Hej, alla!

Vi har kollat på en tomt som ligger ute för cirka 600tkr, 2000m2, där det idag är skog.

Denna mark är tydligen avstyckad från en befintlig fastighet år 2009 och även samma år har markägaren fått positivt förhandsbesked för att bygga "enfamiljehus". Det är allt som står i beskedet.

Vi är helt nya i tomtdjungeln och att bygga hus, så vi är lite osäkra kring risker mm.

Mäklaren säger att det inte ska vara några problem att få bygglov på marken, fast förhandsbeskedet gick ut för mer än 10 år sen. (håller i 2 år om jag hängt med korrekt?). Dock är det ju också även oklart vad för hus och hur stort hus vi får i så fall bygga?

Det finns alltså heller ingen detaljplan, men det är tydligen inte så ovanligt för mark ute på landet?

Jag är också lite undrandes över varför det inte blivit byggt på tomten på 10 år, och mäklarens svar var att nuvarande tomtägaren "inte hunnit göra det".

Hur brukar ni andra som köper tomter gå till väga i detta sammanhang? Alla tips uppskattas!
 
Ett tips är att skriva in ett villkor i köpeavtalet att ni ska få bygglov inom sex månader eller tolv månader annars kan du lämna tillbaka marken
 
harry73
Jag skulle säga att det i normalfallet inte ska vara ett problem att få nytt förhandsbesked i och med avstyckningen är det inte längre skogsmark, så den bedömning gjordes för länge sen.
Det kan dock finnas andra anledningar varför det i alla fall inte går.
- kommunen planerar för nytt detaljplan och ger inga nya bygglov innan dess
- många enskilda avlopp och risk för dålig vatten i befintliga dricksvattenbrunnar
- ändrad syn på strandskydd eller andra naturvärden.

Problemet är att du inte vet någonting och säljaren är insatt i situationen. Lita därför inte på säljare och mäklare och se till att det finns bra klausuler så att köpet återgår om du inte får förhandsbesked eller bygglov.

Ring också kommunen och fråga hur det ser ut med chansen för att få bygglov där
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Maalox
Precis som Laszlo skriver, se till att villkora köpet med att bygglov beviljas -- detta är mer regel än undantag i ett sådant här scenario så inga konstigheter.

Om ni inte redan gjort det så skulle jag rekommendera att begära ut det gamla förhandsbeskedet från Stadsbyggnadskontoret eller motsvarande. Det borde ge er en god idé om vilken storlek/placering/utformning ni kan tänkas få igenom.
 
Tack för svar alla!

Ska se om jag kan få kontakt med kommunen och höra om de kan ge något svar om tomten!

Vi har tagit del av det gamla förhandsbeskedet, och där står det som sagt endast "enfamiljehus". Inget annat..
 
coconut
Antigen villkorar ni köpet med att ni får bygglov, detta dock under förutsättning att ni vet vad ni önskar bygga och kan tänka er att riskera pengarna för vad ett bygglov kostar med allt vad kartor, ritningar etc kostar.

Annars är alternativet att villkora köpet med ett nytt förhandsbesked. Då räcker det med att man skickar in en ny ansökan till kommunen och säger att vi skulle vilja bygga ett hus på denna tomt, markera ungefärlig placering med ett X. Det kräver alltså mindre ritningar och är billigare, får ni positivit förhandsbesked har ni då 2 år på er att ansöka om ett bygglov som kommunen då inte kan neka, så länge det följer villkoren i förhandsbeskedet.

Har man inte allt 100% klart för vad man vill bygga skulle jag ha valt förhandsbesked framför bygglov, även om det i slutändan blir något mer pengar i handläggningskostnader till kommunen.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Omständigheterna kan ha ändrats under de här åren. Det kan vara totalt byggstopp i området.

Elker mer tillfälligt pga. ex arbete med en ny detaljplan. Sådana byggstopp är ofta 2-4 år, men även 20-30 år förekommer.
 
Hej,

Jobbar med detaljplaner. Detaljplaner finns generellt bara i sammanhållen bebyggelse eller där förutsättningarna är sådana att utbyggnaden behöver samordnas på något sätt eller om bebyggelsen får stor påverkan på omgivningen. Är det ute på landet utan några direkta grannar så bör en detaljplan inte behöva upprättas.

/ DBSP
 
Tio år är lång tid och mycket kan ha ändrats sen dess. Det finns givetvis exempel på fall där man inte fått bygglov/nytt förhandsbesked efter att sett första förfallit. Så jag hade def villkorat köpet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.