Hej!

Vi bygger nytt för första gången och stomleverans var för ett par veckor sedan. Det är verkligen vårat drömhus invändigt som vi lagt ner mycket energi på att utforma.

Det som däremot fick mycket lite omtanke var placeringen av huset med det kopplade garaget som nu hamnade centralt på tomten. Minsta avstånd till tomtgräns 5 meter, största avstånd till tomtgräns 10 meter. Tomten är nästan 1000 kvm och har en liten annorlunda utformning där vi initialt dissade en utstickande del som nu i efterhand varit i perfekt söderläge i förhållande till huset. Det var stressigt då husleverantören snabbt ville skicka in för bygglov och det var massor med andra möten med bank och kontakt med mäklare för förhandsvärdering etc.

Vi lämnade in en tanke om hur hus och garage kan stå och man gick vidare på vår idé. Men vi glömde helt enkelt be om input ifall det fanns bättre smartare lösningar för att få en större sammanhängande tomt + plan garageuppfart.

Vi missade nämligen att det var höjdskillnad vid garageuppfarten jämfört med färdigt golv. Det kom också som en chock när markarbetet drog igång och gubbarna då rekommenderade att sänka hela tomten med 20 cm för att det annars blir för brant. Har aldrig sett en nybyggnadskarta och reflekterade inte över de olika höjdnivåerna. Det var ej heller så uppenbart när man var vid tomten och tittade.

Jag kom på den ultimata idén för några dagar sedan hur man skulle ha kopplat ihop hus + garage (i vinkel närmast tomten till grannen, för kännedom så har vi hörntomt) och hur man då hade fått kvällssol, morgonsol och sammanhängande tomt i norr och öst där östsidan får sol från söder. Har hela tiden känt att nåt var smått galet med placeringen då vardagsrumsfönstren vetter mot grannens hus som ligger 13 meter bort. Men pga det kopplade garaget så kände vi oss låsta vid denna placering och för ett år sen fattade man inte galoppen och nu grämer jag mig nåt förjordat över att jag då inte frågade om fler förslag på placering eller kom på min briljanta idé som slog mig nu.

Har ångestpåslag och önskar jag hade varit mer uppmärksam och ställt mer frågor samt bett att få bolla idéer med en arkitekt. All kommunikation skedde via mail med vår säljare.

Min man tycker att det är fantastiskt att vi ändå har lyckats köpa en tomt och bygger hus och att vi nu får laga efter läge.

Men jag har så svårt att släppa detta nu. Allt hade varit fantastiskt om vi bara hade placerat huset rätt från början. Det här skulle ju bli huset vi ska bo i resten av livet. Dessutom kommer vi belåna oss upp över öronen (ca 6,5 miljon).

Och så som läget är idag så kanske man inte kommer ha möjlighet att någonsin bygga nytt hus igen.

Någon som känt liknande men som sedan förlikat sig med huset/tomten?
 
Redigerat:
E
Det bästa är väl att försöka släppa det för tillfället. Det går ju ändå inte att göra något för tillfället. Dumt att lägga energi på saker man inte kan påverka. Det kan ju lika gärna vara så att ni är jättenöjd med placeringen när ni väl bott in er och börjat leva där. Det är ju det som räknas ändå.
 
  • Gilla
Daggew och 11 till
  • Laddar…
Förstår din frustration, känn efter och försök tänk till när ni anlägger trädgården. Kan säkert bli supertrevligt när trädgården börjar ta sig. Ett tips kan vara att undvika alltför mycket plattor/asfalt/betong/trall. Vi har lite för mycket av den varan och det gör tyvärr att vår framsida känns mer miljonprogram än mysigt villaområde…
 
  • Gilla
zzzn och 3 till
  • Laddar…
Ingen egen erfarenhet men aldrig försent för att ta in någon trädgårdsarkitekt eller liknande som kan hjälpa er utnyttja era nuvarande förutsättningar optimalt.
 
