Tack för hjälpen.

Har spänt fast trumman med två snabbtvingar under montering - fungerar bra. Skall montera bulten tvärtom med skallen inåt trumman och muttern åt framsidan. Har tyvärr inte dokumenterat hur det såg ut när jag demonterade - för mig att mutter och bricka satt inåt men är som sagt inte säker..
 
A
finessen och ett visst mått på fingerfärdighet är att byta hjulen utan att ta bort muttern, minst darr så trillar muttern bort och man får dela plasten i fronten vilket är alldeles för jobbigt...
 
  • Gilla
Matte-i-Höllviken
  • Laddar…
Du menar alltså att bultskallen skall vändas mot trumman - i så fall får jag öppna framsidan och vända på bultarna.
 
A
Va de inte så från början?
Märkligt
Men tror du inte att bultskallen skulle gå fri?
Ta gärna en bild på hur de är monterade nu
 
Nu när jag börjar använda hjärnan att tänka så kommer jag ihåg att jag tappade något inne i "plastlådan" och det var en mutter. Skall precis börja demontera och vända bulten inåt trumman. Skickar bild när jag är klar.....
 
Sådär, nu är tumlaren i fungerande skick. Vände på bultarna och då fungerade det utmärkt. Bifogar tre bilder - felmonterat, rätt monterat och från baksidan. Min tumlare är Cylinda TD 40 från 2004. Hade hyresgäster som fördärvade den och nu har den fått nytt liv igen tack vare detta forum och Electroluxaren! 1000 TACK! 20141201_160137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20141201_164717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20141201_164658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Tjusigt!
 
  • Gilla
Matte-i-Höllviken
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
finessen och ett visst mått på fingerfärdighet är att byta hjulen utan att ta bort muttern, minst darr så trillar muttern bort och man får dela plasten i fronten vilket är alldeles för jobbigt...
Tillverkaren borde löst det så muttern hålls på plats. Jag visste om problemet efter att ha läst den här tråden och sett en amerikansk gubbe som lyckats få bort frontplåten för att byta stödhjulen. Om man lossar ett par skruvar som håller fast plastdelen som stödhjulen sitter på kan man få in ett finger att hålla muttern på plats tills bulten tar gäng när man återmonterar. Det är väldigt trångt om man har normaltjocka fingrar, men det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.