Hej, någon som vet?
Vi har tänkt att anlägga en liten uteplats som ska bli en grillplats med bänkar i hörnan på vår tomt. Därför undrar jag om jag kan bygga ett vindskydd i hörnan i form av ett plank 3x3m som är 1,7m högt utan bygglov? Ska naturligtvis först be om grannens tillstånd (en fritidsgård) då planket kommer vara nära tomtgränsen, andra delen av planket blir isåfall mot en liten återvändsgata. Inte så kul att sitta och mysa & grilla i vår hörna med ett gäng tonåringar/barn som står 1 meter därifrån vid deras aktiviteter.

Står så här på Kommunens hemsida:
*Plank eller mur runt uteplats
Du får bygga ett plank eller mur, inom 3,6 meter från ditt en- eller tvåbostadshus för att anordna en skyddad uteplats. Planket eller muren får inte vara högre än 1,8 meter från marknivå (där det är som lägst)
Placeras närmare fastighetsgränsen än 4,5 meter mot granne (om inte grannen godkänner det)

Tacksam för svar om ni vet, ringde kommunen anonymt men de ville bara ge svar om de fick veta adress och fastighetsbeteckning.....
 
Måste man inte ansöka om bygglov när det angränsar mot kommunal mark?
 
Om planket ditt i sin helhet hamnar inom avståndet 3,6m från boningshuset så behöver du inte det, annars är svaret att du behöver bygglov.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
W whak skrev:
Måste man inte ansöka om bygglov när det angränsar mot kommunal mark?
Ja
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Okej då måste jag ha bygglov för ett plank men om jag istället bygger ett 1,7m högt staket med 50% öppenhet och planterar nån växt typ Guldregn för insynsskydd? Funkar det utan bygglov? Är orolig att bygglovet tar ett par veckor och jag vill börja till helgen.....
 
BirgitS
Spaljéer och växtlighet kan man ha som man vill utan bygglov.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Diddsan skrev:
Okej då måste jag ha bygglov för ett plank men om jag istället bygger ett 1,7m högt staket med 50% öppenhet och planterar nån växt typ Guldregn för insynsskydd? Funkar det utan bygglov? Är orolig att bygglovet tar ett par veckor och jag vill börja till helgen.....
Staket behöver inte bygglov, däremot är det inte alltid så tydligt vad som är skillnad mellan plank/staket/stängsel/spaljé. Men kort kan man säga så här, är det lägre än 1.1 - 1.2m (beror på kommunala tolkningar) så är det alltid OK. även om det är helt tätt dvs ett plank. Ska det vara högre än detta behöver det vara minst 50% genomskinlighet (detta inkluderar reglar och ev. toppbrädor osv) så skulle man vara helt strikt behöver det vara mer öppet än stängt om man har var annat hål/bräda.
Reglerna stipulerar dock inte exakt hur det ska se ut utan det är väldigt luddigt och allmänna intrycket av staketet kan göra att det anses högre än normal och därför räknas som plank i alla fall. Det avgörs i mark och miljödomstolen om kommunen säger att ditt staket är ett plank och du håller inte med och vägrar rätta dig efter kommunen.
Om det finns risk att någon har åsikter om detta skulle rekommendera dig att göra det med råge mindre än 50% tätt och som du säger odla något vackert i det som förtätar det med tiden. Är det aldrig någon som kommer störa sig på detta så är det nog heller inte någon som kommer anmäla det till kommunen och då kan du ju dra till med tätare redan från början.
 
  • Gilla
Diddsan och 1 till
  • Laddar…
Det där med ”bygglovsfritt” nära tomtgräns handlar alltså om godkännande av berörda. Om grannen då är en gata eller annan allmän plats så är alla berörda. Du skulle rent teoretiskt kunna anses ha medgivande om du kunde få explicit godkänt från alla som bor i Sverige. Vilket ju i praktiken är omöjligt.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där med ”bygglovsfritt” nära tomtgräns handlar alltså om godkännande av berörda. Om grannen då är en gata eller annan allmän plats så är alla berörda. Du skulle rent teoretiskt kunna anses ha medgivande om du kunde få explicit godkänt från alla som bor i Sverige. Vilket ju i praktiken är omöjligt.
Fast det är ju berörda grannar vilket får antas är kommunen i båda dessa fall (Fritidsgården kan ju inhysas i en fastighet som inte ägs av kommunen men gissar att så inte är fallet). Det räcker i alla fall med kommunens medgivande om du söker bygglov. =) Sedan vet jag inte vilken fantastisk kommun du bor i om handläggningstiden för bygglov bara är några veckor, brukar vara många månader så vitt jag hört. Men visst de som klagar hörs ju oftast mer.
 
