Hej!

Vi har grävt ut för en mindre damm, ca 10x8m i storlek. Vi har en brunn precis i närheten och jag tänkte att vi kunde ha en pump i den som kör upp vatten i dammen och håller rätt max nivå. Överflödet går sen då rakt ner tillbaka till brunnen. Vad skulle ni rekommendera för pump? Vattennivån i brunnen ligger på ca 1-1,5m. Vill självklart dra så lite el som möjligt och behöver inget jätteflöde direkt, vill bara att vattnet ska cirkulera samt att det håller sig på en jämn Max-nivå.
 
Varför cirkulera ner i brunnen och få en massa skit i den? Separera vatten påfyllnad och cirkulation.
 
N nallepu skrev:
Kör med en vanlig pump från Jula.
Vanliga pumpar för trädgårds dammar brukade bara hålla i några år innan plastlagren var slut och det började skramla om pumpen.
[länk]
Kanske smartare... den drar betydligt el men kanske kan ha den på timer och låta den gå endast några timmar per dygn.

D Daniel 109 skrev:
Varför cirkulera ner i brunnen och få en massa skit i den? Separera vatten påfyllnad och cirkulation.
Tänkte ha filter och nät i utloppet från dammen. Det är endast en dräneringsbrunn som skickar vidare allt vatten som kommer till den, så det är inget vatten som används.
 
Många av de dränkbara pumparna är ju väldigt kraftiga. Helst vill jag ha en som klarar att trycka upp vatten ca 3 meter, ha en kontinuerligt flöde samt ligga på så låg watt som möjligt. Den behöver absolut inte pumpa upp mängder av vatten utan jag vill bara få lite rullians på vattnet i den lilla dammen. En dränkbar pump tar ju minst typ 7-9m3/h och det är på tok för mycket för mitt syfte. Vissa kanske går att justera till mindre mängder vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.