Min nyinköpta S800 dockar inte i laddstationen korrekt.

Den följer guidekabeln ordentligt och vänder sig baklänges precis vid stationen (som den skall). Den kör rakt in tills den typ når plattan, då drar den rakt åt vänster och totalt missar att docka.

Tips?
 
Mina föräldrars gör likadant. Vi har justera guiden under laddstationen för att kompensera snedställningen.
Finns flera på FB med samma problem. Någon nämnde defekt fyr.
 
  • Gilla
calle_77
  • Laddar…
Tack för ditt svar.
På vilket sätt kan jag kompensera med guide-linan?

Den kör ju trots allt rakt och fint in mot laddstationen tills den är typ 20cm från att docka. Då drar den rakt åt vänster.
 

Bästa svaret

Är ganska säker på att begränsningskabeln ligger för nära laddastationen på ena sidan.
 
Det är mycket möjligt. Skall kolla detta imorgon. Bra tips!
Återkommer.
 
Har flyttat begränsningskabeln en bit längre ut från stationen och nu dockar/laddar han.

Men den ställer sig fortfarande mycket snett på plattan/i docken.

Tips på det?
 
R Robin Lindgren skrev:
Har flyttat begränsningskabeln en bit längre ut från stationen och nu dockar/laddar han.

Men den ställer sig fortfarande mycket snett på plattan/i docken.

Tips på det?
Flytta begränsningskabeln lite till från dockan! Men det har du säkert provat redan.... Se också till att guidekabeln ligger rätt i sina clips under.
 
Uppdaterar här med lösning. Gräsklipparen verkar mycket känslig för hur man drar begränsningskablar, guidekablar, hur laddstationen står osv.

Kort och gott, gör man inte EXAKT som det står i manualen så får man problem.

Kan tycka det är lite dåligt att den är så känslig, alla har ju trots allt olika trädgårdar och olika möjligheter / förhållanden.

Iallafall, stationen står 100% rakt. Begränsningskablarna går iväg ut på vänster resp höger sida flera meter och guidekabeln går rakt ned från stationen och ca 2 meter innan den viker av.

Nu fungerar det!
 
R Robin Lindgren skrev:
Uppdaterar här med lösning. Gräsklipparen verkar mycket känslig för hur man drar begränsningskablar, guidekablar, hur laddstationen står osv.

Kort och gott, gör man inte EXAKT som det står i manualen så får man problem.

Kan tycka det är lite dåligt att den är så känslig, alla har ju trots allt olika trädgårdar och olika möjligheter / förhållanden.

Iallafall, stationen står 100% rakt. Begränsningskablarna går iväg ut på vänster resp höger sida flera meter och guidekabeln går rakt ned från stationen och ca 2 meter innan den viker av.

Nu fungerar det!
Bra att det funkar nu! Bra också att du berättar hur det löste sig. Vanligen blir det bara tyst när frågeställarens problem löst sig. Men alla vi som läser diskussionerna vill ju veta hur det löste sig och lära oss av det.
 
En annan fråga. Gräsklipparen följer alltid exakt guide-linan in i stationen vilket väldigt snabbt kommer leda till ett spår mitt i gräsmattan. Enligt manualen skall maskinen köra på lite olika avstånd från denna.

Vad har jag gjort för fel här då?

PS: Guidekalibreringen genomförs utan felmeddelanden.
 
R Robin Lindgren skrev:
En annan fråga. Gräsklipparen följer alltid exakt guide-linan in i stationen vilket väldigt snabbt kommer leda till ett spår mitt i gräsmattan. Enligt manualen skall maskinen köra på lite olika avstånd från denna.

Vad har jag gjort för fel här då?

PS: Guidekalibreringen genomförs utan felmeddelanden.
Det är väl bara sista biten utanför stationen som den går rakt mot. Verkar som att avståndet i övrigt bestäms av smalaste stället i förhållande till guidekabeln. Så här står det i manualen:
Guidekalibreringen startar när produkten är i startpunkten. Produkten rör sig vinkelrätt bort från
guidekabeln på vänster sida i maximalt 1.35 m eller tills den träffar begränsningskabeln eller ett hinder. Vänster sida innebär ditt vänster när du tittar rakt fram på laddstationen. Avståndet ställs in som maximal korridorbredd och guidekalibreringen slutförs. Produkten rör sig längs guidekabeln för att testa om den kan följa guidekabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.