Sätt upp väv, det har testats juridiskt ända upp i MÖD.

Mark- och miljööverdomstolen kan utifrån de fotografier som har getts in i målet konstatera att insynsskyddet med hänsyn till material och utformning inte ger ett visuellt intryck av att vara ett plank. Redan på grund av detta kan det inte omfattas av gällande bygglovsplikt.

Det aktuella insynsskyddet består av två stolpar och en väv som kan dras ut mellan stolparna. Utredningen visar att det när väven är utdragen är ca två meter högt och sju meter brett. Det är placerat nära gränsen till den fastighet som ägs av P B och R J B.

Mark- och miljödomstolen gör följande bedömning i frågan om stolparna med utdragbar väv ska anses vara ett byggnadsverk.
Stolparna är förvisso fast förankrade, men en eller ett fåtal stolpar som inte har en bärande eller stödjande del i en byggnadskonstruktion och som inte upptar annat än en mindre yta kan enligt domstolens mening inte ses som en anläggning. Av det följer att stolparna inte kan anses utgöra ett byggnadsverk.

Mot bakgrund av det anförda instämmer mark- och miljödomstolen i länsstyrelsens bedömning att nämnden haft fog för att inte ingripa med stöd av PBL.


https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2020/p-8451-19.pdf
 
  • Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sätt upp väv, det har testats juridiskt ända upp i MÖD.

Mark- och miljööverdomstolen kan utifrån de fotografier som har getts in i målet konstatera att insynsskyddet med hänsyn till material och utformning inte ger ett visuellt intryck av att vara ett plank. Redan på grund av detta kan det inte omfattas av gällande bygglovsplikt.

Det aktuella insynsskyddet består av två stolpar och en väv som kan dras ut mellan stolparna. Utredningen visar att det när väven är utdragen är ca två meter högt och sju meter brett. Det är placerat nära gränsen till den fastighet som ägs av P B och R J B.

Mark- och miljödomstolen gör följande bedömning i frågan om stolparna med utdragbar väv ska anses vara ett byggnadsverk.
Stolparna är förvisso fast förankrade, men en eller ett fåtal stolpar som inte har en bärande eller stödjande del i en byggnadskonstruktion och som inte upptar annat än en mindre yta kan enligt domstolens mening inte ses som en anläggning. Av det följer att stolparna inte kan anses utgöra ett byggnadsverk.

Mot bakgrund av det anförda instämmer mark- och miljödomstolen i länsstyrelsens bedömning att nämnden haft fog för att inte ingripa med stöd av PBL.


[länk]
Snyggt, bra inflikning med hög relevans! Denna ska jag ta med mig =) Ämnet kommer ju upp väldigt ofta. (Även att stolparna inte räknas som byggnadsverk kan nog komma till användning).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Fast det är ju berörda grannar vilket får antas är kommunen i båda dessa fall (Fritidsgården kan ju inhysas i en fastighet som inte ägs av kommunen men gissar att så inte är fallet). Det räcker i alla fall med kommunens medgivande om du söker bygglov. =) Sedan vet jag inte vilken fantastisk kommun du bor i om handläggningstiden för bygglov bara är några veckor, brukar vara många månader så vitt jag hört. Men visst de som klagar hörs ju oftast mer.
Kommunen som granne
Kommunen kan vara berörd granne om fastigheten gränsar till väg, park- eller naturmark. I ett bygglovsärende yttrar sig kommunen liksom övriga grannar under bygglovsprocessen.

För bygglovsbefriade åtgärder som Attefallshus, Friggebodar med mera, ska avståndet till allmän plats, exempelvis väg, park- eller naturmark, alltid vara minst 4,5 meter inom detaljplanerat område. Kommunen kan alltså inte ge något grannemedgivande i dessa fall.

Gränsar din tomt mot ett naturområde som inte är detaljplanerat kan kommunen eller annan ägare till marken godkänna en placering närmare än 4,5 meter från tomtgräns.

