Hej alla!

Vi är i full gång att fixa köket. Vi ska bl.a. byta kakel och på kakelaffären hittade vi en häftig grej, nämligen fiberoptik.

Tanken är att sätta fibern bakom kakelplattorna (innan de fixas på plats), sedan dra fram tåtarna i skarven mellan plattorna...foga...och sedan klippa till rätt längd. Tadaaa...klart!

Nu till mina funderingar:

Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur tåliga är fibrerna? Kan en fiber "brinna av" pga lång användnig eller är det endast själva lampdelen som kan behövas bytas?

Grejen är ju att om man installerar fiber bakom kaklet så är det ju inte tvärenkelt att ta bort det...

/A
 
Vet inte om du kommer att få någon "tadaa feeling" men jag tror att du kommer att få problem.
fiber bakom plattorna: går kanske, men va FÖRSIKTIG
Svänga ut dessa mellan plattorna, hmmm kan du svänga fibern 90 grader på så kort sträcka ? Tvivlar
Fibern brinner inte av, källan (lampan) kan lägga av men då blir ju allt svart :cool:

Hur tålig är fibern, vet inte hur den klarar kakelfixet, men som sagt det största problemet tror jag är vinkeln "runt" kakelplattan för att ta fram den. Om du nu inte kommer rakt fram genom väggen från andra sidan.;)

Inte säker på detta, men du kanske kan kolla lite på teknikforumet eller bastu där har de säkert snackat fiber tidigare

Men går det, så blir det säkert snyggt.
 
Fibertrådarna "brinner" nog inte av men de kan brytas av om det vill sig illa
Om allt är fast och inte rör sig skall det nog gå bra

En vän har gjort en installation i ett stort snedtak och placerat fiberoptiken som en stjärhimmel med ljuspunkterna efter en "äkta" stjärhimmel.
Ljusstyrkan på varje fiber motsvarar den riktiga stjärnan
Ett otroligt jobb
 
Jag har kollat med firman som säljer fibern, och det var säljaren där som visade att man kan böja fibern vid kakelfogen, alltså att dra fibern bakom plattan och vinkla den ut i fogen. De hade gjort så i sitt visningsrum och det verkade inte vara några problem.

Enda grejen är att det kostar...3500kr för 70 ljuspunkter... :eek:

Men, min största farhåga är att jag sätter upp allt (fiber, kakel och fog) och att det sedan går sönder bakom kaklet (gud förbjude...) :mad: .

Om det går sönder vid själva installationen är inte lika illa, då går det nog på garantin eftersom säljaren ju själv sagt att det ska funka. :D

Men, för att omformulera min fråga:
Slits delarna i en fiberoptikinstallation (lampa, ljusbox, fiberkablar)?

/A

Ps. Heja Löven!!! Ds.
 
acanjo skrev:
Jag har kollat med firman som säljer fibern, och det var säljaren där som visade att man kan böja fibern vid kakelfogen, alltså att dra fibern bakom plattan och vinkla den ut i fogen. De hade gjort så i sitt visningsrum och det verkade inte vara några problem.

Enda grejen är att det kostar...3500kr för 70 ljuspunkter... :eek:

Men, min största farhåga är att jag sätter upp allt (fiber, kakel och fog) och att det sedan går sönder bakom kaklet (gud förbjude...) :mad: .

Om det går sönder vid själva installationen är inte lika illa, då går det nog på garantin eftersom säljaren ju själv sagt att det ska funka. :D

Men, för att omformulera min fråga:
Slits delarna i en fiberoptikinstallation (lampa, ljusbox, fiberkablar)?

/A

Ps. Heja Löven!!! Ds.

Lampan får du nog räkna med att kunna byta
Boxen och fibern håller
Berätta gärna hur det går (bilder)
Resultatet blir säkert effektfull
Indirekt ljus som trevnad är oslagbart
 
Tessok skrev:
Lampan får du nog räkna med att kunna byta
Boxen och fibern håller
Berätta gärna hur det går (bilder)
Resultatet blir säkert effektfull
Indirekt ljus som trevnad är oslagbart
Kan bara hålla med Tessok.


Ps. acanjo, inge mera Löven. Då får inte hjälp av mig ;) :cool:
Tessok, din vän (med stjärnhimmel), bor han i Skellefteå ?
 
Buuzzz skrev:
Kan bara hålla med Tessok.


Ps. acanjo, inge mera Löven. Då får inte hjälp av mig ;) :cool:
Tessok, din vän (med stjärnhimmel), bor han i Skellefteå ?
Det var inte ens i närheten ;-)
Grebbestad (norra Bohuslän)
Han är elektriker till yrket
Ett makalöst jobb
Rummet är på 1½ plan med högt i tak
Bara jobbet att planera var alla ljuspunkter skall sitta............
 
Tessok skrev:
Det var inte ens i närheten ;-)
Ett makalöst jobb
Rummet är på 1½ plan med högt i tak
Bara jobbet att planera var alla ljuspunkter skall sitta............
OK finns i ske'å också.
Men två plan högt i tak och samma upplägg. :)
 
Nu börjar det ta sig...

Postar lite bilder för den som är intresserad...


/A
 
  • 20070704113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20070704115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20070704118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En något bättre bild...
 
  • 20070704120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser bra ut , är det jobbig att få till det ??

vad är det för kök?
 
Det är lite pillrigt...och det är inte fogat ännu vilket borde bli det svåraste jobbet. Själva kaklingen var inte så svår, jag fick sätta fix på varje platta istället för på väggen (måtte det hålla) och samtidigt tejpa upp fibern på rätt plats.

Det tog dryga 8 timmar att kakla 3,60x0,50 cm..så visst var det lite klurigt, men långt ifrån omöjligt.

Köket är ett Härjedalskök, fjällbjörk, som satt i huset när vi flyttade in. Det vi gjort är bytt bänkskiva, spis/häll, fläkt och diskmaskin. Slutligen har vi ju som sagt bytt kakel. Det enda som är kvar nu (förutom fogen) är att byta handtagen på alla luckor.

En köksrenovering modell mellan-budget.

Så här såg det ut innan vi började...

/A
 
  • 20070403062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är fogningen klar...

Det blev mycket riktigt det h-vete som jag räknat med...inte gjorde det saken enklare att kakel/klinker/mosaiken vi valt i sig var ganska klurig att foga, men kombinera detta med att väja för fiberoptik var 10:e centimeter (i två rader) så har du receptet på en ganska anträngande övning. Slutligen, för att toppa det hela, så är det idag 28 grader varmt här...utomhus...

Men...ska man få det fint får man lida pin...och fint blir det.

/A
 
Om några veckor har ni glömt det jäkliga, och sedan njuta av det ni å´stakommit i många år
Grattis till ett annorlunda och vackert kök
 
Vilken kul idé.
Du kan väl lägga upp lite bilder på det färdiga resultatet. Är jättenyfiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.