Halloj,
Har lite problem med terminologin i byggnadsritningar då vi i en utbildning försöker göra ett två-vånings hus där undervåningen sticker ut ca 5 meter. Ska vara en uteplats, altan, trädäck, liknande ovanpå utsticket.

Problemet är att jag är väldigt osäker på terminologin. Enligt vissa källor heter utsticket altan, enligt andra heter det veranda.

Utsticket ska vara öppet mot övriga del av huset, så ska vara väggar och tak som isoleras.

Såg en ritning på ett hus med liknande lösning, finns dock ingen konstruktionsritning eller sektionsritning där man ser hur man löst det med taket. Man hade angett i ritningen att rumshöjden var lägre i den delen av byggnaden, så antar att det är tjockare jämfört med bjälklaget som ansluter till utsticket.

Lite återkoppling kring byggtermer vore väl ett första steg :)
 
bild på ritningen
 
  • Vitmålad tvåvåningshus ritning med orange tak, uteplats och balkong, belägen vid en sjökant omgiven av grönska.
  • Arkitektritning av enplanshus med angivna mått för varje rum och terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade kallat det för balkong.

Läste lite för snabbt och trodde du/ni menade det som är ovanpå taket till utbyggnaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
kattparet
  • Laddar…
C
K kattparet skrev:
Enligt vissa källor heter utsticket altan, enligt andra heter det veranda.
Altan / veranda / uterum betecknar i min värld en utbyggnad utanför ytterväggen, ett mellanting mellan ute och inne, vilket ju inte är fallet här. Antar att det är samma sak som väcker din osäkerhet?

Jag slänger in förslaget burspråk i leken, även om inte heller det känns helt korrekt pga storleken.

P.s. annars instämmer jag med @mlb88 att balkong är en bra benämning för delen ovanpå utbyggnaden.
 
  • Gilla
kattparet
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Altan / veranda / uterum betecknar i min värld en utbyggnad utanför ytterväggen, ett mellanting mellan ute och inne, vilket ju inte är fallet här. Antar att det är samma sak som väcker din osäkerhet?

Jag slänger in förslaget burspråk i leken, även om inte heller det känns helt korrekt pga storleken.

P.s. annars instämmer jag med @mlb88 att balkong är en bra benämning för delen ovanpå utbyggnaden.
Blir ju smått förvirrad vad jag ska kalla utbyggnaden dock. Jag tänker mer typ utbyggnad med altan. Men är just för att kunna hitta en lämplig takkonstruktion där, annars blir det ju en gigantisk köldbrygga om det är bara ett tunnt tak.
 
C
K kattparet skrev:
Jag tänker mer typ utbyggnad med altan.
Utbyggnad med (tak-)terrass är nog mer korrekt och betecknar tydligare att det handlar om en uteplats ovanpå ett (isolerat) tak och inte ett trädäck på pelare. Efter att ha kikat lite närmare på definitionen av termerna backar jag från benämningen balkong då det formellt är något frihängande. Men man säger ju samtidigt t.ex. kungsbalkong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.