Elisabeth, vad skönt med minisemester. Vi var ute vid tomten idag och promenerade. Har inte hänt så mycket sen sist, men många av husen börjar bli färdigställda nu ser det ut som.
Vi har fått leveransdatum och slutbesiktningsdatum skriftligt nu. Den 2 maj kl 07 kommer lastbilen med vårt hus! Och den 7 juni har vi slutbesiktning, sen är huset vååååårt. Vi har sålt vårt nuvarande hus nu, skrev kontrakt i dag. Det gick över förväntan och vi är jättenöjda och glada.
Är så nyfiken på hur stor tomten kommer att bli när huset är på plats, det är så svårt att se det framför sig bara på en ritning tycker jag. Undrar om det kommer bli trapp-liknande släntar mellan varje tomtgräns som det är i etapp 1. Antar det eftersom hela området lutar som i en backe.
I dag gol tuppen som en tok när vi var där, charmigt. Det lär finnas en häst och lite andra djur på mini-bondgården som ligger nedanför oss.
I morgon kommer min mamma och syster på vofflor och då ska vi nog ta en sväng ut och visa området, dom har inte sett det på jättelänge.
Var sugen på att knacka på ett Ägir-hus idag men "vågade" inte. Vill ju inte komma och störa.

Häpp, nu blir det att titta lite på TV och drömma vidare om vårt hus.

Ha det bra//Ulrika
 
Hej på er! Det var som sagt väldigt trevligt att se några ansikten och Ulrika det var nog oss med tvillingvagnen som du såg. I helgen har vi haft fullt upp så det blev inget besök i Torshäll.

Det lät väldigt intressant med lite större urval på tapeter.

Vi känner ett par som bygger ett Ägir, f.d. grannar som flyttar in första april. Kanske kan vi fråga dem om en titt om vi stöter på varandra i området samtidigt. Vi kommer förmodligen befinna oss i området var och varannan helg efter påsk.

// Maria och Björn
 
Här är det bara bra. Var ute vid tomten i går och nu har dom börjat röja på vår tomt + tomten brevid! Spännande. Vi var och satte upp "byggskylten" också för grunden lär komma snart. Ska bli himla kul att se hur huset placeras på tomten. Det behövs sprängas lite ser det ut som för de har fått fram ett litet berg på vår tomt.
Tuppen gol hela tiden när vi var där, hoppas man vänjer sig vid ljudet...men bätte att höra en tupp än en motorväg ju! Det är ju så lugnt och skönt för övrigt.
Vi lekte med barnen vid lekplatsen på förskolan, det var skoj.

Elisabeth, det är verkligen mycket träd på våra tomter, skulle gärna se att några försvann så man får in mer sol. Men hur 17 går man tillväga?? Undra hur det kommer att vara i sommar på vår baksida, kommer det in någon sol alls?? Jag älskar träden och naturen bakom oss, men samtigt försvinner det endel sol så det är både och med det där.
Marken bakom vår tomt där träden står, undra om den kommer att "ägas" av samfälligheten eller är det kommunens mark eller vad? Tänker alltså på marken från våra tomtgränser fram till elstängslet där nästa tomt börjar. Tänker högt nu...
När kommer ni att flytta in?

Skriv gärna och berätta hur ni har det!

//Ulrika
 
Hej!

Hoppas att Påskhelgen har varit bra för er alla!

Vi har haft det toppen på semester hos familj i Örebro, Arboga och vänner i Borlänge. Passade på att bo på en urmysig herrgård i Ulvshyttan också. Jag tror vi badade varje dag i badhus, i bubbelbad eller i bubbelpool. Tänk att man kan ha det så bra utan att slå på stort! Dottern Stella skötte sig exemplariskt trots tandsprickning...

Ulrika, vad roligt att försäljningen gått så bra! Nu närmar sig inflyttning med stormsteg för er! Jag blir väldigt nyfiken på vad som hänt i området nu. Vi har ju inte varit där på jättelänge!

Vi har haft kontakt med Kjell på Älvsbyhus angående vår inflyttning och det verkar som vårt datum står sig. Kanske framflyttat till vecka 40 i stället för vecka 42. Så vi får helt enkelt ge oss till tåls fram till oktober... Vi hade hoppats på slutet av sommaren.

