Har en Automower 440 där laddstationen blinkar blått.
Jag har haft problem under förra hösten med att den inte ville gå ut till och ifrån, och sporadiskt så började den blinka blått lade jag märke till.

Jag har gjort en del grävarbeten så begränsningsslingan har fått reparerats flera gånger. Därför valde jag nu att dra om hela slingan med helt ny kabel. När jag nu satte igång så blinkar det fortfarande blått!

Slingan mäter 6-7 Ohm (ca 350m) och är felfri hela vägen.

Vad jag testat hittills:
* Testat med en kort kabel på ca 1m direkt mellan AR och AL = Blått sken (kabeln mäter ca 1-2 Ohm)
* Testat med en kabel på ca 0,3m direkt mellan AR och AL på laddstationen = Blått sken (kabeln mäter ca 1 Ohm)
* Gjort rent kontaktstiften på laddstationen och smörjt med elfett = Blått sken

Vad jag än gör så får jag det inte att fungera.

Är det så illa att laddstationen är rökt? Finns det något mer jag kan testa innan jag åker på att köpa en ny laddstation för 5000kr?
 
Uppdatering:

* Har nu även testat att plocka isär laddstationen och kontrollerat alla kablar och kontakter internt som är OK. Även visuellt inspekterat kretskortet och kan inte se något, men det var ganska skitigt inne i kretshuset (sandstorm förra våren kan vara anledningen).

Har lagt en beställning på ett nytt kretskort så får vi se om det kan lösa problemet.
 
Kontrollen blinkar blå
En signal för det säkra
Kontrollen blinkar blå
Då är allt som det ska
 
  • Gilla
  • Haha
tidanrolf och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kontrollen blinkar blå
En signal för det säkra
Kontrollen blinkar blå
Då är allt som det ska
Va? Förstår inte vad du försöker förmedla?
 
Problemet löst genom ktetskortbyte i laddstationen.
Arbetet är enkelt och tar max 10 minuter med ett enda verktyg (torx).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.