Miles Miles skrev:
Om du inte förstår skillnaden så rekommenderar jag dig att ta ett snack med de som vet varför.
Varför förklarar inte du som förstår det istället, för jag ser inte någon som helst skillnad i miljöpåverkan om man tvättar händerna inomhus och släpper ut vattnet, jämfört med att på samma sätt tvätta händerna utomhus.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Går ju utmärkt och andra bra förslag har du fått. Betänk frysrisken bara i och med att du valt glas..


QUOTE="Miles, post: 4735320, member: 42755"]Ska installera en Cinderella Comfort i en liten nybyggd toalett i sommarstugan. Inget vatten finns där, vi diskar med bräckt havsvatten (Kvarken).

Funderar på om det här skulle fungera:


- Vatten från en glasbehållare ovanför handfatet för att tvätta händerna
Visa bilaga 607372
- .. ner i en plasthink under handfatet
Visa bilaga 607374

Skulle det fungera?
Är det dumt att ha "tvål-vatten" i en behållare i typ en vecka?
Andra bättre förslag?[/QUOTE]
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Miles Miles skrev:
Om du inte förstår skillnaden så rekommenderar jag dig att ta ett snack med de som vet varför.
Jag tycker du ska köra med din glasflaska och låta det rinna ner i en dunk som du tömmer i toaletten hemma, om det inte är för tungt att bära hem dunken förstås.
 
  • Haha
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Miles Miles skrev:
Visst kan man strunta i det (inte för att vi kommer att göra det, det finns en anledning till att man behöver vara försiktig med avlopp rakt ut i naturen, speciellt nära vattendrag) .. sen är ju frågan vad det ev kan kosta om man blir påkommen.
Varför funderar du ens på påföljden om du tror att det är farligt att släppa ut tvättvattnet genom ett rör eller slang men inte farligt att hälla ut det med hink?
 
Undra vad som händer med tvagningsvattnet i finlands alla hundratusentals ulkosaunat, vatten från handtvätt känns som en piss i Torneträsk i jämförelse
 
D Dennis K skrev:
Undra vad som händer med tvagningsvattnet i finlands alla hundratusentals ulkosaunat, vatten från handtvätt känns som en piss i Torneträsk i jämförelse
Det rinner väl inte genom avloppsrör?
Det har ju blivit en oerhörd rädsla för privata avlopp även om de bara är BDT vatten, att de kommunala reningsverken bäddar flera ggr om året vid större regn väljer man att bortse ifrån.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag tycker du ska köra med din glasflaska och låta det rinna ner i en dunk som du tömmer i toaletten hemma, om det inte är för tungt att bära hem dunken förstås.
Nu överdriver du.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag tycker du ska köra med din glasflaska och låta det rinna ner i en dunk som du tömmer i toaletten hemma, om det inte är för tungt att bära hem dunken förstås.
Är det tillåtet att bära eller köra avloppsvatten i dunk mellan olika fastigheter?
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det tillåtet att bära eller köra avloppsvatten i dunk mellan olika fastigheter?
Under 100 liter krävs inget ADR tillstånd, men vad menar du med att köra? TS har nog inte bil med tanke på omtanken om naturen......
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Varifrån kommer vattnet som ska fyllas i behållaren?
 
D Dilato skrev:
Varifrån kommer vattnet som ska fyllas i behållaren?
Kvarken gissar jag.

Miles Miles skrev:
Inget vatten finns där, vi diskar med bräckt havsvatten
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Många fjantiga kommentarer nu. Det är inte tillåtet släppa ut gråvatten under huset i en nyinstallerad toalett, hur dumt ni än tycker det är. Jag följer de regler som finns .. punkt! Om ni vill fjanta runt med fler kommentarer i ämnet så gör det i en annan tråd.
 
Miles Miles skrev:
Jo det skulle ju vara trevligt om man kunde släppa ut det under huset (står på plintar så inga problem att komma under toan). Men då behövs nog en stenkista .. tror inte det godkänns att det får rinna rakt ner i backen om sommarstugan granskas av miljömyndighet...
Du får väl söka avloppstillstånd för din "trevliga" lösning om det känns rätt för dig, vad miljömyndigheten godkänner vet du ju inte förrän du låtit dem prova din tänkta lösning.
 
Miles Miles skrev:
Många fjantiga kommentarer nu. Det är inte tillåtet släppa ut gråvatten under huset i en nyinstallerad toalett, hur dumt ni än tycker det är. Jag följer de regler som finns .. punkt! Om ni vill fjanta runt med fler kommentarer i ämnet så gör det i en annan tråd.
Är regler viktiga för dej så läs detta forums §5.4 och försök förstå att kommentarer till ämnet kan och får förekomma i tråden oavsett vad DU tycker.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Om du vill ha behållare för gråvattnet så skulle du ju kunna ha det i krypgrunden annars, med ett vanligt vattenlås och avloppsrör från handfatet.
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.