Jag har en rabatt på min framsida, som jag är ganska nöjd över och som är på ordentlig tillväxt. Men tyvärr så är det en /flera lösspringade katter som tycker om att pinka revir där, vilket jag INTE uppskattar!

Är det någon som har några bra ideer om hur jag får katten att UNDVIKA min rabatt och välja någon annans rabatt?

Nu är detta ingen tråd som ska ta upp om katter ska få gå lösa eller inte, jag har min bestämda uppfattning när det gäller det ämnet. Och det är att katter INTE ska det, och i och med det har jag satt PUNKT för den disskusionen i denna tråd. Nu vill jag på ett HUMANT sätt bli av med katten i min rabatt.
 
Försök att hitta växter som katter inte tycker om, finns säkert flera men ett tips jag har är tagetes. Annars så finns det olika sätt att skrämma katten om du tar den på bar gärning, ge den en dusch eller nåt.
Jula Postorder AB kanske funkar, och kanske inte ...
 
Du kan försöka prata med kattägaren. Det borde ju vara dennes ansvar att hålla ordning på sin katt. Jag är medveten om att inte alla kattägare resonerar så, men det kan ju vara värt ett försök. Jag vet att jag gick runt till mina grannar när jag flyttade in och bad dem att komma och prata med oss om våra katter ställde till det på något sätt hos dem.

Skrämma bort är väl andra alternativet, kasta en hink vatten, det lär finnas något doftmedel man kan ha på, eller stängsla in rabatten (ev med elstängsel, det kan kanske ge en "oväntad" effekt).
 
jag har lite tagetes i rabbaten men katten rundar ju bara detta...
Så drar den sig in mot väggen och pissar...

Sedan så kan jag ju inte plantera ca 10 kvm tagetes, så kommer jag väl in i rekordboken eller blir inspärrad... :D

Tyvärr så tror jag inte att mina grannar som har hund skulle uppskatta en 2hund och katt skrämma", vet inte hur långt det hörs, någon som vet?
Den skulle ju visserligen gå och gömma lite snyggt i en buske...
Men sen har jag även en rabatt inne i trädgården, som vätter som en granne med hund och där fungerar det inte, tyvärr...
 
ylven skrev:
Du kan försöka prata med kattägaren. Det borde ju vara dennes ansvar att hålla ordning på sin katt. Jag är medveten om att inte alla kattägare resonerar så, men det kan ju vara värt ett försök. Jag vet att jag gick runt till mina grannar när jag flyttade in och bad dem att komma och prata med oss om våra katter ställde till det på något sätt hos dem.

Skrämma bort är väl andra alternativet, kasta en hink vatten, det lär finnas något doftmedel man kan ha på, eller stängsla in rabatten (ev med elstängsel, det kan kanske ge en "oväntad" effekt).
Tyvärr så är det ca 150 hushåll i den BRF jag bor i och sedan ett stort bostadsområde en bit bort, katten/katterna kan komma vart som helst ifrån... SUCK!!!

Hade hoppats på något medel att strö ut som får katten att undvika detta område.

Tyvärr så ser jag aldrig denna, men väl dennes spår...
 
Det finns medel att strö ut att köpa i de flesta djuraffärer, kom inte riktigt ihåg vad de hette men "Fy" eller "getoff" eller nåt liknande... Det är gelkristaller som man pytsar ut där man inte vill att de ska gå. De kommer nog att lakas ur ganska snabbt utomhus och kräver kontinuerlig påfyllning vilket nog kan bli ganska kostsamt i längden tror jag.
 
Är det så att katten/katterna "gör toalett" i rabatten eller pinkar de revir på växter/vägg?
 
Det finns ett medel som heter KattEffekt (luktar starkt av typ vitlök) och GetOff som Kalleman nämnde. Sedan finns det ett flertal "husmorstips", bl a att strö citrusskal, vitpeppar eller kaffesump i rabatten. Hur väl de tipsen funkar vet jag inte men de är i alla fall relativt enkla att prova. Man får väl strö ut det medel man väljer ganska ihärdigt i början, fylla på efter regn och så, och rusta sig med ganska stort tålamod, för det tar trots allt ett tag att få katterna att ändra sina rutiner. Men trägen vinner...
 
