P
Sotarn godkänner inte mitt glidskydd som sitter i hängrännan. Vill helst inte göra hål i papptaket och riskera läckage men har svårt att hitta bra alternativ. Eventuellt kanske ett glidskydd på fasaden även om det inte blir så snyggt.

Några ideer? Hustakets kant med hängränna och ett otillräckligt glidskydd enligt besökarens beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med ett glidskydd i hängrännan under ett tegeltak med synliga bekymmer kring monteringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasad på hus med tegeltak och hängränna med installerat glidskydd under en skorsten och parabolantenn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din metod skyddar ju inte hängrännan från skador och rännan ser inte ut att sitta stadigt monterad så jag förstår sotaren.
 
Med härlig svart asfaltgucka under fästena så läcker det inte.
OM, gud förbjude, att det MOT förmodan så rinner det ner i takfotslådan utanför huskroppen.

Protte
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Jag hade ungefär på detta vis så jag byggde ut med ett antal 45x45 regelbitar som jag skruvade i takfotslådan och i föreg. regelbit tills jag hade kommit ut från takrännan, dessa reglar var bredare än stegen, och sedan satte jag en 45x70regel där stegen "passade" så att den inte kunde glida åt något håll. Jag fick godkänt av sotaren så det kan ju vara ide att kolla med henom.
Hoppas du förstår hur jag menar.
/B
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Det finns olika lösningar för infästning på papptak, men de fordrar att man kan med gasol kan bränna en tillhörande papp som täcker infästningen och därmed också får ett tätt tak. Allt annat är på papptaket en chansning vad gäller med tiden godkänd infästning och täthet. För att vara på säkra sidan så hör med företag som lägger papp eller duk.
Med vänlig hälsning, Masen
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Rickard.
Innan du börjar med någon omständig DIY lösning så ring runt och hör med dom närmaste takläggarna (gärna mindre firmor som gör villor osv.) du hittar. Vi pratar om kanske 500kr material(netto) och högst 2 timmars jobb inkl körning så hittar du någon som har lite servicetänk så löser dom det åt dig.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Man tänker ju lite enkelspårigt ibland bara för att saker har varit på ett sätt tidigare då det var en fast väggstege upp till det platta taket där man tar sig vidare upp på husets brutna tegeltak. Det finns väl inget som hindrar att jag skruvar dit ett vanligt godkänt glidskydd för tegeltak och så kan sotarn ta ett kliv till vänster upp på det platta taket för att ta sig vidare upp på tegeltaket där det finns en fast takstege.
 
  • Ett gult hus med ett brutet rött tegeltak och en fast takstege som leder från ett platt tak upp mot ett lutande tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Borde fungera fint.

Finns ju även denna variant som fungerar när det ser ut sådär men en på tegeltaket ser nog ”normalare” ut.
 
  • Svart metallfäste för montering på tegeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Då har jag äntligen fått upp ett glidskydd. Hoppas sotaren blir nöjd.
Aluminiumstege uppställd mot ett rödbrunt tak med nytt glidskydd för sotningsäkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stege lutad mot husvägg vid tak med nyinstallerat glidskydd, verktyg ligger på trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.