Köpte igår en begagnad Wagner ProjectPro 117 som var i fint skick.
Ska måla mitt garage med denna först av allt, och tänkte måla vägg och tak i samma färg för enkelheten. Tänkte testa Byggmax färg som har fått bra betyg: https://www.byggmax.se/väggfärg#1224=55595&1252=51616
Hur mycket ska denna späs ut med vatten för att gå att spruta med maskinen?

Fick med två olika filter och ett munstycke.
Kommer detta munstycke fungera bra med vanlig inomhus väggfärg?
Närbild på ett munstycke för en Wagner ProjectPro 117 färgspruta, med synliga intorkade färgrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även med två filter med olika färg, vilket är rekommenderat att använda till väggfärg?
Två färgsprutfilter varav en med vita rester, på strukturerad metallbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr är det lite intorkad färg på både filter, munstycken och andra delar. Försökte igår få bort detta med endast vatten utan någon större framgång. Hur får man lätt bort intorkade färgrester (vattenbaserad färg)?
Tex. har munstycket någon torkad färgbit kvar i:
Närbild av ett munstycke till en Wagner ProjectPro 117 färgspruta, med synlig intorkad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på munstycket till en Wagner ProjectPro 117 färgspruta med torkad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett rött och silverfärgat munstycke för färgspruta med intorkad färg och text "3900 PSI MAX WPR".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en färgsprutsmunstycke visande intorkad grå färgrester inuti, behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för hjälp, är helt ny på färgsprutor.
 
Testa lägga delarna med färgrester i penseltvätt ett dygn eller så. Penseltvätt har räddat många "fin"-penslar med intorkad färg för mig då färgen lösts upp, gäller bara att ha lite tålamod och låta medlet verka.
 
W woodrat skrev:
Testa lägga delarna med färgrester i penseltvätt ett dygn eller så. Penseltvätt har räddat många "fin"-penslar med intorkad färg för mig då färgen lösts upp, gäller bara att ha lite tålamod och låta medlet verka.
Bra idé, det borde inte heller skada delarna. Försökt hitta en liten piprensningssats som man kan använda, men det verkar inte vara lätt att hitta.

En annan sak gällande färgsprutan, om jag målar ett lager och vill måla ett till lager efter några timmar, behöver jag spola rent maskinen och rengöra allt för att börja om eller finns det något sätt att låta maskinen stå laddad med färg utan att den riskerar att torka i slangarna?

Tack!
 
sök efter en manual på nätet.. så finns det säkert tabeller hur visa färger skall spädas
 
J jockebq skrev:
Bra idé, det borde inte heller skada delarna. Försökt hitta en liten piprensningssats som man kan använda, men det verkar inte vara lätt att hitta.

En annan sak gällande färgsprutan, om jag målar ett lager och vill måla ett till lager efter några timmar, behöver jag spola rent maskinen och rengöra allt för att börja om eller finns det något sätt att låta maskinen stå laddad med färg utan att den riskerar att torka i slangarna?

Tack!
Har inte provat själv men vet att vissa täcker munstycket med plast i väntan på att måla fler lager. Men att vänta flera timmar är jag tveksam till. Tar inte lång tid till det är torrt nog att måla andra lagret så jag har aldrig behövt prova. Se till att täcka för färgburken också så det inte bildas en hinna om du ska vänta en längre stund.

Angående hur mycket du ska späda ut färgen så får du prova dig fram. Tejpa upp en bit golvpapp på väggen och spruta, späd med kanske 5 % åt gången till du har önskat mönster
 
När jag sprayade vattenbaserat med HVLP brukade jag hänga pistolen i en spann med vatten så att själva munstycket hamnade under vatten. Det fungerade utmärkt
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
ullberg
Ang. Spädning skulle jag tro att en airless pp117 inte behöver någon spädning för vanlig vägg/takfärg, jag har i alla fall kört outspätt med min pp119 med gott resultat (färg från Alcro och Nordsjö)

/U
 
ullberg ullberg skrev:
Ang. Spädning skulle jag tro att en airless pp117 inte behöver någon spädning för vanlig vägg/takfärg, jag har i alla fall kört outspätt med min pp119 med gott resultat (färg från Alcro och Nordsjö)

/U
Okej, kul att höra. Läste precis manualen, och det verkar vara 10% spädning om jag förstår rätt. Och sättet man kollar om det är rätt viskositet är beskrivet här:
Se 40 sekunder in i klippet.
Antar att samma gäller för ProjectPro som maskinen dom har i klippet.

mattiasp mattiasp skrev:
När jag sprayade vattenbaserat med HVLP brukade jag hänga pistolen i en spann med vatten så att själva munstycket hamnade under vatten. Det fungerade utmärkt
Låter kanon, så du låter allt vara fastskruvat i pistolen och bara sänker ner munstycket i vatten?
Låter du maskinen vara av eller på? För man vill väl ha den trycksatt?
Hur länge vågar man lämna den så?

Och vad gör du med färghinken och uppsugningsslangen? Plastar du in alltihop?
 
HVLP är en lite annan teknik än din Wagner, i de flesta fall med trycksatt tank för färgen. Någon avdunstning av färg med filmbildning är därmed inget problem. Jag lämnade pistolmunstycket i vatten över natten utan problem. Utan tryck i slangarna. Det går två slangar i en HVLP, en för luft och en för färgen.
 
I en airlesspruta kan du ha färgen kvar i veckor utan att rengöra är som att ha färgen i en tät burk pistolen kan du lägga ner i en burk med vatten om du vrider munstycket på tvären torkar det inte. Står det inte en siffra på andra sidan på munstycket
 
Sugkorgen kan du plasta in med en tät påse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.