Hej!

Jag har en Lagan kyl/frys från Ikea från 2019 i sommarstugan. När jag satte igång den i helgen efter vinteravstängningen så gick tempen i frysen snabbt ner till -25°. Men...sedan stegade den sig sakta upp till -2° på ca 6 timmar. Kylen har ok temp.

Garantin gick såklart ut 2021 och jag funderar på om det är lönt att försöka laga den. Kan det vara termostaten?
5 mil till reparatör och skåpet kostade < 4000 kr
 
A
N Nale skrev:
Hej!

Jag har en Lagan kyl/frys från Ikea från 2019 i sommarstugan. När jag satte igång den i helgen efter vinteravstängningen så gick tempen i frysen snabbt ner till -25°. Men...sedan stegade den sig sakta upp till -2° på ca 6 timmar. Kylen har ok temp.

Garantin gick såklart ut 2021 och jag funderar på om det är lönt att försöka laga den. Kan det vara termostaten?
5 mil till reparatör och skåpet kostade < 4000 kr
Du kanske har den i för kallt utrymme?
 
electroluxaren skrev:
Du kanske har den i för kallt utrymme?
Nej den står i vanlig innetemp. Har värmen avstängd på vintern men då är också kyl/frysen avstängd
 
Skulle det ha betydelse om den stod i tex +12°? Borde det inte bli ännu kallare i frysen då?
 
A
N Nale skrev:
Skulle det ha betydelse om den stod i tex +12°? Borde det inte bli ännu kallare i frysen då?
Det är ju kylen som styr
Behöver inte den kyla så kommer frysen gå upp i temp
 
electroluxaren skrev:
Det är ju kylen som styr
Behöver inte den kyla så kommer frysen gå upp i temp
I kylen har jag +2 just nu.
 
N Nale skrev:
I kylen har jag +2 just nu.
Och enl typbeteckningen så ska den stå i ett utrymme mellan +10 och +38.
 
Denna du har ? Isf har du ju 5 års garanti. Anmäl till Ikea
 
  • Fristående vit LAGAN kyl- och frysskåp med 5 års garanti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vonelffors Vonelffors skrev:
Denna du har ? Isf har du ju 5 års garanti. Anmäl till Ikea
Ja den är den men det står i medföljande papper att de har 5 års garanti på sina kyl o frys UTOM på modellerna som heter Lagan. Tror det är ändrat på de nyare modellerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.