Min bostad har en gaspanna med vattenburet system, som är ganska dyrt att använda idag. Därför har jag tittat på att sätta in en luft-luft värmepump, IVT 607. Inne-delen ska sitta ovanför ytterdörren och blåsa in mot lägenheten, installatören menade att detta var den bästa platsen. Luft-Luft värmepumpen är tänkt att arbeta som ett komplement till det befintliga systemet.

För att kunna avgöra om det här är en bra investering behöver jag uppskatta hur stor del av bostadens värmebehov som kan förses av värmepumpen. Bostaden har inte några stängda dörrar, annat än till toaletter, och förråd. Huset har ett värmebehov på cirka 10.000kWh/år enligt energideklarationen. Huset har mekanisk frånluftsventilation i spiskåpan med utsug på toaletterna.

Hur stor del av detta är det rimligt att förvänta sig att luft-luft värmepumpen skulle kunna ta över? 1/4 eller så mycket som 50%? Jag har ritat in inne-delen med röd ruta på titningen.

Ritning av bostad med markerad position i röd ruta för en tänkt inomhusdel av luft-luft värmepump ovanför dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var i landet är detta?
Hur stor boyta?

Pumpen räcker säkert till, problemet är att få luften till alla utrymmen som behöver värme.

Jag skulle hellre slanta lite mer (typ dubbla priset) och få en Luft-Vatten värmepump som kopplas på ditt befintliga system.

Exempelvis något sånt här:

https://luftmiljobutiken.se/produkt/edlq07cv3-altherma-monoblock-7-kw/
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Detta är i Skåne, boytan är 110m2. Fastigheten ägs av en bostadsrättsförening och jag har därför inte möjlighet att byta ut eller göra ingrepp på den befintliga installationen tyvärr.
 
Fairlane
Jag skulle tro att det blir svårt att sprida värmen med den planlösningen. Klart det kommer hjälpa till, men frågan är hur mycket. Köket kommer vara avsevärt kallare än hallen till exempel om man inte kör annan värme. En vägg blockerar väldigt effektivt.
 
Gaspanna blir väl snart förbjudet av politiska skäl :devilish:

Vad kostar det för värme med gas, jag har ingen aning ?

Hur många utedelar till LLVP kan/får du installera tror du?
 
Jag betalar 2,40kr/kWh idag med naturgas, men priset är ökande och till hösten när avtalet förnyas är det förmodligen mer. Eftersom det inte är mitt hus så är jag egentligen inte intresserad av att investera särskilt mycket, mer än kanske en värmepump för 20-30.000kr.

Om värmepumpen kan ta över 1/3 av värmebehovet i huset så är det en bra investering, men om det bara är 1/5 så är det bättre att lägga pengarna på något annat. Hur bra värmen sprider sig i bostaden är alltså avgörande för om jag ska installera värmepumpen eller inte.
 
Spontant, du hittar inte en bättre pryl som ger samma snabba återbetalning som en LLVP.
Skulle tro att du kan spara 75-80% av nuvarande gasförbrukning om du skaffar pumpen.
 
2,40kr/kWh är ju dyrare än direktverkande el!

På tal om det, vad har du för elavtal/kostnad idag och framåt, det påverkar också kalkylen ?
 
Sidospår:
Det är alltså bostadsrättsföreningen som ansvarar för de vattenburna värmesystemen i ditt och grannarnas hus? Är det ett alternativ att (eventuellt ihop med grannarna) motionera till brf:ens årsstämma om byte till annan centralvärmekälla, t ex fjärrvärme eller någon sorts värmepump? Ökar gasen ännu mer i pris kan det t o m vara så illa att det lönar sig att värma ditt hus med direktverkande el istället!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E etompau skrev:
Spontant, du hittar inte en bättre pryl som ger samma snabba återbetalning som en LLVP.
Skulle tro att du kan spara 75-80% av nuvarande gasförbrukning om du skaffar pumpen.
Jag håller med om första raden, men ser svårigheter att få det tillräckligt varmt i hela bostaden med bara ett utblås i hallen.
 
Ja, gaspannorna är föreningens ansvar. För ca 10år sedan så byttes samtliga gaspannor ut mot nya när dom gamla var slut, föreningen hade då inte särskilt bra ekonomi och man valde därför att köpa nya gaspannor istället för luft-vatten värmepumpar som var ett dyrare alternativ.

Föreningen har inte heller idag möjlighet att byta ut pannorna mot värmepumpar, däremot kan medlemmar som själva vill komplettera sitt värmesystem med direkt-verkande el-element eller luft-luft värmepumpar.
 
  • Wow
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Står pannan i varje bostadsrätt eller centralt någon annan stans?
Varje bostadsrätt har en egen panna och eget slutet värmesystem?
 
Varje lägenhet har sin egen gaspanna, totalt är där cirka 80st gaspannor.
 
För rörligt elpris SE4/16A har jag betalat 2,80-3,82 kr/kWh de tre senaste månaderna. Allt då inräknat.
 
Hoppla!
Definitivt läge att motionera på årsstämman! Ställ upp för en plats i styrelsen när du ändå är igång, det låter som att där kan behövas några nya kvastar som sopar rent!
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.