Kommunen kan också godkänna en placering närmare än 4,5 meter från tomtgräns om det angränsar mot en fastighet som kommunen äger om det inte är allmän plats.
https://www.linkoping.se/bygga-bo-o...k-bygglov/grannars-ratt-att-lamna-synpunkter/
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kommunen som granne
Kommunen kan vara berörd granne om fastigheten gränsar till väg, park- eller naturmark. I ett bygglovsärende yttrar sig kommunen liksom övriga grannar under bygglovsprocessen.

För bygglovsbefriade åtgärder som Attefallshus, Friggebodar med mera, ska avståndet till allmän plats, exempelvis väg, park- eller naturmark, alltid vara minst 4,5 meter inom detaljplanerat område. Kommunen kan alltså inte ge något grannemedgivande i dessa fall.

Gränsar din tomt mot ett naturområde som inte är detaljplanerat kan kommunen eller annan ägare till marken godkänna en placering närmare än 4,5 meter från tomtgräns.

Kommunen kan också godkänna en placering närmare än 4,5 meter från tomtgräns om det angränsar mot en fastighet som kommunen äger om det inte är allmän plats.
[länk]
Var lite otydlig i min formulering när jag skrev "medgivande om du söker bygglov" jag avsåg alltså inte ett grannemedgivande vilket då skulle göra att man inte behöver söka bygglov alls, utan det jag menade var att kommunen skulle kunna bevilja ett bygglov närmare en 4.5m mot deras mark men det kräver alltså som jag skrev, och som förtydligades här, en bygglovsansökan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Snyggt, bra inflikning med hög relevans! Denna ska jag ta med mig =) Ämnet kommer ju upp väldigt ofta. (Även att stolparna inte räknas som byggnadsverk kan nog komma till användning).
Här är två till:

Tillsynsärende avseende en höj- och sänkbar glasinhägnad kring en uteservering. MÖD ansåg att anordningen inte ger ett visuellt intryck som motsvarar vad som kan betecknas som plank och att den redan på grund av detta inte kan omfattas av bygglovsplikten. MÖD ansåg vidare att den, tillsammans med en befintlig markis, inte utgjorde en bygglovspliktig tillbyggnad samt att det inte heller i övrigt fanns anledning för nämnden att ingripa mot inhägnaden.
https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2020/p-3567-19.pdf

Tillsynsärende avseende ett insynsskydd bestående av ett tygstycke upphängt på två vajrar ovanför ett trästaket vilket i utdraget läge är ca fyra meter långt och 0,8 meter högt. MÖD konstaterade att insynsskyddet inte ger ett visuellt intryck av att vara ett plank och att det redan på grund av detta inte kan omfattas av bygglovsplikten.
https://www.domstol.se/globalassets...ooverdomstolen/avgoranden/2020/p-5488-19-.pdf
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Här är två till:

Tillsynsärende avseende en höj- och sänkbar glasinhägnad kring en uteservering. MÖD ansåg att anordningen inte ger ett visuellt intryck som motsvarar vad som kan betecknas som plank och att den redan på grund av detta inte kan omfattas av bygglovsplikten. MÖD ansåg vidare att den, tillsammans med en befintlig markis, inte utgjorde en bygglovspliktig tillbyggnad samt att det inte heller i övrigt fanns anledning för nämnden att ingripa mot inhägnaden.
[länk]

Tillsynsärende avseende ett insynsskydd bestående av ett tygstycke upphängt på två vajrar ovanför ett trästaket vilket i utdraget läge är ca fyra meter långt och 0,8 meter högt. MÖD konstaterade att insynsskyddet inte ger ett visuellt intryck av att vara ett plank och att det redan på grund av detta inte kan omfattas av bygglovsplikten.
[länk]
Är ju intressant att de går så tydligt på att om det ser ut som ett plank och kvackar som ett plank är det ett plank, men om det inte ger intryck av att vara ett plank då är det fritt fram och skall enbart bedömas på hur vida det kan tänkas kräva bygglov. Dvs att det ger insynsskydd och där med hindrar insyn eller skärmar av ett område är i sig inte det relevanta (vilket avsikten med reglerna nog från början va). Om min granne hägnar in sin tomt i segelduk blir jag ju minst lika pissig som om han sätter upp ett plank hela vägen då jag blir lika instängd och ett plank antaget är snyggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.