Hur drar man snyggast en enda ledningskabel snyggt utanpåliggande längs väggen uppe vid taket?

Ska koppla en befintlig strömbrytare vid dörren till en ny lampa på annan plats. Den gamla lampan satt på väggen och ska spacklas över och kablarna kopplas bort. De går i ett gammalt ingjutet rör och går inte att dra ur.

Kablarna till där den gamla lampan satt går från dosa på väggen. Nedanför sitter strömbrytaren.

Där den nya lampan ska sitta finns annan ström dragen.

Tänkte därför att jag bara behöver dra den enstaka tändningstråden till den nya lampan. Nollan och jord kan jag ta från andra kablar i närheten. Men tändningstråden måste ju komma direkt från strömbrytaren.

Så hur drar man snyggast och så osynlig som möjligt en enstaka tråd utanpåliggande från dosan där strömbrytaren är dragen?

Och nej, det går inte att dra fram en enstaka ledning i något rör.

Hoppas ni förstår hur jag menar
 
Man gör inte så. Eftersom det dels inte är tillåtet att dra el själv och du dels saknar tillräcklig kunskap bör du ta hjälp av en elektriker.
 
  • Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
Jag hoppas att du driver med oss om inte så ska du dra en "kabel" utvändigt eller fälla in ett rör i väggen. Är det viktigt med infällt montage så brukar det inte vara ett så stort jobb att fälla in rör/dosor bara lite tråkigt att "bila" och "spackla.
 
  • Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
B
Nej nej nej. Det där blir inte bra. Eller rätt.

Kan du inte göra rätt, och inte vill fälla in nya vp rör i väggen, så tycker jag du ska göra det enkelt för dig.

https://www.bauhaus.se/vaggsandare-nexa-2-kanal#go-to-description

En utanpåliggande fastejpad lampknapp som är batteridriven. Styr trådlöst ett relä/mottagare som monteras nära lampan, t.ex. I takdosan. Ta hjälp av elektriker för 240v jobbet.

Har inte erfarenhet av just denna variant, finns säkert bättre fabrikat och lampknappar som passar din stil bättre.
 
  • Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Nollan och jord kan jag ta från andra kablar i närheten. Men tändningstråden måste ju komma direkt från strömbrytaren.
Sådär kan du inte göra. Alla trådarna måste komma samma väg.
 
  • Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
Tack för feedback.

För allas undran kan jag meddela att nollan och jord jag tänkte använda mig av från närliggande dosa går i gammalt rör från 40-talet från samma dosa som strömbrytaren är kopplad till. Fasen till strömbrytaren är alltså i dosan ovanför kopplad till samma fas som går ut till en annan dosa. Alla nollor och jord kommer också från denna första dosa. Och samtliga, fas, nolla och jord kommer till denna dosa från centralen.

Och samtliga, fas, nolla och jord går från denna dosa ut till, förutom till strömbrytaren och andra dosor, ut till den den dosa som ligger nära lampan.

VIsst kan jag koppla en hel installationskabel från dosan med tändningstråden/fas från strömbrytaren och nolla och jord och hela kabeln utanpå väggen vid taket som då skulle gå längs samma inbyggda rör fram till den närliggande dosan, men varför göra det extra krångligt när det är samma källa. Precis som man får dra en installationskabel utanpåliggande, så var min tanke att kunna göra något osynligt med en enda tråd, stömbrytarens, då resten går i stort sett parallellt men inuti väggen.

Mina egna kunskaper vad gäller att koppla själva elen är okej. Min lösning funkar. Samma fas, nolla och jord, samma jordfelsbrytare etc.

Vad däremot regelboken säger om vad man får och inte får göra är dock något jag inte vet fullt ut vad gäller en sådan här lösning. Så bra att ni säger till, om man inte får dra en av ledningarna utanför när resterande går inuti väggen.

Och nej, att fräsa upp nya kanaler i betongen, vilket krävs då putsen inte är djup nog, har jag ingen lust att göra. Då får det bli utanpåliggande hel installationskabel eller, som någon förelsog, en trådlös strömbrytare. Smart tips, förresten.
 
Det finns tydliga regler som förbjuder den typen av dragning. Det handlar dels om att anläggningen blir oöverskådlig, men minst lika mycket om att ledarna ska gå intill varandra för att minimera de elektriska fälten.

Så här står det i SS 436 40 00:

521.8.1
Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets dras parallellt. Då flerledarkablar dras parallellt ska varje kabel innehålla samtliga faser.


Det med parallella kablar är inte tillämpligt i normala bostäder, men i ditt fall är det inte heller relevant då varje kabel ska innehålla samtliga faser.
 
  • Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
C
Det uppenbara alternativet är väl att dra i tändtråden i befintliga rör? Som sagt, varför göra det extra krångligt?
 
C cpalm skrev:
Det uppenbara alternativet är väl att dra i tändtråden i befintliga rör? Som sagt, varför göra det extra krångligt?
Som jag sa tidigare, därför att det inte går
 
useless useless skrev:
Det finns tydliga regler som förbjuder den typen av dragning. Det handlar dels om att anläggningen blir oöverskådlig, men minst lika mycket om att ledarna ska gå intill varandra för att minimera de elektriska fälten.

Så här står det i SS 436 40 00:

521.8.1
Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets dras parallellt. Då flerledarkablar dras parallellt ska varje kabel innehålla samtliga faser.


Det med parallella kablar är inte tillämpligt i normala bostäder, men i ditt fall är det inte heller relevant då varje kabel ska innehålla samtliga faser.
Tack, tydligt och klart. Då får det bli hel utanpåliggande installationskabel.
 
M marp68 skrev:
Som jag sa tidigare, därför att det inte går
Varför går det inte? Dom flesta rörstoppen när man ska få i extra tråd brukar gå att lösa.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Kanske det sitter någon övertapetserad dosa "på vägen"
 
elmontören elmontören skrev:
Varför går det inte? Dom flesta rörstoppen när man ska få i extra tråd brukar gå att lösa.
Ursäkta, såg nu att jag kanske lät lite dryg.

Det är ca 5 m med 90 graders vinkel i trångt rör från 40-talet. Det gjordes i och för sig en nyinstallation av samtlig el i början av 2000-talet. Men när jag nu drar i ledningarna verkar de ha fastnat. En elektriker drar väl i alla ledningar på en gång, eller? Förstår inte hur jag ska få in och igenom en till tråd bredvid de övriga tre i detta som rör som desutom är mindre än nu för tiden och har någont slags svart beklädnad.

Som nästa person sa, så kanske det sitter en dosa någonstans på vägen, men då sitter det nog bakom kaklet som förra ägaren satte upp ända upp till taket, och sedan har jag sedan dess satt upp väggskåp.

Att anlita en elektriker även för att dra en kabel kostar väl en hel del. Speciellt som att det kanske tar lite tid.

Har ni några förslag på hur man kan få igenom en tråd i detta långa gamla rör med 90 gradersvinekl, så tar jag gärna emot dem.

Tack på förhand
 
E elmont skrev:
Kanske det sitter någon övertapetserad dosa "på vägen"
Det är 5 m med 90 graders hörn på halva vägen. Kanske sitter en dosa, men då sitter den bakom kaklet som går ända upp till taket som förra ägaren satte in och som jag nu har väggskåp på. Fast det låter lite otroligt att någon skulle kakla för en dosa.
 
Om kablarna går att röra så kan man antingen använda en av dom dragtråd och dra i två nya, eller så fäster man en dragtråd i någon av dom, drar ur allihop och drar i allihop+1 igen med hjälp av dragtråden.

Går det inte att rubba kablarna så är det brunt läge...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.