Har kört på ett lager med 3 dm jord.
Har hämtat jorden ifrån mina gärden.
Så med nadra ord så var den rätt kompackt när jag la den på.
har sedan harvat runt med 1 4 hjuling och sedan sladdat gräsmattan.
Nu har det stått så i ett par veckor och blivit rätt hård jord.
Så nu till min fråga.
Ska jag harva upp det så över sta lagret blir löst eller är det bara att slänga på frön så löser det sig själv???
 
Vad är det för typ av jord, lera/sand/silt/morän? De är alla olika känsliga för packning men generellt sett så orsakar inte en 4hjuling så stora tryck att jorden packas för mycket. Om det inte var plaskblött och det är en jord med mycket lera i.

Det är ju alltid bra att se till så att fröna får bra kontakt med jorden så lite krattning på ytan så att man myllar ner de litegrann kan ju vara bra om jorden har hunnit få en liten skorpa.
 
Det låter som om det skulle vara perfekt att kanske sladda av ytan lite grann bara, så fröna och sen mylla ner dem med en lövräfsa.
Det där med vält tror jag förresten inte mycket på.

Ena halvan av gräsmattan struntade jag i att välta. Den har växt bra mycket kraftigare än den välta sidan. Runt en del lyktstolpar sådde jag en vecka senare än resten, och där tryckte jag ner fröna i backen försiktigt med en planka vid hälften av stolparna. Där jag inte gjort det kommer det mycket mera gräs.
Ergo: komprimering är onödigt.
 
  • Gilla
Stormangan
  • Laddar…
Jag provade med en vät. jävla skit.

Nej packa det som tusan sen tar du en kratta (gärna när jorden är blöt/fuktig) å luckrar upp den lite. Sen kan du sätta din gräsmatta.

Så gjorde jag å det funkade kanon
 
Jag kör ju med en synnerligen enkel metod. trampa ned jorden med vanliga skor och sen "toppdressar" man med 2-3 cm ny jord som man lägger frön på/i
 
Har precis anlagt en gräsmatta, ca 500 kvm. Jag hyrde en padda som jag körde med över hela tomten. Det blev kanon. Jorden packades och många ojämnheter kom fram. Gick sen med en raka och jämnade till. Sådde, körde över med en vält och nu 4 veckor senare har jag kanon fint gräs som snart är redo för första klippningen. Kan verkligen rekommendera paddan, betydligt snabbare än fotstampande.
 
Jag packar genom att köra omkring med min Pajero. 2500 kg :)

När allt är packat fixar jag ojämnheter jag genom att dra en alustege bakom. Jag har lagt lite drygt 200 kg på stegen.
 
Vi gjorde i ordning vår gräsmatta på ~1000kvm i helgen och vi hade först en liten traktor (L30) som spred ut jorden i lämplig mängd (småhögar typ) sedan hyrde jag en 4-hjuling som jag band en kraftig armeringsmatta bakom -stabiliserad med en fastnajad alu-stege och en SJ-pall som tyngd.
Sedan körde jag runt-runt tills det blev slätt och packat. Då var det bara att strö ut fröna och välta. (Vältningen gjorde ingen som helst nytta då jorden var torr och bara dammade när man vältade den). Det enda välten var bra till var där man inte kom åt att packa med 4-hjulingen.
 
Armeringsmatta! Tack för tipset!
 
Jesca_j skrev:
Det enda välten var bra till var där man inte kom åt att packa med 4-hjulingen.
Välter gör sitt jobb efter man sått genom att mylla ner fröerna i jorden. Märker tydligt på vår matta att det växer i ett mönster som efterliknar mönstret från välten. Hade jag vetat det hade jag kört över välten minst två gånger efter det att jag sått. Alternativt kan man ju mylla ner fröerna med vanlig kratta, men välten går fortare. Bra att ha lite tyngd på den så gräsfröerna kommer ner en bit i backen.

/Fredrik
 
Att köra omkring med en Pajero för att packa kan väl bara delvis rekommenderas. Visst blir det jämnt och fint men när jag skulle kratta upp ytskiktet för att få en grogrund till gräsfröna fick jag knappt ner krattan i marken. Det var en väldans slit att kratta upp tomten. Vi har 70 cm matjord och vi fräste upp ca 20 cm riktigt fin mulljord innan vi började köra omkring med Pajeron. (cirka 2 mil blev det :))

Förslaget som någon här i tråden nänmde om att hyra en fyrhjuling och köra omkring med för att packa verkar optimalt.

Nu, efter 7 veckor har gräset börjat ta sig. Ordentligt. Gräsmattan är mörkgrön och tät. (Stroller Villa De Lux) Jag har gödslat två ggr och sått i dom fläckar som varit tomma. Totalt har jag slängt ut cirka 20 kg gräsfrö på mina 600 kvm gräsmatta och ung. lika mycket blåkorn. Hur mycket vatten jag använt vill jag inte ens tänka på. Det får komma som en överraskning med räkningen.

Den är iaf jämn... :)
 
Det finns tydligen olika åsikter om detta med packning.
Det vanliga i nyanlagda trädgårdar är att packad jord är ett problem och en orsak till att inget vill växa.......... Särskilt lerjord är känslig för packning. Vill man få träd o buskar att växa måste man luckra upp jorden minst en halvmeter ner. Gräsmattor behöver ju ett stabilt underlag, men hårdpackad lera är inte det bästa, eftersom vattnet inte rinner igenom den. Regnet blir då stående på gräsmattan.

Det översta jordskiktet bör bestå av lucker jord med mycket humus och sand, som man sedan plattar till med en vält. Sår man direkt i lera får man en yta som blir skvalpig när det regnar. Varje fotsteg blir en fördjupning, kvittar hur mycket man har packat o vältat den. Detta har jag själv erfarenhet av, eftersom jag sådde gräs direkt på lerig åker.
 
  • Gilla
Zanjo
  • Laddar…
Har haft en grävare som lagt ut matjord, 2 dm, på sand runt hela huset. Blev fint, men nu när jag ska så är det väldigt hoptryckt av grävaren. Försöker dra en lastball för att jämna ut de små ojämnheterna men det märks knappt, den sjunker inte ner alls där det varit tryckt ordentligt.

Måste jag räfsa löst allt nu och sen jämna ut? Jäkla skitjobb. Eller kommer det ta sig ändå om jag sår direkt och bara räfsar ut de små ojämnheterna?
 
Tveksamt om det kommer att funka att bara kasta ut gräsfrön på hård jord. Fröna ska ju myllas ner med en kratta och sedan pressas fast mot jorden genom att man drar en gallervält eller går med myrsteg över hela ytan (som då ska vara aningen fuktig).

Om det är för jobbigt att kratta ytan lucker, kanske ni kan lägga på ett tunt lager lucker matjord som både jämnar ut och funkar till att mylla ner fröna i. Den måste naturligtvis läggas ut med skottkärra o kratta så att ni inte drar in maskiner som packar jorden. Fråga grävaren om han kan ställa upp med lite mera matjord, bara just så det täcker ett par centimeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.