Jag har utan framgång försökt hitta på någon form av skjutdörr/skena som fungerar som sidodörren på en skåpbil. Där den den sista biten går in i dörkarmen. Är det någon som vet vart man kan hitta någon liknande skjutdörr eller skena ?
Dörren ska vara en innerdörr till ett sovrum.
 
Sök på ”pocketkarm”. Jag har köpt mina på mindorr.se
Tänk på att väggen blir lite svajig. Jag hade tex inte byggt med bara gips. Vi satte i badrum, då byggde vi en 45mm vägg innanför för att stadga upp för kakel.
 
M mojjen skrev:
Sök på ”pocketkarm”. Jag har köpt mina på mindorr.se
Tänk på att väggen blir lite svajig. Jag hade tex inte byggt med bara gips. Vi satte i badrum, då byggde vi en 45mm vägg innanför för att stadga upp för kakel.
Jag vill inte att skjutdörren ska vara inbyggd i väggen. Den gå på utsidan men vika in och täta mot dörrhålet den sista biten, Samma funktion som sidodörren på en skåpbil. När jag googler på pocket dörrkarm så verkar det ju vara helt inbyggda skjutdörrar.
 
M mojjen skrev:
Sök på ”pocketkarm”. Jag har köpt mina på mindorr.se
Tänk på att väggen blir lite svajig. Jag hade tex inte byggt med bara gips. Vi satte i badrum, då byggde vi en 45mm vägg innanför för att stadga upp för kakel.
Missuppfattade nog. Inser att du vill ha en heltnutanpåliggande, men som sjunker in i karmen vid stängning. Det tror jag inte är möjligt. Lite skillnad med formpressade bildörrar med gummilister etc. Att få en trädörr att uppträda så blir nog mycket svårt. Och definitivt inget som finns som färdig produkt. Sannolikt både enklare och billigare att öppna upp väggen och fölla in. Alternativt bygga ut väggen. Kostar ca 10cm.
 
Jag tror inte att någon sådan dörr finns. Det närmaste du kommer är antingen en pocketkarm eller helt vanligt utanpåliggande skjutdörr. En dörr med pocketkarm går ju att använda med lås om det är en viktig del. Om det istället är viktigt att dörren är helt tät när den är stängd av ljudskäl eller annat så får du kanske kolla på någon variant av altandörr i skjutvariant. Eftersom allting är inomhus så är ju inte isoleringen viktig utan du kan ju välja den billigaste som finns utan problem.
 
Tja

Jag förstår precis vad du är ute efter men hittar inte heller någon, har du hittat något?
Har en plan på hur man kan göra det själv annars. Men slipper helst.
 
  • Gilla
jonasornborg
  • Laddar…
P provabara skrev:
Tja

Jag förstår precis vad du är ute efter men hittar inte heller någon, har du hittat något?
Har en plan på hur man kan göra det själv annars. Men slipper helst.
Har du löst det? Söker exakt samma gör en utomhusdörr till växthus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.