VidarH VidarH skrev:
Glasögonstället har ju näsor. Har du testat att använda dem?
Smart. Mer vinkel alltså!
 
”Tigersåg”

I dag gick jag loss på det gamla SPA-karet som skall bort. Efter 23 år hade det gjort sitt. Badet fanns redan när vi köpte huset. Installation var en specialare där man hade sänkt ner karet i golvet och flyttat alla pumpar 1,5m till ett utrymme ute på terassen.
Att bara lyfta upp karet fungerar inte. 5 grova styva slangar går i kulvertar ut till maskinrummet och förhindrar effektivt alla försök att lyfta. Planen nu är att dela av karet en bit och flytta det framåt så slangarna kan sågas av. Efter 3 snitt inser jag att måste flytta snittet närmare mitten då det tycks vara ca. 30 cm med fyllning och slangar där jag sågat.

Ett gammalt, grått SPA-kar med synliga skador och snitt från uppsågning, placerat på en terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nedmonterat gammalt SPA-kar uppdelat med tigersåg, synliga slangar och uppstött med trästöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla SPA-karet som sågats isär, delar och verktyg på kakelgolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis uppsågat, gammalt inbyggt spabad med synliga slangar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågning av rör genom isolering nära ett inbyggt SPA-kar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis söndermonterat spa-kar inbyggt i trädäck med synliga isoleringsmaterial och slangar under, redo för vidare demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men idag blir det inte fler snitt. Knoppen ville fortsätta men kroppen gick i strejk. Vi tar det en annan dag.
Dag
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för bad?
Ska allt slängas? Kanske är spekulant på några jets om dom är lika som mina trasiga
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad är det för bad?
Ska allt slängas? Kanske är spekulant på några jets om dom är lika som mina trasiga
Sundance 1999-2000 tror jag att det är. Allt skall slängas. Om du vill kan jag försöka rädda några munstycken. Vilka?
Dag
 
Det ska väl gå att vrida lös dom från inuti badet, man vrider till stopp sen lite till så ska dom lossna.

Är det ok om jag mäter imorgon eller vill du att jag gör det idag?

Behöver några olika storlekar
 
nino nino skrev:
Det ska väl gå att vrida lös dom från inuti badet, man vrider till stopp sen lite till så ska dom lossna.

Är det ok om jag mäter imorgon eller vill du att jag gör det idag?

Behöver några olika storlekar
Ingen brådska!
I morgon blir det vilodag med utflykt!
Det är bara att välja vilka jag skall ta.
Dom flesta har jag bytt efter 10år med klorvatten. Kloren gjorde plasten skör.
Efter bytet har jag inte haft klor i vattnet.
Dag
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Diameter ca 70mm
Tre infällda runda armaturer i olika storlekar på en vit yta, eventuellt avsedda för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Diameter 130
Rund ventilationsgaller på ca 70-80mm monterad på en vit yta, möjligtvis del av ett spa-bad eller liknande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diameter 50mm

Tre cirkulära fixturer i olika storlekar monterade i ett badkar med vatten, synliga bakstycken genom vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den första kan vara 80mm

Så här ser mina ut innanför

Plastkomponent av lampa med olika diametrar på delar, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det en lampa som ser ut så här är jag också intresserad, baksidan

Elektronisk kretskortskomponent med synliga kretsar och kondensator, trolig del av en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får du lös själva bakstyckena så är dom också intressanta
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Hej @nino!

Jag tar nog ett pass i karet i morgon. Jag försöker att plocka av så mycket som jag kan. Det är väl motsols dom plockas av?
Har du endast ett stort filter i ditt bad?
När jag byggde om mitt bad till badtunna för några år sedan bytte jag filtersystem till mindre billigare filter. Dom har jag 4 helt oanvända av.
Jag kan skicka bilder i morgon.

Dag
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej @nino!

