Hej alla!

Jag har styckat av en tomt från mina föräldrar och lantmäteriförrättningen vinner laga kraft idag 22/4. Lantmäteriet har meddelat att de kommer registrera den nya fastigheten i fastighetsregistret den 27/4 och att det kommer vara synligt där den 28/4.

Mäklaren som hjälper oss att upprätta köpebrev vill att vi gör klart köpet den 26/4, alltså efter att allt vunnit laga kraft men innan det är registrerat i fastighetsregistret.

Nu till min fråga: Kan det ställs till problem med att vi skriver köpebrev innan allt är färdigregistrerat? Mäklaren hävdar att det räcker med att beslutet vunnit laga kraft. Jag tänker så det inte blir problem vid ansökan om lagfart eller vid eventuella ärenden i framtiden… Lantmäteriet hänvisar till att det inte är en fråga för dem.

Tacksam för lite input! Om det kan ställa till problem så är min tanke att skjuta på det en vecka, men slipper gärna med tanke på svårigheter att få ihop tider med säljare, mäklare och banktjänsteman…
 
Skall man vara riktigt formell så vinner ett beslut inte laga kraft bara för att ett visst datum passeras, utan först när det är konstaterats att inga hinder för beslutet (typ överklagande) dykt upp före lagakraft datumet. Och det är väl det man konstaterat iom. att registreringen görs.
Det förekommer att överklagande kommer in en dag försent, men där det kan ta lång tid att avgöra att det verkligen var försent.
 
Så är det ju och just därför valde jag faktiskt att skjuta upp skrivandet en vecka. På så sätt hann ärendet med god marginal vinna laga kraft samt registreras i fastighetsregistret och på något sätt känns det bättre när saker sker i rätt ordning.

Kan ju dessutom tillägga för de som ser denna tråd i framtiden att det även spelar roll för försäkringen, för även om avstyckningen vunnit laga kraft så kan du inte försäkra något som inte finns i fastighetsregistret. I mitt fall finns en stuga på fastigheten och om något då skulle hända med den (lagen om alltings jävlighet) mellan kontraktsskrivningen och registreringen så skulle jag stå med skägget i brevlådan…

Så tipset från mig är att göra det i rätt ordning:
1 Följ ditt ärende hos LM
2 Låt det vinna laga kraft
3 Håll koll att det blir registrerat i fastighetsregistret
4 Skriv köpebrev
5 Försäkra eventuell
6 Sök lagfart
7 Öppna proseccon och njut!
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.