Hej.

Har en gammal klotgrill som tyvärr är lite för liten när vi har gäster och har därför börjat kika på en större modell.
Har kollat online på olika ställen samt varit och klämt/kännt på de som finns på Bauhaus, Rusta och Jula som jag har tillgängliga i närheten.
Letar inte nödvändigtvis efter något premiummonster utan mer en grill jag kan nyttja de gånger under sommaren som vi är mer än 4 personer, alltså inte något som kommer användas dagligen.
Har kikat på typ 3000 :- nivån och vill helst ha en kolgrill.
Sambon vill ha en gasol för bekvämlighetens skull så i framtiden tillkommer säkert en sådan också, men i nuläget är det kolgrill som är målet.

Den jag fastnat för mest är Pampas XL från Rusta.
https://www.rusta.com/se/sv/kolgrill-pampas-xl-p623900010102.aspx
Tycker den känns solid, metallen känns tjock och stadig, gjutjärnsgaller, varmhållningsyta och reglerbar kolhöjd så man kan styra om man behöver lite intensivare värme under ett tag.

Enda problemet är väl egentligen att det är en random grill från Rusta, och läser man runt online så pratar alla högt om att det enda riktiga är en Weber. Varför? Vad gör att det är sådan skillnad på grill och grill?
Är det något sådant som att den från Rusta kanske är sämre ytskiktsbehandlad och rostar snabbare? Grillfunktionen borde ju inte vara sämre, det är ju trots all varm kol under ett galler i båda typerna av grill.

Har kikat på en liknande på bauhaus:
https://www.bauhaus.se/grillvagn-kingstone-black-angus-71cm
Men den var trasig alla gånger jag kikade på den, och luckan på framsidan var supertunn och fladdrig. Gav inte alls ett seriöst intryck. Petat på den på 3 butiker och det var olika problem/trasiga detaljer på alla ställen så det kändes inte alls tryggt.

Eller varför inte denna?
https://www.gardenstore.se/kolgrill...t_gd=79D1619F42F8EE018B641AD455BDD918E93D92B3
Som har bra betyg i detta test:
https://www.xn--bst-i-test-q5a.se/kolgrill

Är det någon som har några starka rekommendationer från er egen altan där ni har en grill i min prisklass?
Vet att det finns många åsikter när man pratar grill, så låt höra vad era är =)
 
Blodsoppen
Kommer säkert räcka för dina behov.
Problemet med denna mot andra webergrillar och dylikt är att den inte håller värmen så bra. Samt svårt att reglera värmen. Men ska du inte köra några avancerade grillningen funkar den utmärkt. Har själv en liknande dock utan gjutjärnsgaller.
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Tack för snabb respons!
Varför blir det svårt att reglera värmen? Det är väl till- och frånluft som man reglerar likt andra grillar?
 
Jag har haft någon liknande från landman i många år och den har hållt ihop bra faktiskt.
Det går år ganska mycket kol/briketter för att få en ordentlig värme så värmeisoleringen är kanske inte den bästa.

Man får vara beredd på att den kan vara ganska bökig att montera,många smådelar och sådär passform.
 
Blodsoppen
A Afterquake skrev:
Tack för snabb respons!
Varför blir det svårt att reglera värmen? Det är väl till- och frånluft som man reglerar likt andra grillar?
Med det är lättare att hålla jämn värme i en klotgrill. Så tänkte jag.
 
Korvgubbe
Hur maten kommer att smaka beror mer på kocken än om det står Jula eller Weber på grillen. Det som skiljer dem åt är främst materialvalet, för någonstans har man ju sparat in. Billiga grillar tenderar att rosta i skruvar och liknande, vara av så tunn plåt att de blir rangliga och allmänt dålig passform.
Även om ni bara grillar på den ett fåtal gånger om året så skulle jag råda er att satsa på en tillverkare av erkänt god kvalitet, om än en enkel modell. Att köpa billigt och byta ut ofta tenderar gärna att bli dyrare i slutändan. Dessutom tror jag ni, som många andra, underskattar hur mycket man kommer att använda en större modell. Även om man är få som ska äta så får man helt nya möjligheter när man kan ha olika temperaturer på samma galler, tillaga olika saker så att de blir färdiga samtidigt etc.
 
  • Gilla
Mac_attack och 1 till
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Hej.

Har en gammal klotgrill som tyvärr är lite för liten när vi har gäster och har därför börjat kika på en större modell.
Har kollat online på olika ställen samt varit och klämt/kännt på de som finns på Bauhaus, Rusta och Jula som jag har tillgängliga i närheten.
Letar inte nödvändigtvis efter något premiummonster utan mer en grill jag kan nyttja de gånger under sommaren som vi är mer än 4 personer, alltså inte något som kommer användas dagligen.
Har kikat på typ 3000 :- nivån och vill helst ha en kolgrill.
Sambon vill ha en gasol för bekvämlighetens skull så i framtiden tillkommer säkert en sådan också, men i nuläget är det kolgrill som är målet.

Den jag fastnat för mest är Pampas XL från Rusta.
[länk]
Tycker den känns solid, metallen känns tjock och stadig, gjutjärnsgaller, varmhållningsyta och reglerbar kolhöjd så man kan styra om man behöver lite intensivare värme under ett tag.

Enda problemet är väl egentligen att det är en random grill från Rusta, och läser man runt online så pratar alla högt om att det enda riktiga är en Weber. Varför? Vad gör att det är sådan skillnad på grill och grill?
Är det något sådant som att den från Rusta kanske är sämre ytskiktsbehandlad och rostar snabbare? Grillfunktionen borde ju inte vara sämre, det är ju trots all varm kol under ett galler i båda typerna av grill.

Har kikat på en liknande på bauhaus:
[länk]
Men den var trasig alla gånger jag kikade på den, och luckan på framsidan var supertunn och fladdrig. Gav inte alls ett seriöst intryck. Petat på den på 3 butiker och det var olika problem/trasiga detaljer på alla ställen så det kändes inte alls tryggt.

Eller varför inte denna?
[länk]
Som har bra betyg i detta test:
[länk]

Är det någon som har några starka rekommendationer från er egen altan där ni har en grill i min prisklass?
Vet att det finns många åsikter när man pratar grill, så låt höra vad era är =)
Hej, vi har en pampas xl från rusta och den är riktigt bra, MEN - kolbrickan slits över tid, helt ok men när man vill köpa en ny från Rusta så är den slut på lagret, kan inte beställa eller reservera, vet inte om den ligger i beställning osv. SUCK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.