Angående träden: Var någon av er på samfällighetsmötet för någon månad sedan? Jag vet att de pratade lite om marken mellan tomterna och bakom våra hus. Min man som var där kan inte komma ihåg vad som sades. Jag har för mig att det är Peab som äger marken bakom husen.

I somras när vi var ute och spanade såg vi att det är lite sol på våra tomter under förmiddagarna. Det ser värre ut på eftermiddagen. Vi gillar också att det är lite skog med blåbärsris m.m. bakom tomterna men de allra högsta träden vill vi gärna ha bort. De kan ju blåsa ner på våra hus! (Kanska ett fungerande argument i alla fall).

Om man tittar på tomtritningarna så kan man se att det kommer att bli lite sluttande mark mellan tomterna. Jag har för mig att det inte handlar om särskilt mycket yta vad gäller våra tomter, Astrakanvägen 1-5. Det är ju bra för vi vill gärna ha lite plan "lekyta" också.

Ha det så gott

Elisabeth
 
Elisabeth, låter som att ni haft en härlig minisemester!!!
Det har hänt jättemycket på tomterna!! Er grund har kommit vad vi kan se, och på vår tomt håller dom på att lägga underlaget för grunden (stenar och plintar) så nu ser man vart huskroppen ska vara. Och oj vad stort vårt hus ser ut, det tar ju upp hela tomten ser det ut som. Hjälp, men det kanske bara är en synvilla för det är ju jordhögar överallt runt i kring. Det närmar sig husleverans med stromsteg! Bara några veckor kvar. Jag är så spänd att jag håller på spricka. Känns jättekul ju!

Vad konstigt att ni inte får flytta in tidigare med tanke på att er grund står på plats. Men det finns väl säkerligen en bra anledning till det.

Ang. träden är det verkligen värt att kolla upp, vi kommer säkerligen ha endel byggmöten här framöver och då ska vi ta upp frågan, vem man kan kontakta osv.

Har ni tänkt på att det är ett elstängsel ca 10-15 m bakom våra tomter? Har ni tänkt att sätta upp ett staket baktill? Tänker på barnen så dom inte får stötar. Men dom kanske lär sig efter ett tag att man inte får röra....?

Nähäpp, nu ska vi sticka i väg på påsklunch hos min far.

Ha det så bra så hörs vi vidare!

Hälsningar
Ulrika med familj
 
Hej!

Gissa vilka som satt sig i bilen för att åka ut till Hemmesta vid första tillfälle!? Vi blev rätt förvånade över att vår grund kanske stod på plats.

Jösses vad mycket som har hänt nu!!!!

Det var inte vår grund som stod uppe men de har satt upp markeringar där grunden kommer hamna.

Vi pratade också med en Uffe (mycket trevlig) som håller på med markarbeten i området. Just då höll han på med er grund, Ulrika. Det ser ju jättebra ut!

Oj, vad det här är spännande...

Ha det:)
 
Hej Elisabeth!

Men, jaha! Då har jag nog missuppfattat vart ni ska bo. Vi kommer bo på Astrakanvägen 5. Vilket nummer får ni? Trodde ni skulle bo i Höner-huset en tomt bort från oss. Vart är er tomt? Brevid oss kommer ett likandant Ägir, sen trodde jag det var er tomt. Men då har dom ändå börjat jobba med er tomt verkar det som. Spännane! Ska åka ut i morgon efter jag hämtat på dagis och titta.

Nu ska jag ta en kopp kaffe medan Lovisa sover!

Ha det gött.
Kram Ulrika

Stjärnfall06 skrev:
Hej!

Gissa vilka som satt sig i bilen för att åka ut till Hemmesta vid första tillfälle!? Vi blev rätt förvånade över att vår grund kanske stod på plats.

Jösses vad mycket som har hänt nu!!!!

Det var inte vår grund som stod uppe men de har satt upp markeringar där grunden kommer hamna.

