*Redigerad* Hittat en lösning. Kommer att gräva ner murblock och skruva i expanderbult i murblocken. Så jag behöver nog inga svar på nedanstående .

Hej, Jag har skaffat en Pergola, den är i Aluminium och är från Brafab.
Nu klurar jag hur jag ska fästa den i marken och förankra den. Vi har en befintlig uteplats i trädgården där det idag finns bord och stolar på en bädd av vit marmorkross. (skönt att gå på barfota. :) )

Vi går i tankarna att antingen bygga trädäck och fästa pergolan ovanpå, men det är ett eventuellt steg 2. Vi tänkte sätta upp pergolan först så att vi kan se hur vi vill ha det. Om vi ska fortsätta att vara utan trädäck eller ej.
Stolpen är som på bild i aluminium med en platta nertill med förborrade hål (se bild) för att stoppa ner medföljande så kallade tältpinnar i eller att skruva i något.

Första idén innan jag öppna paketet var väl att ta jordankare och banka ner, men jag kan inte se någon sort dä att man kan fästa denna typen i, med platta ovanpå istället gör en stolpsko eller balk.
Någon som har en idé hur man kan göra?
Eller skulle den en kort tid klara av att förankras med pinnarna och sen bygger man ett fristående trädäck under resterande vår? (Har lerjord)
Känns lite som man både vill ha den upp för att se ut placering och eventuellt så att man får måttt/reglar på en eventuell altan rätt till stolparna.

Fot av en aluminiumstolpe med platta och förborrade hål på en gräsyta, avsedd för fastsättning av pergola.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej!

Har du någon bild på hur det ser ut nu.
Jag har en likadan pergola 4x3 meter, tänkte förankra den så som du har gjort det.
Tacksam för snabb återkoppling :)
 
S Sham1 skrev:
Hej!

Har du någon bild på hur det ser ut nu.
Jag har en likadan pergola 4x3 meter, tänkte förankra den så som du har gjort det.
Tacksam för snabb återkoppling :)
Hej, det blev ett trädäck av det hela. Förankrade den med skruv i trädäcket. Jag såg till att montera träklossar under trallen där skruvarna inte skulle hamna i bjälklagret för att den inte bara skulle sitta tunna trallen.
Valde bredare trall och körde med osynliga skruva från Camo. Blev riktigt bra. Kan ta bild på skruvarna vid fötterna om det behövs
 
  • Nybyggt trädäck i en trädgård med bredare trall, osynliga skruvar och utemöbelset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt trädäck med pergola, sittgrupp och vita draperier i soligt trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med pergola i kvällsbelysning, bred trall synlig, ingen synlig skruv, gräsmatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TriNitro och 2 till
  • Laddar…
Tusen tack för bilderna.
Vi ska inte ha något trädäck så det få bli att vi gräver in murblock istället .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.