Hej. Vill kolla över mitt ventilation som är mekaniskt frånluft från 78. Jag har inte ekonomi till ftx så tänkte höra om någon vet vad det smartaste är i mitt läge? Vad har jag för alternativ?

Idag är köksfläkt , två dush/toalett och tvättstugsn kopplat till samma fläkt som går 24/7.
 
Var sitter tilluftsventilerna?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var sitter tilluftsventilerna?
Har inga tilluftsventiler . Har inte bott i huset så länge då. Men jag renoverar nu. Så då blir det tilluft i varje sovrum+vardagsrum. Har 1plan villa.
 
GAH! Bra, se till att se över frånluftsfläkten så den har ett bra flöde samtidigt.
 
Finns det något modernare alternativ att ventilera? förutom ftx. För att jag vill byta ut köksfläkten men den har sån funktion för att öka hastigheten på badrummen.
 
vill du ha en separat kanal till köksfläkten?
 
Ja. Hur brukar man då sköta ventilationen? För att man kan ändra på köksfläkten till badrum-läge. Hur gör man med den funktionen? Är det bättre att lägga in pax på badrummen och tvättstugan?
 
Om du drar ett eget nytt rör till fläkten ut över tak eller vid yttervägg behåller du för enkelhetens skull takfläkten för resterande rum.
 
Z zana kader skrev:
Finns det något modernare alternativ att ventilera? förutom ftx. För att jag vill byta ut köksfläkten men den har sån funktion för att öka hastigheten på badrummen.
Finns andra moderna alternativ, som behovsstyrd ventilation. T ex healthy homes jobbar med det. https://www.healthyhomes.se/ (Har absolut ingen koppling till företaget)

Kort sagt så ökar ventilationen när behoven är större (ex vid stigande koldioxidnivå och liknande) och sjunker när man inte är hemma. Jag tror dock att du kommer uppleva en klar förbättring bara av en jämn ventilationsnivå om du fixar med tilluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.