Hej!

Vi har fått minimalt skav(1x1mm) på vår alu micro i ena hörnet är det något ni skulle tolerera vid nyinflyttning.

Om ej, vad kan man i så fall begära, jag tror inte de byter ut den.

mvh
Bambi
 
Låter inte som att ni har Barn i huset.....
 
Tja, hade vi bara haft sådant att klaga på så hade vi varit glada. Husleverantörer struntar i långt värre saker än litet skav på en micro.
 
Bambi skrev:
Hej!

Vi har fått minimalt skav(1x1mm) på vår alu micro i ena hörnet är det något ni skulle tolerera vid nyinflyttning.

Om ej, vad kan man i så fall begära, jag tror inte de byter ut den.

mvh
Bambi
Rent rättsligt kan ni nog inte göra ngt alls. DEn minimala skadan kan knappast betecknas som "signifikant" :)

Jag skulle svälja det direkt - som sagt har man barn så förstår man :)
1x1 mm - låter som en liten liten flisa - inte någon utom ni kommer nog ens att se den - men det kan ju vara nog så jobbigt att irritera sig på iof - så isf får man väl köpa en ny alu-micro. Men en sådan går väl på mindre än 1000 kr nuförtiden ?

/K
 
Tjaa. När vi byggde om köket så var vi ute och skulle titta på kyl o frys, hade inte täbkt köpa, köksbygget var inte i den fasen. Men fick köpa demoex av Huskvarna för de skulle ändra design på luckan. Först fick vi kombinationen sänkt 3500 för att det var butiksexen. Sedan var där en svagt matt yta på ca en halv kvcm, då sänkte de ytterligare 1500. Den går att se om man lyser i en bestämdd vinkel på den. Deta var där en magnetlist med prislapp hade suttit i butiken.
 
hempularen skrev:
Tjaa. När vi byggde om köket så var vi ute och skulle titta på kyl o frys, hade inte täbkt köpa, köksbygget var inte i den fasen. Men fick köpa demoex av Huskvarna för de skulle ändra design på luckan. Först fick vi kombinationen sänkt 3500 för att det var butiksexen. Sedan var där en svagt matt yta på ca en halv kvcm, då sänkte de ytterligare 1500. Den går att se om man lyser i en bestämdd vinkel på den. Deta var där en magnetlist med prislapp hade suttit i butiken.
Ja men då gällde det en ny vara som butiken ville sälja.

Om man har flyttat in ngn stans och det finns ett skav på en begagnad vitvara då har man inte direkt samma situation :)

/K
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
Ja men då gällde det en ny vara som butiken ville sälja.

Om man har flyttat in ngn stans och det finns ett skav på en begagnad vitvara då har man inte direkt samma situation :)

/K
Jag har uppfattat det som att det var en ny micro. Det stod nyinflyttning...

Men jag skulle nog inte orka ta någon fajt om en 1mm-skada på en pryl som antagligen redan om några veckor är både lite skitig och kanske fått någon fler skönhetsfläck. Men jag är ju lite lat åxå, ibland.
 
Hej!

Jepp nyinflyttning, helt ny micro från husleverantören. Det verkar som jag ska lägga min energi på annat ;) som kakelmosaiken i duschen som står lite hur som.... ;)

trevlig kväll

mvh
Bambi
 
Troligen så har du redan "gillat läget" med din micro.
Nu vet jag inte om skadan är synlig eller inte, men vore den inte det så vore det bara för dom att byta ut den, punkt slut.

jag hade i ditt fall resonerat att jag köpt nya, skadefria osv saker,
och det är det jag betalar för.

Tyvärr så anser jag att folk klagar och reklamerar saker allt för sällan, folk tycker att det är inget att bråka om, både när det gäller nya saker och utförda arbeten.
Men om jag på mitt jobb som konstruktör fuskar och gör ett hafs jobb, så kan det få VÄLDIGT allvarliga konsekvenser och jag får garanterat göra om.

Som ett exempel så hade min far en elektrikerfirma hos sig när dom renoverade sitt badrum, som monterade en kontakt, som nu efter två månader redan sitter så löst att den går att dra ut. Ska man reklamera eller inte???
Han har ju betalt för ett utfört arbete, eller...
Frågan är vart drar man gränsen?
Nu fixar jag detta änå åt honom, men om han inte hade någon som fixat detta åt honom, skulle han ringa till elfirman och be en ny elektriker komma ut för att fixa kontakten, och få betala för jobbet två gånger!?!?!

Förlåt om jag skenat iväg, men detta ämne ligger mig varmt om hjärtat... :surprised:

KRÄV en NY micro!!!
 
Mikael_L
naresjo skrev:
Frågan är vart drar man gränsen?
Precis ... :surprised:

Men i sådana här fall kanske det är lika bra och tiga och lida ibland... :(
Ponera att vitvaruleverantören skyller på snickaren, han skyller på andra hantverkare osv osv Hur mycket tid ska man lägga ned på att "få rätt", min i tid är också dyrbar.

I det stora hela håller jag iofs med, man har betalt för att få nytt och fint, åtminstånde en tid framåt. Men saker som är så små att de knappt märks kan möjligen vara undantagna.
Tyvärr kan man råka ut för att just en sådan där nästan omärklig detalj blir nåt man plötsligt lägger märke till hela tiden, och sen retar sig på mer och mer allt vad tiden går.

