Håller på att bygga hus. Ett Eksjöhus lyckan med ett antal modifieringar. En av dem är badrummet som vi har flyttat för att få större. Från 5kvm till 9,4kvm.

Nu undrar jag vad ni anser om planlösningen.

Möblerna är från ballingslöv 120cm kommod med spegel; duschhörna från svedbergs cube labyrint; toalettstol ifö; vi kommer inte köpa något hörnbadkar till en början utan dragningar och allt gör för ett framtida.

Tack på förhand!
 
  • Badrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Härligt stort badrum!
En av mina käpphästar är att inte ha toastolen längst in i badrummet. Det är så trist att behöva bli blöt om fötternafrån dusch o badkar.
En annan är att man från toastolen skall kunna nå vattenkran.
Tycker det är bra att ha handfatet nära dörren (man tvättar ju händerna ofta). Kan ni inte byta plats med toa och dusch? Då är toan ur vägen (inte så kul att se den bredvid badkaret), man får nära till vattnet. Och man håller vattnet samlat vid en vägg.
en annan variant är att i hörnan (där toan är nu) ha ett högskåp (ca 40cm brett)för förvaring av handdukar, toarullar mm, sätta duschen bredvid och sedan badkaret. Det borde ändå finnas plats för handdukstork mellan dusch o badkar.
 
Tack för kommentaren.

Det blir för trångt att placera toalettstolen bredvid hanfatet och det är svårt att placera badkaret någon annanstans för det tar upp stor väggyta.

Vi har även fastnat för duschväggarna och jag tror det blir bra med toalettstolen och duschen längsmed den väggen.
 
  • Badrum3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggarna skrev:
Tack för kommentaren.

Det blir för trångt att placera toalettstolen bredvid hanfatet och det är svårt att placera badkaret någon annanstans för det tar upp stor väggyta.

Vi har även fastnat för duschväggarna och jag tror det blir bra med toalettstolen och duschen längsmed den väggen.

Hej!

Vi är oxå intresserade av lyckan, skulle du kunna lägga upp hela er modifierade planritning? Vi fick uppfattningen att man inte fick flytta vvs av eksjöhussäljaren, så fick man betala saftigt extra?
 
Försäljaren hade inga problem med ändringar vad gällande innerväggar, däremot kan man ej göra förändringar i ytterväggar. Stommen beställs från eksjöhus... resterande byggs av en entreprenör. Det vi gjorde var att vi fick lägga till för kakel och klinkers (5kvm till 9,4 kvm) i och med att vi bytte till ett större badrum. Vi har även valt bort den lilla toaletten då vi ej behöver två... som det är nu. Vi kommer istället att använda den som förråd.

Har även valt bort kök, vitvaror, badrumsinredning, tvätt o tork, golv etc.

Vi vill har vår egen "touch" på huset, så all inredning köper vi själva utom våtrummen som är kaklade och klara.
 
  • Huset med bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan.. jag tycker nog att man borde få gott om plats med toastolen där duschen är..de borde bli minst 30 cm på vardera sida.. och man bör minst ha 20. (tycker det ser ut som toastolen hamnar väldigt ensam där nere.. ev kanske man kan sätta upp en lite vägg av glasbetong..för att skilja av det lite). Ni har ju inte nu någon plats för att kunna hänga handukar brevid handfatet (eller det kanske skall hänga på kommoden?. Jag hade nog gjort om lite.. se min bild. Och ev flyttat innerväggen lite så det blir mer plats mellan badkar och dusch. (obs toan är nog inte skalenlig..;) ).

Vi är själva på väg att bygga hus och jag vet hur svårt det är.. det viktigaste är att ni själva är nöjda...tycker det ser ut som ni får ett himla fint hus. :)

mvh Marina
 
  • Badrum3ny.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Har ändrat runt lite och kommit fram till en annan lösning med hjälp av idéerna ovan. Har fått byta till ett rektangulärt badkar istället för ett hörnbadkar.

Vad tycks om detta?
 
  • Badrum6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ytterligare en lösning....
 
  • Badrum7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.