Hej

Jag är i full färd med att bygga en altan där en del av den kommer att ligga direkt på marken. Jag har hittat tex denna beskrivning där man ska ha packad sand mellan reglarna.

Jag tycker det känns skumt med sanden. Gör inte det att reglar och trall blir fuktigare än nödvändigt? Vad har sanden för funktion?

/Konfunderad
 
Här är ytterligare en beskrivning (PDF) där man lägger packad sand mellan reglarna för en altan direkt på marken.

Jag har läst många inlägg här om vikten av god luftcirkulation under altanen för att undvika röta. Den här sanden verkar motverka det? Dessutom bygger myrorna bo i sanden och invaderar köket...

Någon som har en teori? Varför sand?

/Erik
 
Jag förstod inte heller det när jag byggde min altan förra året, så jag gav f-n i sanden. Istället ställde jag reglarna på cementplattor för att få upp altanen någon decimeter från marken och det verkar ha funkat bra så här långt...kanske sanden används för att få det hela att ligga stadigt...jag vet inte, min altan är på 25 kvm så den ligger nog stadigt även utan sand mellan reglarna :)
 
Skulle nog inte heller packa in reglarna i sand. Ställ dem på plattor eller lekasten.
 
Det ligger redan sten där altanen ska vara, så underlaget är stabilt. Det en gjuten ram fylld med grus/sand. Ramen är så hög att jag inte får plats med mer än 95 mm reglar, så de behöver mer stöd än bara ramen som är ca 2 m bred. Planen är därför att ta bort sanden (det är berg under) och lägga makadam där för bättre dränering. Reglarna lägger jag sedan på makadambädden. Borde bli stabilt så det räcker om jag packar makadamet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.