Men påpeka gärna alla små missar och detaljer, skriv gärna ner dom på ett papper som du kan ge till de ansvariga. Om du sen inte kräver åtgärder för vissa punkter så får vi hoppas att dom å andra sidan gladeligen åtgärdar andra och viktigare saker som plåster på såren.
 
Kan ju säga som så att vår husleverantör hävdade att vi gjort en del skav och repor själva, åtgärdade väldigt fult en del och sedan slutade vår kontaktperson svara i telefon, fax, mail, brev, rekommenderat brev... Huvudkontoret hänvisade till vår kontaktperson, som gått helt under jorden, och vägrade ha med oss att göra direkt.

Efter tre veckor lagade jag duschen själv för då flyttade vi in och kunde inte vänta längre på att någon skulle visa livstecken. Efter kanske ett halvårs argt ringande till huvudkontoret fick de äntligen ut en plattsättare att byta flera plattor i duschen då dessa satt löst. En del andra saker vägrade huvudkontoret befatta sig med och vår kontaktperson var fortfarande som uppslukad av jorden så vi fixade det sista själva - trots att det är emot mina principer om att rätt ska vara rätt.

Så, lägg ner den där flisan för ditt eget välbefinnandes skull. Jag är helt säker på att du aldrig kommer få rätt i fallet utan bara ödslar tid.
 
OlaF skrev:
Kan ju säga som så att vår husleverantör hävdade att vi gjort en del skav och repor själva, åtgärdade väldigt fult en del och sedan slutade vår kontaktperson svara i telefon, fax, mail, brev, rekommenderat brev... Huvudkontoret hänvisade till vår kontaktperson, som gått helt under jorden, och vägrade ha med oss att göra direkt.

Efter tre veckor lagade jag duschen själv för då flyttade vi in och kunde inte vänta längre på att någon skulle visa livstecken. Efter kanske ett halvårs argt ringande till huvudkontoret fick de äntligen ut en plattsättare att byta flera plattor i duschen då dessa satt löst. En del andra saker vägrade huvudkontoret befatta sig med och vår kontaktperson var fortfarande som uppslukad av jorden så vi fixade det sista själva - trots att det är emot mina principer om att rätt ska vara rätt.

Så, lägg ner den där flisan för ditt eget välbefinnandes skull. Jag är helt säker på att du aldrig kommer få rätt i fallet utan bara ödslar tid.
Ja rätt skall vara rätt.
Men rätt är inte smågnäll heller.

Därför tycker jag rådet ovan om att samla alltig i en lista och sedan ta det med leverantören är bra. Tycker dom sen att en 1mm repa inte är ngt dom fixar, men å andra sidan fixar dom kanske lösa kakelplattor i duschen så får man nog vara nöjd.

Man har ju å ena sidan betalt för något, men å andra sidan är ju frågan hur småaktig man får vara ?

Jag o sambon ansvarar för uthyrningen av en gemensamhetslokal i vår förening (bor i brf radhus), och där kan jag säga att det funkar med städningen för det mesta, men ibland bli man lite irriterad när någon efteråt kommer och säger tex.
"Jaa, jag städade, men det gjorde minsann inte de som var där innan. Det fanns flera dammråttor under kylen"

Eller ännu värre ringer innan dom får tillträdet:
"Här är det ju inte städat alls !"
Man kommer upp och märker att dom innan glömt sopa en andra gång i hallen efter att ha dragit in lite lite grus så får man dra fram sopen och ta tre tag för att få bort det - skulel rätt vara rätt så skulel man ju ha kallat dit dom innan och s åfår dom ta tre tag med sopen - känns lite onödigt tycker jag iaf...

Å andra sidan så får man ibland ringa upp folk och säga att: "Ni får faktiskt göra om städningen då det inte ens är avsopat i stora rummet, och toalettens papperskorgar inte är tömda etc"

Bara som exempel på att jag personligen tycker att man skall ha rimliga gränser för när man reklamerar ngt :)

/K
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
<klipp> Man har ju å ena sidan betalt för något, men å andra sidan är ju frågan hur småaktig man får vara ? <klipp>
Jag protesterar lite mot att du skriver småaktig här.

Jag vill nog mest poängtera att; tänk på er sinnesfrid, lägg inte allt för mycket energi på fel saker. Gör gärna en trevare om vad dom vill ta på sig och fixa, men låt inte det hela ta överhanden och förstöra glädjen, som ni nu ska känna över att äntligen få flytta in i det nybyggda fantastiska huset.
 
Kan inte riktigt hålla mig, måste få kasta in lite mera bränsle i denna kamin...
Visst kan man inte klaga om ALLT eller hela tiden, men jag tror i alla fall att folk släpper igenom för mycket grejer som igentligen skulle btas eller åtgärdas.

Om jag köper en ny bil och finner en repa i lacken, skulle jag acceptera det, ALDRIG, finns inte på världskartan!
Men om jag köper en tex micro, då ska jag acceptera att det är tex repor...
Visst det är en viss skillnad mellan en bil och en micro, men det finns också en likhet, det är JAG som ska betala för dessa.

Sedan köper jag inte att husfabrikanten skyller på hantverkare osv.
Men det gör det svårt att veta vem som bär ansvaret. Det är därför jag ALLTID ser till att jag köper tjänster (hus, nya fönster) av EN person som är ansvarig för det hela, och det är också den som jag tar diskusionen med vid ev klagomål.
Gillar han inte det, så blir det någon annan som får leverera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.