Hej äger en Stanley kompressor som jag använt kanske 10 gånger på 1 år. När jag skulle fylla upp sommardäcken idag och startade upp kompressorn så stannade den inte på 10bar som den ska. Den gick över 10bar och någon slags ventil öppnades, gissar på någon slags säkerhetsventil. Vad kan det vara för fel? Jag kan inte mycket om kompressorer så behöver all hjälp jag kan få för att felsöka.
 
Finns en skruv man justerar max laddtryck på, vrid den några gånger min/max. Kanske fastnat något. Vet inte var den sitter på din.
 
C
Hjalmarkatt Hjalmarkatt skrev:
Vad kan det vara för fel? Jag kan inte mycket om kompressorer så behöver all hjälp jag kan få för att felsöka.
Nåt problem med tryckströmbrytaren som slår av och på kompressorn beroende på trycket. Förmodligen något som kärvat fast.

Men det finns massa olika modeller av Stanley kompressorer. Om du berättar vad det är för modell, alternativt tar några bilder, så kan du säkert få mer konkreta tips.
 
Hjalmarkatt Hjalmarkatt skrev:
Hej äger en Stanley kompressor som jag använt kanske 10 gånger på 1 år. När jag skulle fylla upp sommardäcken idag och startade upp kompressorn så stannade den inte på 10bar som den ska. Den gick över 10bar och någon slags ventil öppnades, gissar på någon slags säkerhetsventil. Vad kan det vara för fel? Jag kan inte mycket om kompressorer så behöver all hjälp jag kan få för att felsöka.
Jag har en 6 L Stanley som kastade in handduken på just det sättet. Felet var där att den mycket rudimentära trycksensorn, utan inställningsmöjligheter, slutat fungera.
Om du har samma typ av kompressor är det bara att gratulera. Laga den inte, se det istället som en möjlighet att gå vidare!
 
En tryckvakt går att köpa löst och monteras på valfritt ställe där luften finns sen pinnar den på som vanligt igen.
Lägger du upp en bild så..
 
Nu har jag fixat bilder. Kompressor med tryckmätare och ansluten orange luftslang på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en svart kompressor med mätare och reglage, omgiven av en orange spiralslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompressor med orange luftslang och flaskor med vätska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska tillägga att den bara är ca 1 år gammal och knappt använd. Så är förvånad över att den redan krånglar.
 
Reklamera den till inköpsstället, du har tre års reklamationsrätt.
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
Hjalmarkatt Hjalmarkatt skrev:
Ska tillägga att den bara är ca 1 år gammal och knappt använd. Så är förvånad över att den redan krånglar.
Den är värd att laga. Om det inte går med garantiärende kan du köpa en ny tryckströmbrytare. 175 kr på CO just nu :D
https://www.clasohlson.com/se/Tryckströmbrytare-Cocraft-HC-224/p/51-2867
[URL='https://www.clasohlson.com/se/p/51-2867?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google%20surfaces&gclid=Cj0KCQjwma6TBhDIARIsAOKuANwIHuEKnsGfB5bF6iTx9TzyyIXJRlibpCL0DqJF6Ecyk-b_iC3PG4YaAu78EALw_wcB']
[/URL]
 
Har du tömt tanken på kondensvatten? Vanligt att man glömmer att tömma och vattnet får tryckströmbrytaren att sluta fungera som den ska.
 
Jag hade börjat med att ta loss kåpan under den röda knappen
Kan vara så enkelt att lite smörja saknas
 
T Toye_ skrev:
Har du tömt tanken på kondensvatten? Vanligt att man glömmer att tömma och vattnet får tryckströmbrytaren att sluta fungera som den ska.
Jag tömmer den efter varje användning
 
A Alexn72 skrev:
Jag hade börjat med att ta loss kåpan under den röda knappen
Kan vara så enkelt att lite smörja saknas
Gissar att garantin inte gäller om det syns att man öppnat där. Så kanske först kontakta butiken då.
 
Hjalmarkatt Hjalmarkatt skrev:
Gissar att garantin inte gäller om det syns att man öppnat där. Så kanske först kontakta butiken då.
Sitter en skruv på ovansidan om jag inte ser helt fel;)
 
Löste det sig? Jag har exakt samma problem med min metabo kompressor nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.