Jag bor i södra Sverige ska bygga en altan som är 1,5m hög och ca 50kvm på en asfalterad yta. Asfalteringen gjordes för många år sen och den bär inga spår av tjälskador. Kan jag bygga med stolpar direkt på asfalten eller måste jag gräva ner plintar?
/Håkan
 
I väntan på inlägg från mer kunniga så kommer jag med en _gissning_. Jag hade vågat bygga med stolpar (i lämplig stolpsko?) direkt på asfalten. Gissar att asfaltsytan är tänkt att tåla vikten av en bil, som rimligtvis väger minst lika mycket per belastningspunkt som altanen. Skulle du senare märka att stolparna sjunker eller liknande så borde det i så fall gå utmärkt att stämpa upp under tiden som du gräver ur och sätter plintar.
 
  • Gilla
Superhåkan
  • Laddar…
Asfalt kan vara flera olika typer men generellt så sjunker punktlaster ner i asfalt, det kan ta en månad eller några år. Så antingen sprider du ut trycket över en större yta eller gör hål för plint. Jag gissar (《- obs!!) att betongplattor under varje stolpa markant ökar chansen att det inte blir problem i framtiden men det behövs att någon undersöker ytan för att veta mer.
 
  • Gilla
Superhåkan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.