S Svante Svenson skrev:
Jag har en Kamado Joe Classic II och är svinnöjd, jag fick den i höstas och har använt den hela tiden och under vintern. Betydligt snabbare/smidigare att grilla varmkorv i bröd än att köra dem i ugn eller stekpanna. Eller grädda pizza och baka bröd eller bullar på eftervärmen :p
Dock sjukt tung att få på plats.
Jag diskuterade stöldrisken med en kompis.

Själv tror jag inte att det är nån risk där jag bor, men han som bor i Skåne hade för sig att ligor ligger och lurpassar i buskarna i väntan på att kånka iväg vad som helst.
Det går ju inte heller att ta in den varje kväll, då den är som du säger, sjukt tung:rofl:
 
Vi har kört på BGE i tre år, började med en liten krabat för att se ifall det var något att ha (Minimax). För gud ska veta att det är dyra grillar... Och nu när vi vet att det gör grillningen till en ännu roligare hobby så är vi sugna på att investera i en XL så att man kan grilla till lite fler gäster.

Rekommenderas!

Mvh W
 
B bellman83 skrev:
Jag diskuterade stöldrisken med en kompis.

Själv tror jag inte att det är nån risk där jag bor, men han som bor i Skåne hade för sig att ligor ligger och lurpassar i buskarna i väntan på att kånka iväg vad som helst.
Det går ju inte heller att ta in den varje kväll, då den är som du säger, sjukt tung:rofl:
stöldrisken är ju stor på det mesta man har i trädgården robotklippare grill allt möjligt vart man bor men det borde väll gå på hemförsäkringen
 
M maria01 skrev:
stöldrisken är ju stor på det mesta man har i trädgården robotklippare grill allt möjligt vart man bor men det borde väll gå på hemförsäkringen
Som redan nämnts är det tunga grejer man inte springer iväg med hur som helst. En BGE XL väger i runda slängar 110kg.
 
  • Wow
Kashew
  • Laddar…
Jag har en kopia köpt för länge sen ”ägget” heter den. Stor och bra. Har aldrig krånglat. Möjligtvis att skruvarna är lite i sämsta laget. Men keramiken och grillningen fungerar bra. Köpte en flame boss till. Det är sjukt bekvämt så slipper man passa hela tiden. Har iofs en pellets grill som jag använder istället. Sjukt bekvämt och faktiskt långt bättre än jag trodde. Drar lite mer pellets per gång än vad de drar kol i kamadon.

stöldrisken är nog att anse som låg. Hyfsat nischade produkter och sjukt tunga och otympliga o lyfta iväg.

men hos mig använder jag 4/10 grillningar på pellets. 5/10 på gasolen. Så kamadon åker nog på landet snart.
 
K Krippa75 skrev:
Som redan nämnts är det tunga grejer man inte springer iväg med hur som helst. En BGE XL väger i runda slängar 110kg.
polaren vart av med åkergräsklippare väger mer en 100 kilo
 
Jag har sysslat med bbq low n slow sedan 2007 ca och fram tom 4 år sedan kört weber. Nu har jag en Kamado Joe Classic III och är helt blown away. Det en Kamado gör extremt bra är 1) mycket tätare och mindre känslig för vind = mycket mer temperaturstabil 2) superisolerad = för mig ca 1/3 av bränsleåtgången 3) extremt tät = behövs inget vattenbad 4) tjock keramik ger värmestrålning = för mig 30-50% förkortad tillagagningstid (typ lergryta).

Den stora vinsten är alltså vid långtidstillagning. Visst grillar jag också på kamadon, men då har det inte att göra med att den är bättre.

Avseende vilken Kamado man köper så tror jag nog grundtanken är den viktigaste = tätt lock med tjock keramik. Min Kamado väger 140 kg ca. Priset över jula m fl kommer sedan motsvara bekvämligheter och komfort. En jättebekvämlighet med Joe är tex att det tunga locket är gasdämpat och inte ramlar ner på dig eller kraschar och spräcks. En annan är smidiga hållare för galler i kamadon och tillbehör utanför. Så en billig Kamado klarar nog tillagningen men kanske inte med samma smidighet. Som vilken bil eller pryl som helst.

Om man nu investerar i en Joe, så köp III och inte II - den är uppdaterad och ben plus sidobord är bra mycket bättre.
 
Farfar hade en grill som såg ut som dessa som han hade tagit hem från någon segling way back.
Tyvärr hade den spruckit lite och slängdes för 30 år sedan typ.
Väldigt synd för den hade varit rolig att ha nu om den hade gått att laga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.