É
Om jag frågar om offert på ett jobb, brukar det vara med eller utan ROT som då anges? En offert kan ju börja som muntligt först bara. Syns det tydligare i en riktig offert sen? Då har det ju dock kanske gått så långt att jag vald firman vilket är lite sent.

Jag undrar om jag kan planera in att jobbet kommer bli billigare i slutändan än priset de anger. Jag tänker att om jag frågar om detta i efterhand så kommer de bara dra till med att det är med ROT fast det kanske inte var det, om de märker att jag inte har koll. Ett sätt för dem att höja priset i efterhand.

En sprängare skriver t.ex. på sin sida:
"När du som privatperson beställer ett arbete från oss inkluderas oftast ett ROT-avdrag som reducerar priset du betalar. [...] reduktionen syns redan på din offert eller faktura och du kan luta dig tillbaka medan vi utför det beställda arbetet till ett lägre pris."

Här kan man alltså inte förvänta sig att det blir billigare. Hur ska jag då jämföra deras offert om jag får en prisindikation av någon annan att jämföra mot, ska jag förvänta mig att prisindikationen är med eller utan ROT avdraget?
 
Om du anger redan när du ber om offert att du vill ha ROT avdrag, så blir det rätt. Du kan absolut inte räkna med att alla firmor offererar med ROT avdraget. Vissa firmor vill inte hantera ROT.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
De offerter jag fått så står summan och vilken summa som är rot avdrag.
Sen står det att om inte beställaren är berättigad till rot så blir även rot avdraget fakturerat.
 
É
Jag har av en "lokal" person fått ett pris på t.ex. 100 000kr på mail. Inget om fördelning timmar/material. Ska jag då fråga om man sen kan göra ROT-avdrag på arbetskostnaden (att jag förutsätter att priser är före ROT). Så svarar de OK eller att ROT redan är inräknat?

Jag måste alltså fråga om detta direkt på varje prisindikation jag får när jag ska jämföra prisuppgifter mot varandra? Någon firma kan vara liten och någon stor.
 
H
Låt ut att va en slapp offert.
De borde få med lite mer info
 
Det ska framgå i offerten. Men det där lät väldigt enkelt formulerat. Så det är nog läge att fråga.
 
É
Det var ju en spec som ingick, men ingen fördelning. Typ "ingår etablering plus x antal kilo dynamit" och sen är största delen arbetstiden. Så steg 1 är alltså att frågom om ROT då det påverkar priset 20-30 000kr? Jag tänker att säger jag först "ja" och sen i efterhand frågar om ROT så blir det givna svaret att ROT var inräknat i priset (vilket det kanske inte alls var...)
 
H
Vad för typ av jobb är det du ska göra?
Tänkte om det går att få jobb på det?
 
É
Just detta var bergspräckning. Senare ska jag ta hjälp för mark/schakt.
En del är ju egna företagare och andra stora firmor så därav undrar jag hur man ska jämföra när man inte vet. Men standard kanske är en riktig offert annars där ROT ska framgå.

Ibland får man ju en prisindikation på plats. Ska jag då alltid fråga på en gång ”kan jag dra av ROT på det sen”?
 
H
Tänkte att inte allt markarbete ger rätt till Rot avdrag.
 
É
Detta är en tillbyggnad så det tror jag?
 
H
Ja då går det, var bara därför jag fråga, tänkte på att det var därför som dom inte sagt något.

men det borde stå och du borde får en lite bättre offert.
 
É
Ok tack. Men är det en rimlig fråga annars när man får en prisindikation vid platsbesök, ska man säga direkt ”kan jag dra av ROT på det sen?”
 
H
Ja tycker jag man kan fråga om rot är med.
Bara för att lufta att man vill använda sig av den möjligheten.
De som lämnat offert hos mig har ofta vart snabba på att fråga om jag vill dra rot för att kunna presentera ett så bra pris som möjligt.
 
Det finns också sådana som inte kan få ROT för dom betalar inte tillräckligt med skatt eller har redan utnyttjat hela utrymmet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.