Jag tar nog ett pass i karet i morgon. Jag försöker att plocka av så mycket som jag kan. Det är väl motsols dom plockas av?
Har du endast ett stort filter i ditt bad?
När jag byggde om mitt bad till badtunna för några år sedan bytte jag filtersystem till mindre billigare filter. Dom har jag 4 helt oanvända av.
Jag kan skicka bilder i morgon.

Dag
Ja jag har ett filter bara

Ja för mig är det ingen brådska, badet funkar
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”The First Cut Is the Deepest”
Rod Stewart

Faan vad välbyggt! Helt klart sparades det inte på material för 25 år sedan.
Det tog en bra stund att få ut den första biten. Tvåan kommer nog att gå betydligt lättare.

Ett påbörjat rivningsprojekt av ett massivt byggt badkar med verktyg utspridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
”Flyt”

Nästa tårtbit tog en halvtimme att få bort.

Delat karbad delvis rivet med frilagda rör och verktygsspridda, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kunde jag knuffa fram karet så att dom 5 grova slangarna som går genom kulvertarna blev frilagda och kapningen blir enkel.

Grova slangar frilagda i kulvert för förenklad kapning, kant av badkar synlig, renoveringsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen kommer jag att dela den återstående biten en gång till längs med så att den blir lättare att hantera.
Men nu räcker det med motion för min kropp idag.
I morgon tar vi nya tag!
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja jag har ett filter bara

Ja för mig är det ingen brådska, badet funkar
Hej @nino!

Nu har jag tagit av dom munstycken som gick. Tre stycken av denna sorten lossnade hela. Det är den modellen jag bytte för 10 år sedan.
Alla övriga munstycken sprack i plasten när jag försökte ta av dom.
Lampan var bara ett lampfäste för 12v.
Troligtvis var mitt kar av äldre typ.
På bilden ser du hur dom nya filterna ser ut. Dom får du gärna om du vill ha dom. Dom gamla stora var svåra att få tag i och betydligt dyrare.

Fyra nya vita filter med blå botten och två munstycken bredvid ett lampfäste på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en säljannons här på BH med den kontrollenhet/värmare och cirkulationspump som jag körde med dom sista åren efter originalsystemet gick sönder.

https://www.byggahus.se/forum/threads/balboa-kontroll-vaermare-cirkulationpump.451644/

Hör av dig om du är intresserad av några saker så får vi fixa transport på något sätt.
Dag
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Två flugor på smällen”

Efter en och en halv dag snickrande till husbilen blev vi klara. Två lådkonstruktioner som skall sitta över främre hjulhusen och bilda en plattform för fåtöljerna skall sågas till i bakkant för perfekt passform.

[bild]

Ämnena till ett specialbord togs fram. Centrumytan på bordet blir 110cm X 40cm. Två fällbara klaffar på långsidorna ökar bredden till 80cm. Bordet kommer att färdigställas på plats i bussen.[bild]

Samtidigt hade jag turen att bli av med överbliven förvaring på ett enkelt sätt.

[bild]

[bild]

Skön känsla när saker kan återanvändas!

Dag
Hej! Blev imponerad och inspirerad av dina tjusiga eklådor.Är det stavlimmad ek som du själv gjort skivor av ,eller köpt färdiga? Fick en ide´om odlingslåda i mitt uterum för grönsaker
 
C carl fabian skrev:
Hej! Blev imponerad och inspirerad av dina tjusiga eklådor.Är det stavlimmad ek som du själv gjort skivor av ,eller köpt färdiga? Fick en ide´om odlingslåda i mitt uterum för grönsaker
Hej @carl fabian!

Husbilsägaren beställde skivorna på Optimera. Jag var bara med och hämtade dom. Skivorna var av bra kvalitet och var lätta att jobba med.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej @carl fabian!

Husbilsägaren beställde skivorna på Optimera. Jag var bara med och hämtade dom. Skivorna var av bra kvalitet och var lätta att jobba med.

Dag
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.