Vi pratade också med en Uffe (mycket trevlig) som håller på med markarbeten i området. Just då höll han på med er grund, Ulrika. Det ser ju jättebra ut!

Oj, vad det här är spännande...

Ha det:)
 
Hej igen Elisabeth!

Var ute vid tomten idag och nu ser jag ju att det är ju 2 tomter som jag blandat i hop. Den ena har grunden kommit på, men inte den andra och då måste det väl stämma att det är er tomt, dvs ni kommer inte bo brevid oss, men huset därpå?

Dom har verkligen kommit långt nu med vår tomt, planat ut den osv. Ser bra ut tycker jag. Börjar kännas verkligt nu! Wiiiiiiiih.

Ha en bra vecka!

//Ulrika
 
Hej alla!

Det var länge sen vi hördes här. Hur går det för er?
För oss går det framåt med stormsteg. Vårt hus har rests och nu håller man på med tak och snart inredningen. Vi har lagt upp en blogg där vi lägger ut bilder och skriver lite om bygget om någon är intresserad. VÃ¥rt husbygge.

Vi har slutbesiktning 7 juni och flyttar in 1 juli.

P.s Vi får använda den container som står i området. Att slänga skräp i. Det tycker jag var himla bussigt - då slipper man ju hyra en egen. D.s

Ha det så gott!

//Ulrika
 
Hej!

Ja, det var verkligen länge sedan!

Det var jättekul att få se er dagen innan ert hus kom på plats! Alltid kul att veta att nya grannar är trevliga!

Vi åker ut rätt ofta och kollar läget. Vår tomt är ju verkligen ett stenbrott för tillfället. Vi får snällt vänta till oktober innan flytt... Vi har i alla fall skickat in fabriksorder och gjort tapetval. Superspännande!!!!!!

Vad roligt att ni har en blogg. Jag har redan spanat in den men inte kollat på en vecka så när jag skrivit färdigt detta ska jag kolla igen.

Vi ska få ta ner några träd bakom vår tomt. Tyvärr kommer det inte bli riktigt så soligt som vi vill. Man kan ju liksom inte ta bort alla träden....

Ha det så bra i vårsolen

Elisabeth
 
Hej!!

Ja, visst var det skoj att ses. Nu har vi även träffat grannarna som bor mitt emellan oss. De verkar också himla trevliga. Superkul.

Det där med solen är knepigt, vi får faktiskt in mer sol än vi hade trott från början. Vid 17-tiden är det minst sol men sen tittar den fram mellan träden igen vid 18-tiden. Man får väl flytta runt om man vill jaga solen. Om man tänker på de senaste somrarna har vi alltid sökt oss till skugga, särskilt när man har små barn. Det är inte så ofta man sitter mitt i solen och solar på sin tomt, då är man ju oftast på en badstrand eller liknande, i alla fall vi. Men det är klart, på kvällen om man ska grilla och äta ute är det ju mysigt med kvällssol.
Torsten, som kör grävskopan (världens goaste farbror), tipsade oss om att avvakta första året för att se vart solen kommer in och vart den inte kommer in och sen fälla träd osv när man är säker på hur man vill ha det.

Såg din kommentar i husbloggen. Ha ha, det är så att jag hade fel tidszon inställd så egentligen la jag in bilderna på eftermiddagen/kvällen och inte kl 05.50. Förstår att du måste ha fnissat när du såg det. Snacka om ivriga i så fall.

Ja, då var det bara några dagar kvar till slutbesiktning. De ska börja tapetsera i veckan. Såååå spännande. Vi har även varit och beställt luckor till köket idag. Visar luckan i bloggen.

Ha det gött!

Kram



[
QUOTE=Stjärnfall06;460630]Hej!

Ja, det var verkligen länge sedan!

Det var jättekul att få se er dagen innan ert hus kom på plats! Alltid kul att veta att nya grannar är trevliga!

Vi åker ut rätt ofta och kollar läget. Vår tomt är ju verkligen ett stenbrott för tillfället. Vi får snällt vänta till oktober innan flytt... Vi har i alla fall skickat in fabriksorder och gjort tapetval. Superspännande!!!!!!

