Johan Gunverth skrev:
Vi har inte färdigställt badrummet på övervåningen än, så det finns ju lite alternativ att välja vad gäller väggar och tätskikt. Åtminstone en vägg faller inom tätskiktsproblematiken, dvs ligger mot yttervägg.

Skulle det vara en vettig lösning att utesluta isolering och ventilera i det 45mm djupa utrymmet mellan gipsskivans baksida och diffusionstätningen i ytterväggen? Jag talar alltså om de liggande 45mm reglarna där man drar elen och sätter upp väggbeklädnad. Spån + gips i vårt fall. Ventilation av utrymmet skulle vara lätt löst i detta fallet eftersom det är fråga om 280cm bred vägg mot ytterväggen.
Har du funderat ut en lösning på detta ?
Jag pratade med försäkringsbolaget, och dom sa att jag skulle fästa en plast matta på den väggen som har diffusionsspärr bakom och kakla på den sen . Sen tänkte jag ha masterboard på dom andra väggarna och tätskikt som vanligt sen på denna .
 
tub72 skrev:
Eftersom bägge badrummen ligger mitt på en långsida på huset och inte i ett ytterhörn samt att vi har duschen och badkaret hörnplacerat så kommer det ju att plaskas lite även mot innerväggar. Tror du man kan välja att bara köra aquapanel där det är störst risk. Jag tänkte mest på ev olika tjocklekar på skivmaterialet och så...
Det går bra. Aquapanel är 12,5 mm tjock, så den lirar fint med gipsskivor som granne.
 
stylez skrev:
Boverkets byggregler (BBR) 2006 är obligatoriska från 1 juli 2007.
Dessa regler är tvingande men endast vid nybyggnad och vid tillbyggnad då byggnadsvolymen ökar. Detta innebär att de inte är tvingande vid ombyggnad och renovering då byggnadens volym inte ökar.
Vid ombyggnad och renovering gäller Allmänna råd om ändring av byggnad, BÄR och den medger vad gäller material som idetta fall inga avsteg från BBR 6:53331 Vattentäta skikt eller BBR6:53333 Underlag för vattentäta skikt.

Jag håller med om att media har en hel del felaktiga påståenden i den senaste debatten.
Kartonggips är inte helt förbjuden i våtrum bara i samband med keramiska material enligt GVK, tillsammans med plastmatta finns idag inget förbud enligt branschregler.

/Patrik
 
ktm250 skrev:
hempularen: Sant! Det har den aldrig varit!
BKR är en intresseorganisation och deras krav ligger oftast högre än de tvingande (BBR) vilket i sig betyder att, som jag tidigare skrivit, deras krav enbart är rekommendationer.
Försäkringbolag tänker därmed också väldigt konstigt ibland om inte till och med åt skogen... men men... det är ju försäkringsbolaget som styr i botten, tror jag, men har det inte bekräftat :)
Mycket riktigt det är försäkringsbolagen som styr i botten och de kräver fackmannamässigt utförande vilket är svårt att hävda om man inte föjt de branschregler som gällde vid tidpunkten för byggnationen.

/Patrik
 
K
Det är ju där jag, personligen, tycker att det går lite över styr. BBR styr, BKR hittar på lite till, trots att deras regler är rekommendationer, Försäkringsbolagen tar i ifrån tårna och vill gärna lägga till en hel del på BKR:s krav.

Exempel: Gipsskivor.

BBR menar att man om man använder fuktokänsligt material mellan dubbla tätskikt, ska ha ett tätskikt, under ytskiktet, som klarar miljonen.

BKR menar att man då förbjuder gips i våtrum med en övergångsperiod på 1 år.

Försäkringsbolagen säger då att de vill ha fuktokänsligt i hela utrymmet från och med bums.
 
jon_h skrev:
Ordain, det skulle säker fungera att göra som du tänkt. Känns ganska drastiskt, men det är ju att sätt att inte belasta en konstruktion som man vet att det finns risker med. Fundera dock på hur du löser infästningen vettigt, och om det verkligen blir okej rent estetiskt.
Tack för svaret! Har du någon annan idé för hur man kan lösa det, utan att riva upp kaklet?
 
K
ordain skrev:
Tack för svaret! Har du någon annan idé för hur man kan lösa det, utan att riva upp kaklet?
Du skrev i förra inlägget att ni hade barn och det därför skulle komma vatten på väggen. Jag tolkade det som skvätt.
Så känsligt är det inte. Det tar ca. 3-6 min, med konstant vattenflöde (dusch rakt på), innan en cementfog har släppt igenom vatten till tätskiktet.
Jag tror inte att du ligger i riskzonen.
 
