I Juni flyttar vi till hus :)

Tomt ca 900kvm, varav ca 350kvm gräsmatta (om jag lyckats mäta rätt).
Absolut inget problem med att klippa gräsmattan för hand, men jag ÄLSKAR verkligen att det ser nyklippt ut varje dag.

Men frågan är, dels vilken man skall ha (har viss erfarenhet av Husqvarna då pappa har en och vi har en på jobbet, de verkar fungera bra). Har gärna med app...då det är kul att ha koll på den + den kan varna om den fastnat osv :)

Tomten är väl "medelkomplicerad", se bild. Borde inte vara några problem? Behöver jag skicka ut en guideslinga tro?
Luftbild av tomt med markerade gränser för klippning och potentiell brant sluttning markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock en ganska "brant" backe, inringat rött ovan, se annan gammal bild från Eniros Gatvy.
Klarar alla klippare denna backe eller behöver jag en mer avancerad?
En ojämn tomt med en lutning inringad i rött, bredvid en tegelvilla med en grå bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var är mest lämpligt att placera laddstationen?

Utöver det, behöver man även en vanlig gräsklippare? För att "finklippa" lite ibland? Trimmer kommer inföskaffas för att köra runt träd etc.

Annat att tänka på?


/Jocce
 
Ja, en guide som går längst in i ”tarmen” är nog bra. Då säkerställer du att du kan få allt klippt ofta nog.

Backen borde inte vara något problem för en Husqvarna, i alla fall inte för de lite större modellerna, men du klarar dig väl annars på den minsta. Osäker på dess backtagningsförmåga.

Guiden bör du lägga lite på skrå i backen, alltså så att den går från ena sidan till den andra snarare än rakt upp. Då blir det lättare att ta sig upp och ned för backen när guiden följs. När den är ute och kör själv kommer den ofta att skråa av sig själv om det är för brant.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Var inne i Husqvarna Concept store idag.
De rekommenderade 405X. Så blir troligen en sådan.

Vad säger experterna här på forumet? Kommer jag bli nöjd ?


/Jocce
 
Du blir nöjd. Tror våran heter 430x. Kanske 330x?
Den börjar få några år på nacken och har fungerat klockrent förutom några reparationer på slingan bla. pga. vägverket satte en vägkäpp rätt på den. Har varit lite med kabeln pga. ålder och slitage också.
Den klipper 2 hyffsat stora tomter och bärs emellan. Har en laddstation på varje tomt.
Har inget minne av att batteriet är bytt heller. Bara slipning och byte av knivar är gjord på den.
Det var nått fel på en transformator också, i fjol. Fick bytas.

330x känns rätt. Blev osäker nu...
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Var inne i Husqvarna Concept store idag.
De rekommenderade 405X. Så blir troligen en sådan.

Vad säger experterna här på forumet? Kommer jag bli nöjd ?


/Jocce
Du kommer bli nöjd. 405X är senaste konsument-generationen från Husqvarna så du får uppdateringar över nätet, AIM och annat app-baserat lull-lull.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.