Vad roligt att ni har en blogg. Jag har redan spanat in den men inte kollat på en vecka så när jag skrivit färdigt detta ska jag kolla igen.

Vi ska få ta ner några träd bakom vår tomt. Tyvärr kommer det inte bli riktigt så soligt som vi vill. Man kan ju liksom inte ta bort alla träden....

Ha det så bra i vårsolen

Elisabeth[/QUOTE]
 
Hej!

Jag tänkte bara höra om det finns några som stött på broblem med älvsbyhys?
Vi bygger i andra etappen och får vänta tills oktober innan vi får flytta in, fast vi skrev kontrakt samtidigt som de andra som flyttat in, men men. Sen har vi fått en lyktstolpe i garageuppfarten som de inte helst inte vill flytta på.

Ja ja nu ska jag inte gnälla, längtar tills man får flytta in i huset. Vi har väntat så länge nu.

Vi har valt bort badrummet, undrar när man får tillträde till huset för att gå in och göra badrummet? Någon som vet och har gjort samma sak
 
Hej!

Vi flyttar in i vårt Ägir om en vecka. Vi har hittills inte stött på några som helst problem faktiskt. Hoppas det löser sig med inflyttning och lyktstolpe för er.

Vi ska kakla badrummen själva. Tyvärr får man inte tillgång till huset för att göra det, man måste vänta till slutbesiktningen är klar. Där är dom benhårda.
Vi har löst det så att när vi sålde vår nuvarande bostad satte vi fram inflyttningsdagen 3 veckor. Vi ligger alltså kvar med vårt byggkreditiv 3 veckor extra och bor kvar i vår nuvarande bostad tills badrummen är klara.

Ha det gott!

//Toven

malin skoglund skrev:
Hej!

Jag tänkte bara höra om det finns några som stött på broblem med älvsbyhys?
Vi bygger i andra etappen och får vänta tills oktober innan vi får flytta in, fast vi skrev kontrakt samtidigt som de andra som flyttat in, men men. Sen har vi fått en lyktstolpe i garageuppfarten som de inte helst inte vill flytta på.

Ja ja nu ska jag inte gnälla, längtar tills man får flytta in i huset. Vi har väntat så länge nu.

Vi har valt bort badrummet, undrar när man får tillträde till huset för att gå in och göra badrummet? Någon som vet och har gjort samma sak
 
Toven skrev:
Hej!

Vi flyttar in i vårt Ägir om en vecka. Vi har hittills inte stött på några som helst problem faktiskt. Hoppas det löser sig med inflyttning och lyktstolpe för er.

Vi ska kakla badrummen själva. Tyvärr får man inte tillgång till huset för att göra det, man måste vänta till slutbesiktningen är klar. Där är dom benhårda.
Vi har löst det så att när vi sålde vår nuvarande bostad satte vi fram inflyttningsdagen 3 veckor. Vi ligger alltså kvar med vårt byggkreditiv 3 veckor extra och bor kvar i vår nuvarande bostad tills badrummen är klara.

Ha det gott!

//Toven
Jaha ok man måste vänta med badrummet, då flyttar vi nog inte in förren i slutet på oktober. Tänkte åka ut i helgen och titta hur det ser ut med lyktstolpe och allt.
 
Hej Malin!

Vi har inte heller haft problem med Älvsbyhus än så länge. Vi bygger också i etapp två och har fått ett sent inflyttningsdatum. Det känns lite konstigt att alla husen står uppe på vår sida av gatan men vår tomt ser ut som ett stenbrott... Enda förklaringen enligt Älvsbyhus är att alla hus som ska ha övervåningarna inredda byggs efter varandra och vi som ska ha oinredd övervåning får vänta.

Vad bygger ni för hus? Vi bygger ett Höner.

Vi håller verkligen på att längta ihjäl oss efter att få flytta in i vårt hus. Det kommer bli en markant skillnad från dagens boende mitt inne på Södermalm men både jag och min man är uppvuxna i villaområden så för oss väger fördelarna med "villa i förorten" över.

Hur kan de placera en lyktstolpe på er garageuppfart? Låter helt galet. Har ni varit och kollat än?

/Elisabeth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.