Vi funderar på att inreda kattvindarna och göra vårt stora sovrum stort nog att dela av till att bli 2 sovrum och låta det mindre sovrummet på öv bli större (2 sovrum ska alltså bli 3). Huset är byggt 1952. Vet ej om väggarna mot kattvinden är bärande.

Vi avser att leja bort större delen av jobbet (all konstruktion, isolering osv), men själva lägga golv, måla osv.

Vad kan vi räkna med för kvm pris (grovt uppskattat) för att lägga budget?
 
Hur långt är ett snöre ? :/
Du får nog räkna alltifrån vad det kostar att bygga nytt (säg ca 20 000kr/kvm) till ngt mindre ELLER något mer (om det är svårt att komma åt, huset är ju äldre och kan vara snett/vint osv.). Men det är inte säkert att "per kvm" är så relevant i ett sådant fall. Det handlar ju mer om en viss konstruktion.
Kattvindar i sig är ju inte svårt astt slå ut väggarna till, men sen är frågan om ni måste ta bort bärverket (och ersätta med antingen hjärtvägg som avdelar mellan rummen eller något annat) eller om ni kan ha det kvar om det passar med era planer) osv.
Ofta är ju kattvindarna byggda utefter en ramverkstakstol som då har stödben som går ned med 1,2m mellanrum (kan vara andra mått i äldre hus förstås). Vill man då inte ha dessa bjälkar i rummet så måste man ersätta dom antingen genom att växla av dom eller så kanske man kan sätta en hjärtvägg i mitten istället för dom (beror ju lite på hur det ser ut).
Det är kanske det första ni skall göra: Att anlita en konstruktör som kan kolla upp det, för det rä svårt för en snickare att ge en offert om dom inte vet vad som skall göras.

ramverktakstol.jpg

Det bästa är att ta in flera offerter och jämföra tror jag...men att dela av ett 20kvm rum (5x4 m) och ta ca 2m på vardera sidan (2st 2x4m), i form av kattvindar, och ingen el/avlopp eller dylikt, och inga gamla fukskador som kommer i dagen...då skulle jag gissa (utan att veta så mycket mer) på iaf 100-250000 kr om ni lejer ut absolut allt.
 
Tack för svaret.

Jag förstår att det är en omöjlig fråga att svara på, men är ute efter en grov uppskattning.

Om man ger sig på en del av arbetet själv - vilken del (förutom måla och lägga golv) är mest ”riskfri” att göra för en lekman själv?
 
Redigerat:
S SanneBeg skrev:
Tack för svaret.

Jag förstår att det är en omöjlig fråga att svara på, men är ute efter en grov uppskattning.

Om man ger sig på en del av arbetet själv - vilken del (förutom måla och lägga golv) är mest ”riskfri” att göra för en lekman själv?
Jag skulle rivit allt själv (utom bärande element förstås).

Då är det mycket lättare att se hur det är uppbyggt och en konstruktör kan lättare mäta upp och beräkna vad som behöver göras, och en snickar kan sen se hur det ser ut och lättare uppskatta mängden arbete och se om det finns några "klurigheter" gömda. Dessutom slipper man betala för alla de timmar det tar samt frakten av rivningsmaterialet till ÅVC.
Nackdelen kan vara att ni bör göra detta på sommaren då ni behöver riva bort de isolerade vägarna till kattvinden...

Personligen hade jag gjort allting själv, utom eldragningen, men är man inte van så kanske bjälklag, isolering och väggbeklädnad samt insättning av dörrar är bra att leja ut.
Sen sätter man tapet/målar och golv, och sätter lister själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.