Stuprör i samma färg som huset. Just stuprör är inte en detalj som förhöjer det arkitektoniska uttrycket på ett hus och bör smälta in så mycket det går.
 
Claes Sörmland
Traditionen säger samma färg på stuprören som på huset. Förr i världen så målades de t o m in så de kunde byta färg när stupröret gick från en fasadbakgrund till t ex takets plåtarbeten som hade en annan färg. Först med brutalismen kom den där tanken att stuprör och liknande ska sticka ut så mycket som möjligt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
KristinaRT
Jag hade valt samma färg som huset så att de syns så lite som möjligt, tycker inte stuprör tillför något ”arkitektoniskt”, de är ett nödvändigt tvång.

Men, om man tycker om kontraster och gillar att detaljerna syns, och vill ha en mer brutalistisk känsla är det ju inte fel med svarta. De kommer dock vara väldigt framträdande. Fördelen är också att svarta stuprör blir mindre smutsiga än vita….
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Inget hindrar att man väljer olika färg på stuprör och hängrännor. Jag hade övervägt vita stuprör och svarta hängrännor, vilket förenklar byggnadens gestaltning och förstärker dess struktur.

Som sagt: avvattningssystemet ska INTE sticka ut, Det ska man istället hålla som en underordnad detalj.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Kolla på Lindab, grafitgrå är snyggt. Ta ur svängarna lite och tänk utanför boxen bland allt vitt och svart.
 
Tur att det finns lite svängrum kvar bland detaljplaner och grannhöranden, gillar mina grå till den vita fasaden och det röda taket!

Vägrar du grå får jag lägga min röst på vita, samma brytning som fasaden.
 
  • Gilla
Byggvm2022
  • Laddar…
B Simonbyggvm skrev:
Hej alla glada byggare!

Har en helrenovering av hus framför mig.
En putsad funkisvilla.

Huset kommer färgas vitt, taket blir svart och fönster blir svarta.

Jag har problem med vilken färg stuprör ska ha.

Vit blir diskret mot fasaden och svart hänger ihop med tak och fönster kanske? Sitter vita idag men vissa ska bytas ändå. Vad är rätt och fel?

Vilken färg väljer ni på stuprör med mina val?
Kom med inputs!
Absolut vita, de smälter in i fasaden och separerar taket från väggen. Jag kanske tycker så därför att jag har just det!:cool:
 
Att vi har svarta fönster svart pergola, garageport, entreräcken osv svart.

Gör inte detta att svart går ihop med dessa detaljer?
 
Jo, det gör det naturligtvis. Eftersom du har en blandning av färgerna kan det absolut passa med svart. Svårt att uttala sig när man inte sett projektet.
Anledningen till att jag föreslog vitt är att vi har allt vitt, väggar, fönster, dörrar mm. Det är bara taket med huvar som är svart och därför tycker vi att stuprören smälter in så vackert och separerar taket från väggarna
 
Jag tycker svart (eller silver som någon nämnde).
 
B
M Mr.L.BKK skrev:
Kolla på Lindab, grafitgrå är snyggt. Ta ur svängarna lite och tänk utanför boxen bland allt vitt och svart.
Håller med! Såg ett vitt hus med svart tak och dessa grafitgrå stuprör häromdagen. Passade bra ihop. Såg rent ut! Tycker vita har en tendens att bli smutsiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.