Vi bor i en villa på 145 kvm från 60-talet i Göteborg. Har en årsförbrukning på cirka 15000 kwh (laddar el-bil hemma).
Vårt 5-åriga elavtal löpte ut igår. 39 öre/kwh blir nu cirka 180 öre/kwh (rörligt), rätt stor skillnad i plånboken…
Hur ska vi tänka? Ha is i magen och binda senare i år? Byta elleverantör? Har inte behövt tänka på detta på 5 år så har noll koll! :)
 
Kolla t.ex. Greenely för timpris.
 
Hur smart/osmart är det att teckna sig på ett flerårigt 100 öres/kwh avtal ?
 
Det billigaste jag kan få just nu är 144.50 öre netto eller 183.49 inkl moms och månadsavgift på 4 år.
Men det gäller SE4.
 
B
S salkin85 skrev:
Hur smart/osmart är det att teckna sig på ett flerårigt 100 öres/kwh avtal ?
Det vet vi om ca 3år...

Det är väldigt många TWh energi i Europa som måste ersättas för att göra sig oberoende av Ryssland. Oavsett om kriget slutar imorgon eller fortsätter i många år, så kommer ambitionen vara extremt stark att göra sig oberoende av Ryssland. Det kommer ta många år innan det händer, är väldigt många vindkraftsparker, solceller med mera som måste monteras.

Jag tror tyvärr det kommer vara flera år med höga priser innan det vänder ner.

Så jag skulle snarare satsa på att göra projekt som minskar elförbrukning, än att fokusera på elavtalet.

Jag tror konsekvensen för privatekonomin är avgörande för valet av fast eller rörligt. I längden borde rörligt vara bättre. Blir det cykel till jobbet och matlåda om elen blir väldigt dyr, då kanske fastprisavtal är bra för din del, även om man får teckna den dyrt nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
K katho75 skrev:
Kolla t.ex. Greenely för timpris.
Lånar lite tråden, för mig hände att jag en gång tecknade 3års avtal med Vattenfall och när jag gjorde det kunde jag pruta bort årsavgiften. Förra året missade jag totalt och blev automatiskt 1års avtal. Till min förvåning fick jag billigare el fast jag var tvungen betala årsavgift blev sluträkningen billigare.

En gång tidigare bytte jag till Skellefteå kraft, också 3år. Men i slutändan ble vdet krångligare och dyrare.

Men jag är ändå lite småintresserad av nån nischbolag nu när Vattenfall ger mig erbjudanden på mer än dubbla priset på 1år. Frågan är just om man ska binda eller ej.

Hur fungerar t ex Greenely och andra som har timpris?

Var ju nåt bolag som gjorde reklam om 1H gratis el per 24H, är det bara elen som gratis nätavgift tillkommer? Vilken del av dygnet är det dom bjussar?

Jag har en värmepump som går konfiguera att den går mer vissa timmar. Äger en pluginhybrid bil som man skulle kunna ladda på billiga tider.

Vet du eller någon annan hur deras billaddare fungerar? Är man bunden till deras el räknas billaddningar separat osv?

Jag orkar tyvärr inte ta kontakt med dessa bolag när väldigt många vägrar svara mig skriftligt.
 
  • Gilla
Karin h
  • Laddar…
K Karin h skrev:
Vi bor i en villa på 145 kvm från 60-talet i Göteborg. Har en årsförbrukning på cirka 15000 kwh (laddar el-bil hemma).
Vårt 5-åriga elavtal löpte ut igår. 39 öre/kwh blir nu cirka 180 öre/kwh (rörligt), rätt stor skillnad i plånboken…
Hur ska vi tänka? Ha is i magen och binda senare i år? Byta elleverantör? Har inte behövt tänka på detta på 5 år så har noll koll! :)
Om jag var TS skulle jag definitivt skaffa ett timavtal. Just nu känns det som att de fasta elavtalen tar väldigt mycket höjd för osäkerheten de kommande åren.:rolleyes: I och med att du har elbil som du har möjlighet att koppla ihop med smart laddning under dygnets billigare timmar kan du spara mycket pengar. Dessutom kanske du har möjlighet till smart uppvärmning också?

Både Greenely och Tibber har timavtal som är hyfsat billiga i avgiften och inga påslag. Jag valde Greenely eftersom jag tycker att Tibber är aningen säljiga för min smak. Båda har liknande erbjudanden, fick dessutom något erbjudande med rabbatkod på elavtaldirekt den var 6moff för 6 månader gratis avgift (ingen bindningstid heller.) ;) Jag använder Greenelys smarta laddning för min hybrid men tror också att Tibber har något liknadne.

Lycka till!
 
  • Gilla
Karin h
  • Laddar…
Jag hade självklart tagit ett fastprisavtal
Det enda som vi kan vara säkra på är att det fortsatt kommer blir dyrt med ström.
Elbilsladdningen är bara en liten del som inte bör styra ditt val.
Är du beroende av att värma huset med en så bör du absolut ha fastpris.
Blir jäkligt dyrt annars så man inte kan slå av värmen när det är kallt ute och strömmen brukar ha ett högt pris på ett rörligt avtal.
Jag ser mitt fasta avtal som en billig försäkring mot oförutsedda, eller snarare väldigt troliga, höga elräkningar.
 
  • Gilla
Karin h
  • Laddar…
Med 15’000 kWh per år förmodar jag att du har värme baserad på el. Då ska du ha fastprisavtal, men teckna inte just nu!
Nu är vintern och den höga energiförbrukningen över så kör med rörligt och se vad som händer med priset.
Innan vintern tecknar du elavtal med vintersäkrat pris, pristak, bundet under 3 mån under vintern etc, om du inte hittat ett bra pris på flerårigt fastprisavtal.
 
  • Gilla
Karin h
  • Laddar…
Jag har också samma problem, vilken elavtal jag ska välja. Årsförbrukning är 22000kWh, elområdet 3 - dessutom jag är ensamstående med bolån, dvs elpris kan slå verkligen hårt budgeten. Enda som är säkert är att det blir fattiga år i framtiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.