  • Gilla
Zool1402 och 8 till
  • Laddar…
Det kommer att bli bra. Väl på plats så bor man in sig och hittar lite smarta lösningar. En spalje här, en häck där, lite uteplats, en lekstuga och vips så får man lite olika rum i trädgården.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
P
Visst har man känt det så... Tog 4 år vid första bygget så flyttade vi till nästa..
Man brukar säga att man ska bygga 3 hus för att få det som man vill. Man lär sig.
Första till din fiende, andra för din vän, tredje till dig själv..
Så bara lös det som det är och minns...
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Nissens
P PappasHammare skrev:
Visst har man känt det så... Tog 4 år vid första bygget så flyttade vi till nästa..
Man brukar säga att man ska bygga 3 hus för att få det som man vill. Man lär sig.
Första till din fiende, andra för din vän, tredje till dig själv..
Så bara lös det som det är och minns...
Nja, jag byggde ett hus och bor kvar. Är man noggrann från början så blir det bra. Efter 20 år kan jag konstatera att det endast blev två mindre planeringsmissar.
Tänkte igenom placeringen av byggnaderna tidigt. Gick sedan till en arkitekt och hon konstaterade att den planering vi gjort var optimal. Det var skönt att få det bekräftat.
Men har man som TS gjort så är det inte mycket att göra nu annat än att planera trädgården noggrant.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Location. Location. Location. Allt annat går ju faktiskt att ändra på.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag hade justerat layouten på tomten och utformningen på huset med det jag vet idag, absolut!
Men det är som det är, nästa gång blir det kanske bättre
 
Kan ni inte ha ett uterum eller altan där i soliga läget? Själva huset behöver ju inte ligga i solen :cool:

Ni kan också lägga till takfönster ifall ni vill ha in mer ljus i något rum. :love:

Gjort är gjort ingen idé att gräma sig. Jag råkade såga ned vårt enda stora körsbärsträd härom veckan för jag trodde det var en asp. :crysmile:
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
Jag sålde en gång en aktiepost dagen innan kursen rusade.

En bekant missade 500 000 kr för han bytte häst i sista stund

Går det göra något åt det nu? Nej. Hjälper det då att älta det? Nej.

Vissa saker får man helt enkelt leva med och göra vad man kan med det man har.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
Det kunde säkert blivit sämre på 1000 sätt. Det som verkar optimalt vid första anblick kanske inte är det senare, en mysig trädgård består ofta inte av en öppen gräsmatta utan flera små ”rum” vilket är mycket svårare att skapa på en homogen öppen yta. Nu vet jag inte hur det ser ut för er med barn men det kanske är bra om studsmattan inte måste stå på samma sida som altanen där man vill kunna ta det lugnt. (Uppsikt är överskattat :crysmile: det är mest något som barnen vill att man ska ha, man brukar höra när dom slår sig ordentligt, för då blir det tyst).:p
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
Har aldrig byggt eget hus. Men i husletandet gick en hel del hus bort, just p g a placering på tomten och även såklart hur tomten låg i förhållande till alla vädersträck. Men det är ju lättare att se när det redan står på plats;). Vi utgick ifrån att invändigt kan vi göra vad vi vill, men att flytta på huset är omöjligt.
 
Ett husbygge resulterar vanligen i 100 tals ångrade beslut. Stora och små. Man får bara ta med sig dem, ta sig igenom och komma ut på andra sidan. Och ibland kanske det innebär sälja och gå vidare, ibland inte. När allt känns hopplöst, försöker jag tänka på bra saker med huset och att jag vaknar varje morgon med tak, full kyl, vatten i kran och inga bomber utanför. Ett hus är trots allt bara ett hus.
 
  • Gilla
Zirconia och 5 till
  • Laddar…
Nepp, jag planerade mitt hus helt utifrån tomten och vädersträcken, sen ritade jag på det varje dag under ett år tills det blev perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.