Det verkar som det finns en hel del dimensioner på limträ.
Ditt projekt är ganska stort, bara det som ligger ovanpå är 15 st med CC120 och 12 meter långa eller 30st som är 6 meter.
Ta kontakt med limträfabriken så får du EXAKT vad du önskar utan spill, blod , svett och tårar.

Räknade på en balk i närheten av dina 160x320 18 meter lång och den väger under 500 kg, hanteras med en liten jordbrukstraktor med lastare, eller naturligtvis även med en större traktor eller ett smärre kompisgäng.

Besvärligt då form ska gå före funktion och inte få kosta.

Protte
Tabelldiagram som visar olika dimensioner av limträ för olika belastningar och spännvidder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Varför inte bara blocksågat timmer istället för limträ? Det ser ju inte ut att vara några stora belastningar.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
Min erfarenhet säger att limträ av rätt dimension inte är dyrare än att fippla med dubbla av fel. Ta in offert tills ax menas med resten av materialet!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B Bjober skrev:
Varför inte bara blocksågat timmer istället för limträ? Det ser ju inte ut att vara några stora belastningar.
Tanken har absolut slagit mig. Tycker det är väldigt snyggt. Men tror jag vill ha dom mer raka linjerna. :)
 
A
prototypen prototypen skrev:
Att limma ihop 2 på höjden har du inte grejor till, glöm det.
Minsta lilla en av balkarna är lite krokig behövs stora krafter att pressa ihop limfogen.
Protte
Tack! Då får jag skippa det då. :)
 
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Limträ går ju att beställa i många dimensioner och längder, sen är det i princip kilopris på limträ så att börja limma ihop egna eller skarva känns bara dumt.
prototypen prototypen skrev:
Det verkar som det finns en hel del dimensioner på limträ.
Ditt projekt är ganska stort, bara det som ligger ovanpå är 15 st med CC120 och 12 meter långa eller 30st som är 6 meter.
Ta kontakt med limträfabriken så får du EXAKT vad du önskar utan spill, blod , svett och tårar.

Räknade på en balk i närheten av dina 160x320 18 meter lång och den väger under 500 kg, hanteras med en liten jordbrukstraktor med lastare, eller naturligtvis även med en större traktor eller ett smärre kompisgäng.

Besvärligt då form ska gå före funktion och inte få kosta.

Protte
[bild]
Scouten skrev:
Min erfarenhet säger att limträ av rätt dimension inte är dyrare än att fippla med dubbla av fel. Ta in offert tills ax menas med resten av materialet!
Tack för era svar! :) Har mailat https://www.moelven.com/se/se/limtra-massivtra-och-lvl/standardsortiment/ om offert så får vi se vad dom säger. :)
 
richardtenggren
MrZero skrev:
Tack för era svar! :) Har mailat [länk] om offert så får vi se vad dom säger. :)
Du har ju även Setra (Fabriken ligger i sydöstra Dalarna) och Martinssons, men varför inte kolla var din bygghandlare handlar? :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du har ju även Setra (Fabriken ligger i sydöstra Dalarna) och Martinssons, men varför inte kolla var din bygghandlare handlar? :)
Tack för svar! :)

Dom större verkar inte leverera till privatpersoner tyvärr. Och hittar ingen bygghandlare som inte bara har färdiga dimensioner. Skumt. :)

Får försöka hitta någon som vet om man kan limma och skruva ihop färdiga dimensioner som jag kan beställa enkelt. Vart nu man kan få den servicen..

Samt vart man kan hitta infästningar som är gjorda för limträbalkar? Eller är alla snygga infästningar man ser på limträbalkar specialbeställda av någon smed? Verkar konstigt med tanke på hur vanligt det är, men hittar ändå inget när jag googlar och kollar runt.
 
A
MrZero skrev:
Tack för svar! :)

Dom större verkar inte leverera till privatpersoner tyvärr. Och hittar ingen bygghandlare som inte bara har färdiga dimensioner. Skumt. :)

Får försöka hitta någon som vet om man kan limma och skruva ihop färdiga dimensioner som jag kan beställa enkelt. Vart nu man kan få den servicen..

Samt vart man kan hitta infästningar som är gjorda för limträbalkar? Eller är alla snygga infästningar man ser på limträbalkar specialbeställda av någon smed? Verkar konstigt med tanke på hur vanligt det är, men hittar ändå inget när jag googlar och kollar runt.
Gå till vilken bygghandel som helst (inte Bauhaus och sån skit) och prata med deras byggsäljare, de tar fram pris direkt.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Scouten skrev:
Gå till vilken bygghandel som helst (inte Bauhaus och sån skit) och prata med deras byggsäljare, de tar fram pris direkt.
Precis du måste ju gå till en byggsäljare! Ska du bygga ett hus vill du väl knappast betala listpriset heller :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
prototypen prototypen skrev:
Det verkar som det finns en hel del dimensioner på limträ.
Ditt projekt är ganska stort, bara det som ligger ovanpå är 15 st med CC120 och 12 meter långa eller 30st som är 6 meter.
Ta kontakt med limträfabriken så får du EXAKT vad du önskar utan spill, blod , svett och tårar.

Räknade på en balk i närheten av dina 160x320 18 meter lång och den väger under 500 kg, hanteras med en liten jordbrukstraktor med lastare, eller naturligtvis även med en större traktor eller ett smärre kompisgäng.

Besvärligt då form ska gå före funktion och inte få kosta.

Protte
[bild]
Sitter och räknar lite på det nu och är det inte 16st 12m eller 32st 6m med 18m med cc120? Eller räknar jag galet? :)
 
A
Scouten skrev:
Gå till vilken bygghandel som helst (inte Bauhaus och sån skit) och prata med deras byggsäljare, de tar fram pris direkt.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Precis du måste ju gå till en byggsäljare! Ska du bygga ett hus vill du väl knappast betala listpriset heller :)
Får ta och maila Hedin då som jag såg hade Martinssons nu. :) https://webshop.abkarlhedin.se/webs...p=025&itemgroup=2501&as=999&acquisition=false
Konstigt då jag bland annat mailade Martinssons som sa att dom inte sålde till privatpersoner utan att hänvisa till Hedin. :)
Har dock fått offerter från Hedin tidigare som varit extremt dyra. :) Får se om dom slår https://www.byggmax.se/virke/limträ priser som tydligen säljer från Setra.
 
richardtenggren
Jag tror du kan bortse helt från vilken som är deras leverantör, be om en offert på limträ o aktuell dimension och klass, så tar de troligen från den de vanligtvis handlar hos och således har bäst pris hos.
Det är ju skillnad om det var en mer specifik vara där man vill ha en viss leverantör då kan man specificera det. Jag har fått min bygghandel att ta hem sådant de knappt känner till :)

Likväl som sågverken inte vill sälja direkt till dig så kan du kan nog inte förvänta dig att få köpa skruv direkt från Essve heller liksom :)
 
  • Gilla
2
  • Laddar…
Till mitt lilla projekt kan Beijers leverera limträ.
Protte
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.