  • Gilla
Ljungan33
  • Laddar…
Jag brukade bryta mig en bit rabarber ibland och gnaga på direkt vid landet. Sedan ett par år tillbaka odlar vi inte längre rabarber. Gissa varför?
 
...vanlig KANEL ska funka! Jag vet inte om det bara är en skröna men kanel är ju ganska billigt och i övrigt ofarligt så varför inte löpa ett par burkar och strö ut ett rejält lager i rabatten?
 
Å fy vad äckligt, förstår din irritation!!!

Vi har ett liknande problem - bor i ett nybyggt område med villor, radhus och grändhus. En helt ny fin lekpark är byggd med tillhörande sandlåda - MEN någon eller några kattskrällen har gjort den till sin favvo toalett! Såååå vidrigt!!!! Här sitter våra barn och leker och så fort nån rör om i sanden så stinker det kattpiss. Jag har vid flera tillfällen hittat kattbajs varav två gånger i händerna på min ettåring!!! Nu undviker vi sandlådan helt även fast barnen älskar att vara där! :(

Vad sjutton gör man??? HJÄLP!!!

Det har gått ut brev från samfälligheten om detta problem där man bett folk hålla efter sina katter men det har naturligtvis inte hjälpt. Vet ej heller vems katt/katter det rör sig om...

Finns det nåt att lägga ut runt sandlådan som inte är skadligt för barn att få i sig? Att sitta nattvakt med en hink vatten känns mindre lockande...
 
EllaBella skrev:
Finns det nåt att lägga ut runt sandlådan som inte är skadligt för barn att få i sig?
Fixa enkla gallerlock som läggs över sandlådan av den som går sena hundpromenaden. Jag skulle tro att det skulle räcka med att lägga över ett antal kompostgaller om sandlådan är av större typ.
 
Precis som naresjo påpekade är det viktigt att tråden inte utmynnar i en katthatartråd utan att vi försöker finna en direkt lösning på hans problem. Testa vitlöken och lite mer av de råd som givits härinne och kom tillbaka och ge oss input om det blivit någon effekt.

Det viktigaste är nog att försöka förändra kattens beteende och att katten kommer underfund med att det finns andra rabatter som är mer intressanta ... (förhoppningsvis inga forumisters rabatter :rolleyes:)
 
Har du hund? Funderat på att skaffa en? ;-)
Katter är listiga rackare, jag gillar dem men inte när de sätter sig att göra toalett på våran vall. Vår hund har skrämt skiten ur dem (och mig och grannen...) vid några tillfällen och nu verkar det som att de inte gillar överraskningsmomentet nå´t vidare utan pinkar glatt hos grannen istället. Katter är renliga djur som alltid gör toalett på annans tomt oftast grannens för de är lata också och vill inte gå för långt...
Du kan ju försöka krydda vallen med vitpeppar, men efter lite ihållande regn så är väl tyvärr effekten drastiskt minskad.
Eller så lägger du ut sill på vallen, katter kissar INTE där de äter....då kanske risken är överhängande för att du läggs in nånstans med en så´n där vit tröja som man kan krama sig själv i *s*

Alla som har katt ute vet att det inte går att säga åt en katt att den inte får gå in till grannen, de gör som de själva vill och det enda som verkligen fungerar är att grannen har katten instängd vilket nog är ännu svårare än att få den att sluta pinka revir på just din tomt ;-)

Lycka till, berätta gärna hur det går!
 
Min erfarenhet av egna och andras katter är INTE att de vill gå iväg för att skita. Däremot gillar de att ha ett bra ställe att göra det på.

Om trådstartarens problem är regelrätta toabesök i rabatten kan man mota problemet genom att erbjuda en ännu bättre toa i närheten. Men om det är revirstänk så funkar inte det knepet något vidare.

Vi hade kvarterets bästa kattoalett under vår entre-trapp, det var många besökare där, inkl våra egna. Där var alltid torrt, dessutom fin jord att göra det i. Det luktade faktiskt ingenting, den torra jorden kapslade väl in lämningarna och "torkade" dem snabbt nog.

Efter dräneringsjobb ligger det nu torkade lerklumpar lika mysiga som tegelstenar ;-) Jag måste se till att få ordning på den igen, för nu nyttjar mina katter istället den härligt mossiga gräsmattan på baksidan, inte så mysigt när man klipper gräs eller på annat sätt råkar komma för nära...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.