Jag tror en luft-luftvärmepump kan ta över ca 60% av uppvärmningen i huset. Man får sätta ner termostaterna i alla rum dit värmen når och ha ganska hög temperatur i entréhallen.
 
Hur stor är en sådan panna och var är den placerad i "lägenheten" ?

Rent tekniskt är det ju enkelt att installera en LVVP så att den kan tas bort och säljas om man flyttar, lite rör och ventiler bara, det blir två (eller ett lite större) hål i ytterväggen, vilket det även blir med LLVP.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Pannan är stor som ett kylskåp och står i tvättstugan, längst till höger på ritningen. Jag är däremot inte intresserad av att investera så mycket i lägenheten, och föreningen har inte tillräckligt god ekonomi för att kunna göra det heller tyvärr.
 
Energibolagen som erbjuder gas(biogas kallar dom det dock) höjer priserna hela tiden, ett 1års fast pris på gas från Eon kostar efter 15.e juni 3,41kr + överföringsavgift på 20-30öre tror jag.

Det är ganska få som har gaspanna i hemmet, därför kan vi inte räkna med stöd på samma sätt som till dom som fick höga elräkningar.

Textdokument som visar prisinformation för anvisningsavtal biogas med priser före och efter 15 juni 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Alevp Alevp skrev:
Pannan är stor som ett kylskåp och står i tvättstugan, längst till höger på ritningen. Jag är däremot inte intresserad av att investera så mycket i lägenheten, och föreningen har inte tillräckligt god ekonomi för att kunna göra det heller tyvärr.
Har föreningen diskuterat frågan nyligen?
Just nu är det 80 bostadsrätter som är extremt svårsålda pga dessa gaspannor, och det är ett strukturellt problem för hela föreningen.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
En gaspanna som varit med några har normalt en verkningsgrad på runt 90%. Det betyder att man måste dividera gaspriset per kWh med 0,9 för att få ett pris man kan jämföra med direkt-El per kWh som har 100% verkningsgrad. Gas kostar efter 15 juni cirka (3,41+0,25)/0,9= 4,07 kr/kWh.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har föreningen diskuterat frågan nyligen?
Just nu är det 80 bostadsrätter som är extremt svårsålda pga dessa gaspannor, och det är ett strukturellt problem för hela föreningen.
Ja, det är besvärligt med gaspannor idag. Tyvärr har föreningen inte möjlighet att byta ut gaspannorna mot luftvattenvärmepumpar, det finns helt enkelt inte pengar till det.
 
EddieHansson
Kan föreningen inte låna för det? Borde ju höja värdet - åtminstone motverka att det sjunker.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
B
D Dilato skrev:
Var i landet är detta?
Hur stor boyta?

Pumpen räcker säkert till, problemet är att få luften till alla utrymmen som behöver värme.

Jag skulle hellre slanta lite mer (typ dubbla priset) och få en Luft-Vatten värmepump som kopplas på ditt befintliga system.

Exempelvis något sånt här:

[länk]
Håller med i stort.

Monoblock I Skåne är en effektiv och prisvärd lösning. Men just den modellen har ett köldmedium som är på väg ut, pga fgas direktivet.

Men daikin (och panasonic och övriga tillverkare) har andra monoblock med t.ex. r32 som köldmedium som är lite säkrare i det längre tidsperspektiv (ifall man behöver fylla på ny gas i framtiden).

Ts jobba på att bearbeta föreningen. Det är inte hållbart varken ekonomiskt eller etiskt att elda gas idag. Bara att bita i det sura äpplet och låna för att konvertera bort. Det borde bli en rimlig återbetalningstid för åtgärden, klart bättre om ni byter ut 80 gaspannor på en gång i en upphandling.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Det verkar som att ungefär hälften här tror att det är en bra investering med LLVP och hälften inte tror det, jag vågar inte riktigt lägga ut 30.000kr utan att vara säker tyvärr. Om jag sätter upp elradiatorer blir det en mindre investering, och snabb återbetalning! Tack ska ni ha för hjälpen! :)
 
Jag tror som flera andra att det är svårt att hitta någon investeringar som betalar igen sig snabbare än en luftvärmepump (om man är beredd att göra lite avkall på komforten). Problemet är, som några är inne på, att det är svårt att få värmen att nå alla hörn av huset, men de utrymmen som nås kommer vara tillräckligt för att ge en hyfsat kort payoff även om några rum behöver stödvärmas med elradiatorer.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Alevp Alevp skrev:
Det verkar som att ungefär hälften här tror att det är en bra investering med LLVP och hälften inte tror det, jag vågar inte riktigt lägga ut 30.000kr utan att vara säker tyvärr. Om jag sätter upp elradiatorer blir det en mindre investering, och snabb återbetalning! Tack ska ni ha för hjälpen! :)
För att göra ett test så inhandla en byggfläkt på tex "feltema" låt den jobba 1 mån .
Kolla med föregående månader , som har ungefär liknande utomhustemp och se om du har sparat på gasräkningen .
Lite fel tid på året att kolla det nu kanske .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.