Draven skrev:
Har du funderat ut en lösning på detta ?
Jag pratade med försäkringsbolaget, och dom sa att jag skulle fästa en plast matta på den väggen som har diffusionsspärr bakom och kakla på den sen . Sen tänkte jag ha masterboard på dom andra väggarna och tätskikt som vanligt sen på denna .
Jag kommer att ventilera utrymmet. KA och talade om att det ändå sitter spånplattor och träreglar bakom gipsen och trä är ju som material inte förbjudet (än).
 
Vart hittar man aquapanel? Någon som vet om de större kedjorna har dom eller måste man gå till en specifik byggfirma?
 
Nästan alla större byggvaruhus säljer någon fibercementskiva. Vill du ha just aquapanel föreslår jag att du kikar på danogips hemsida om de anger återförsäljare där.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag kommer att ventilera utrymmet. KA och talade om att det ändå sitter spånplattor och träreglar bakom gipsen och trä är ju som material inte förbjudet (än).
Och sen kör du vanligt tätskikt på en masterboard eller dyl på denna vägg ?
Jag tror med jag ska ventilera detta utrymme alltså inte isloera det. Och det är tveksamt om jag kommer lägga någon matta på väggen heller inte på golvet..

Men Måste man ha tätskikt på en badrumsvägg som är lååångt ifrån duschen ?
Om man bara primrar denna vägg så blir det ju inte dubbla tätskikt ?
 
Draven skrev:
Och sen kör du vanligt tätskikt på en masterboard eller dyl på denna vägg ?
Jag tror med jag ska ventilera detta utrymme alltså inte isloera det. Och det är tveksamt om jag kommer lägga någon matta på väggen heller inte på golvet..

Men Måste man ha tätskikt på en badrumsvägg som är lååångt ifrån duschen ?
Om man bara primrar denna vägg så blir det ju inte dubbla tätskikt ?
Vanlig tätskikt på gipsskiva som sedan sitter på en spånplatta på 45-reglarna. Precis som förut alltså, örutom att utrymmet mellan plastfolien och spånplattan är ventilerat. Har haft en lång diskussion med KA och ett antal duktiga snickare om rimligheten i konstruktionen och symptomet mögel-på-kartongskiktet.
 
så om man sätter gift gör ett jävligt bra jobb med alla tätskickt och är jävligt noga när man borrar upp saker då är det väl lugnt med gips!

Jag snacka med en granne som är snickare idag som gör om sitt badrum han satte gips utan tvekan!!!

En kille som jag känner som jobbar på bygghandel hade gjort samma sak gips!!

Kolla på den nya "cementskivan" idag den var 900*2400 och kostade525 kr!/st

!!
 
Draven skrev:
Men Måste man ha tätskikt på en badrumsvägg som är lååångt ifrån duschen ?
Om man bara primrar denna vägg så blir det ju inte dubbla tätskikt ?
Att skippa fuktspärr minskar inte på något vis risken, snarare tvärtom. Det är ju inte dubbla tätskikt i sig som ställer till problem, det är när det kommer in fukt mellan dubbla tätskikt.

Alltså, är det ingen fuktbelastning på väggen så finns det ingen risk med dubbla tätskikt, och är det fuktbelastning på väggen så är det knappast fuktspärren under kaklet som ska tas bort, om man nu tvunget ska ta bort ett av dem.

Dessutom ska hela utrymmet fuktspärras, enligt branschreglerna.
 
kjelleo skrev:
så om man sätter gift gör ett jävligt bra jobb med alla tätskickt och är jävligt noga när man borrar upp saker då är det väl lugnt med gips!
Nej, så enkelt är det inte. Läs den här tråden, eller gå in på Byggkeramikrådet och läs det de skrivit.

kjelleo skrev:
Jag snacka med en granne som är snickare idag som gör om sitt badrum han satte gips utan tvekan!!!

En kille som jag känner som jobbar på bygghandel hade gjort samma sak gips!!

Kolla på den nya "cementskivan" idag den var 900*2400 och kostade525 kr!/st

!!
Jag förstår inte riktigt relevansen i att din snickargranne eller liraren på bygghandeln satte gips i sina badrum. De är väl knappast experter på just det här? Jag sätter ofta gips i badrum, men det beror helt på omständigheterna när och var jag gör det.

Vilken ny skiva var det du kollade på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.