Hej!
Jag läser byggteknik på Uppsala universitet. Jag skriver mitt examensarbete inom produktion. Examensarbetet handlar om minimering av brännbart avfall på bygget. Jag har fått en del underlag på material mängder som går till brännbart men jag vill räkna koldioxidutsläppen på brännbart avfall. Är det någon här som vet hur jag kan räkna koldioxidutsläppen eller vilka ekvationer samt faktorer jag måste ta hänsyn till för att räkna fram koldioxidutsläppen av brännbart avfall?
Tack på för hand!
Mvh
Amin Adel
 
Är det alla fraktioner av brännbart byggavfall du avser, eller är det bara vissa, t ex plastspill?
Träavfall flisas i princip alltid, och förbränns sedan i fjärrvärme- eller kraftvärmeverk, vilket ger upphov till koldioxidutsläpp (jag antar att även biogen koldioxid ska in i dina kalkyler).
Vad gäller plastavfall har jag en känsla av att mycket avfall som egentligen hade gått att materialåtervinna, istället går till förbränning.

Nu var det iofs uppgifter om koldioxidutsläpp du sökte, och inte åsikter från en random person på nätet, men jag tror att Avfall Sverige vet mer: www.avfallsverige.se
 
  • Gilla
Amin_96
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det alla fraktioner av brännbart byggavfall du avser, eller är det bara vissa, t ex plastspill?
Träavfall flisas i princip alltid, och förbränns sedan i fjärrvärme- eller kraftvärmeverk, vilket ger upphov till koldioxidutsläpp (jag antar att även biogen koldioxid ska in i dina kalkyler).
Vad gäller plastavfall har jag en känsla av att mycket avfall som egentligen hade gått att materialåtervinna, istället går till förbränning.

Nu var det iofs uppgifter om koldioxidutsläpp du sökte, och inte åsikter från en random person på nätet, men jag tror att Avfall Sverige vet mer: www.avfallsverige.se
Tack för ditt svar!
Brännbart avfall innehåller plast 23%, trä 32% wellpapp 29% och övrig brännbart material. Jag vill till exempel räkna hur mycket koldioxidutsläpp genereras av en ton brännbart avfall. Det måste finnas en ekvation eller beräkningsverktyg där man lägger mängd av avfall och får en mängd koldioxidutsläppen.
 
Amin_96 Amin_96 skrev:
Tack för ditt svar!
Brännbart avfall innehåller plast 23%, trä 32% wellpapp 29% och övrig brännbart material. Jag vill till exempel räkna hur mycket koldioxidutsläpp genereras av en ton brännbart avfall. Det måste finnas en ekvation eller beräkningsverktyg där man lägger mängd av avfall och får en mängd koldioxidutsläppen.
Jag gissar att resterande 16% är sånt avfall som egentligen inte är brännbart, men som byggarna slänger där för att det är smidigt, typ gips och isolering ;).
Varifrån kommer procenttalen, och hur säkra är de?
Jag har ingen färdig formel för hur koldioxidutsläpp vid avfallsförbränning beräknas, men jag tror att Avfall Sverige kan veta sånt, det var därför jag länkade dit.
Jag tror också att du får räkna på varje material för sig för att komma så nära verkligheten som möjligt. Inte bara plast, utan olika slags plaster för sig, exempelvis PVC (polyvinylklorid) eller polypropylen. Vill du ha extra plus i kanten kan du skriva något om hur förbränning av PVC påverkar avfallspannor negativt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.