Vad händer om man råkar snubbla på en katt och böja 20x2 pexrör så det "knöcklas". Är det bara att kasta ut katten och fortsätta lägga rören? Inte för att det har hänt ännu, men man vet aldrig. :)
 
Man lär kunna värma på röret för att få bort denna brottanvisning - röret återfår då sina ursprungliga egenskaper.

Tips: Öva på något annat än mitt på din 240m rulle.....
 
Vad ska man värma med? Nån speciell teknik? Bra tips att inte använda sig av mitten på rullen. :D
 
Man värmer väl med en vanlig värmepistol antar jag. Hur du går tillväga kan jag inte säga, har aldrig behövt göra så. Ring Wirsbo så kan dom säkert ge dig några tips!
 
På en instruktionsfilm jag såg så skulle man värma slangen precis så den blir genomskinlig så återfår den sin forna form.

Men att få veck på en 20x2 pex är inte så lätt.....den tål en hel del.
 
Staffans2000
Jag har provat att först värma slangen och sedan vika ihop den, därefter klämma den i ett skruvstäd så den såg ut som en tärning
Därefter värmde jag den på nytt med svetsen, och hokus pokus, så vek den ut sig till sitt forna jag, utan veck eller andra synliga skador
 
jag råkade ut för en början till veck när jag skulle stoppa in 20slangen i fixturen där den kommer upp ur plattan. jag tog då och värmde den lite med värmepistolen(gasol/gas är lite väl häftigt!) och rätade den, sen stoppade jag in en böjfjäder för 16ons vp-rör, värmde lite och böjde den, kylde den med en blöt trasa. jag värmde inte så den blev genomskinlig, hög värme förkortar livslängden på den. med wirsbos slang är det inga problem men med jag tror det var israelisk så ville den vecka sej. jag har gjort på samma sätt med pen-slang när jag dragit tappvatten i garaget istället för att använda 90° kopplingar. kanske inte lika snyggt som en vinkel men va tusan, det är ju bar ett garage!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.