Du behöver bygglov även om grannen går med på det.
Dock så kanske inte bygglovsavdelningen ställer några frågor om de inte får in klagomål.

Du kan få bygglov för ett plank på tomtgränsen, mot grannen, även om grannen motsätter sig det.
 
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Är ju intressant att de går så tydligt på att om det ser ut som ett plank och kvackar som ett plank är det ett plank, men om det inte ger intryck av att vara ett plank då är det fritt fram och skall enbart bedömas på hur vida det kan tänkas kräva bygglov. Dvs att det ger insynsskydd och där med hindrar insyn eller skärmar av ett område är i sig inte det relevanta (vilket avsikten med reglerna nog från början va). Om min granne hägnar in sin tomt i segelduk blir jag ju minst lika pissig som om han sätter upp ett plank hela vägen då jag blir lika instängd och ett plank antaget är snyggare.
Det beror på att bygglov från början gällde just att uppföra byggnader!

Sen finns det en möjlighet för regeringen att besluta att åtgärder gällande vissa andra anläggningar också kräver bygglov. Det görs i PBF. Då blir det helt centralt var gränserna går för att vara eller inte en sådan anläggningen vilket också domstolen måste ta ställning till.

Så regeringen vill att just åtgärderna anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra murar och plank ska kräva bygglov. Inte åtgärder på fastigheter som berör insyn generellt, då hade de lagt en proposition att ändra detta i PBL och häckar och liknande hade också blivit lovpliktiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.