten glipa under och blir dom varma av solen överförs denna värme i lägre grad till taket.
 
  • Gilla
Husbo73
  • Laddar…
K
Du har inget förråd i anslutning till carporten? Plank? Källare?
 
K knightjocke skrev:
Du har inget förråd i anslutning till carporten? Plank? Källare?
Jo, där finns ett förråd med.

Börjar svänga lite mot att gräva och sätta den på carporten, för att kanske kunna sätta ett batteri inne i förrådet i framtiden. Bra tanke kanske?
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
K
H Husbo73 skrev:
Jo, där finns ett förråd med.

Börjar svänga lite mot att gräva och sätta den på carporten, för att kanske kunna sätta ett batteri inne i förrådet i framtiden. Bra tanke kanske?
Nu kan jag inget om den typen av fasad du har, så vet inte om det finns några trix. Men på vinden vill man inte ha den på grund av värme och lite tråkigt att jobba där uppe med för installatören och om du behöver göra något.

Skulle säga att det är bäst vid carporten. Även för batterierna i framtiden är förrådet bra.
 
  • Gilla
Husbo73
  • Laddar…
D
K knightjocke skrev:
Nu kan jag inget om den typen av fasad du har, så vet inte om det finns några trix. Men på vinden vill man inte ha den på grund av värme och lite tråkigt att jobba där uppe med för installatören och om du behöver göra något.

Skulle säga att det är bäst vid carporten. Även för batterierna i framtiden är förrådet bra.
Hur pass värmekänsliga är de, jag ser att tex Huawei sätter upp till +60 grader i sina datablad, så varmt får man knappast på vinden?
 
K
D djac skrev:
Hur pass värmekänsliga är de, jag ser att tex Huawei sätter upp till +60 grader i sina datablad, så varmt får man knappast på vinden?
Jag vet inte. Vet inte hur varm en vind blir generellt sett heller. Men det är ju mycket varmare än ute på sommaren. Livslängden påverkas nog negativ. Man märker kanske inte av det under garantitiden.

Har ingen fakta mer en känsla
 
Elektronik som en växelriktare är fylld med mår nog bäst och får längre livslängd om växelriktaren monteras i utrymme med året runt kring 20 grader jämfört med att utsätta den för hög väme och låga temperaturer. Monterad på en trång vind där man mycket sällan vistas, då har man dålig uppsikt av den och försvårar ev. servicearbeten.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
D
A Arnodt skrev:
Elektronik som en växelriktare är fylld med mår nog bäst och får längre livslängd om växelriktaren monteras i utrymme med året runt kring 20 grader jämfört med att utsätta den för hög väme och låga temperaturer. Monterad på en trång vind där man mycket sällan vistas, då har man dålig uppsikt av den och försvårar ev. servicearbeten.
Det är nog lite olika hur trångt man har, sen byts den ju med ganska långa intervaller så lite bök kan man ju ta, tycker jag.

Jag funderar på att sätta min på inredd och ventilerad vind, har temperaturdata och kan se att visst händer det vid enstaka tillfällen att det går upp i 30 grader men det gör det ju i solen på en fasad också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.