Hej, är det någon som vet utifall hastigheten blir lägre per uttag om jag kopplar från fiberbox till mediaomvandlare och sedan till en wifi router/switch och därifrån till alla uttag (8st) jämfört med om jag går med en kabel från mediaomvandlaren till varje uttag?
Johan
 
Du måste ju ha en router. Har mediaomvandlaren en integrerad router?
 
  • Gilla
Johan-
  • Laddar…
Johan- Johan- skrev:
Hej, är det någon som vet utifall hastigheten blir lägre per uttag om jag kopplar från fiberbox till mediaomvandlare och sedan till en wifi router/switch och därifrån till alla uttag (8st) jämfört med om jag går med en kabel från mediaomvandlaren till varje uttag?
Johan
Det beror ju på vad du kopplar in för switch, är det en äldre modell kan den ju vara långsammare per port än vad du betalar för i uppkoppling. Men som tidigare skrevs du behöver troligen (vanligt att din ISP bara ger dig 2 publika IP) en router med DHCP service före dina uttag. Denna ger dig via sin NAT även ett bra skydd mot intrång. Om du har 8 uttag räcker det nog med en router då dessa ofta har inbyggd switch med 8 uttag.
 
  • Gilla
Johan-
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du måste ju ha en router. Har mediaomvandlaren en integrerad router?
Det är bundet till Telia och deras mediaomvandlare har ingen integrerad router.
Tror du att det blir en annan påverkan på hastighet för varje användare (8st) om jag kopplar från ett uttag i routern till en switch och från denna switch till varje resp uttag, jämfört med om jag drar från routern till varje respektive uttag? Hastigheten är bara 250/250.
 
Johan- Johan- skrev:
Det är bundet till Telia och deras mediaomvandlare har ingen integrerad router.
Tror du att det blir en annan påverkan på hastighet för varje användare (8st) om jag kopplar från ett uttag i routern till en switch och från denna switch till varje resp uttag, jämfört med om jag drar från routern till varje respektive uttag? Hastigheten är bara 250/250.
Det blir ju givetvis en teoretisk påverkan på hastigheten med en switch i mellan (men kan ju även vara så att din router är helt rutten som switch och det blir snabbare med) men i praktiken är den nog försumbar men om din router har 8 portar så ser jag inte varför du vill sätta en switch efter den, blir ju bara mer prylar och sladdar.
 
  • Gilla
Johan-
  • Laddar…
Tanken var att koppla något liknande den bifogade bilden.
Jag gjorde bort mig och fördrog bara 1st cat5 mellan källare och övervåning(röd färg) och vill inte dra nya kablar då samtliga är fördragna i väggarna. Smart wifi + extender på övervåningen pga två murstockar som blockar signalen oavsett vart jag placerar wifi routern om det ska finnas täckning på hela den våningen.
Schematisk bild av hemnätverk med fiberbox, mediaomvandlare, router med wifi och extenders i olika våningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.
 
Redigerat:
Är det wifi extenders eller switchar kopplade via de streckade blå linjerna?
 
arneri68 arneri68 skrev:
Är det wifi extenders eller switchar kopplade via de streckade blå linjerna?
Jag har samma fråga, är de blå prickade linjerna WiFi-signal eller kabel?
 
Jag skulle göra något helt annat:

1. Montera en router utan wifi i anslutning till mediaomvandlaren.
2. Vid routern monterar du även en liten switch om routern inte har fler portar.
3. Från switchen (eller routern) drar du kabel till dina uttag i källaren och en annan kabel till övervåningen.
4. På övervåningen blir det en switch till dit du kopplar en Wifi AP för övervåningen, alla uttag på övervåningen och en sladd till vinden.
5. Nedervåningen skulle jag mata via kabel från övervåning eller källare.

I möjligaste mån skulle jag se till att dra kabel till alla Wifi Accesspunkter.

Det går inte långsammare av att ha flera switchar i serie, det är bara mer som slutar fungera om den första switchen går sönder.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 4 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Men som tidigare skrevs du behöver troligen (vanligt att din ISP bara ger dig 2 publika IP).
Och ett kul felfall som en kollega råkade ut för när det begav sig. Han fick fem adresser från sin ISP så han körde rått alla datorer rätt på internet. Men en vacker dag så märkte han att det gick otroligt segt att kopiera från en dator till en annan.

Det visade sig att inte alla adresser låg i samma nät, så paketen routades helt korrekt via ISPns nät. Trafiken mellan de två datorerna i lägenheten tog sig alltså en sväng ut på internet innan de behagade att masa sig tillbaka hem. Denna bensträckare tog naturligtvis en hel del tid pga den relativt tunna internetlinan.

Han fick krypa till korset och byggde sig en router/NAT så var problemet löst, men vi fick ett gott skratt på jobbet iaf! :) (Idag så får man ju inga adresser så det är ett liten risk att man skall hamna i samma situation)
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
2. Vid routern monterar du även en liten switch om routern inte har fler portar.
Nu när nya datorer ofta levereras med 2,5 Gbps nätverksanslutningar kan det vara värt att fundera på om switchen skall ha stöd för snabbare anslutningar än 1 Gb. De som har filservrar och annat kan utnyttja hastigheten på LAN:et.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Nu när nya datorer ofta levereras med 2,5 Gbps nätverksanslutningar kan det vara värt att fundera på om switchen skall ha stöd för snabbare anslutningar än 1 Gb. De som har filservrar och annat kan utnyttja hastigheten på LAN:et.
Tittar man på vad 10Gb switchar kostar verkar det inte riktigt prisvärt ännu och med synnerligen tveksam nytta, men att fundera på det kan ju inte vara fel!
 
Är det så att man har flertalet trådade övervakningskameror som alla streamar i 4k kan det ju vara en bra ide att ha en kraftfull switch (gärna med PoE) men annars tror jag att väl placerade APs framtidssäkrar nog så bra.
 
Då din internet-lina bara är 250 Mbit så kommer nog switchar och kablar inte vara någon begränsande faktor. Däremot skulle jag nog försöka bygga bort alla dina Wifi Extenders om det går (tar för givet att de bli streckade linjerna är trådlöst och inte kabel).
Om du har behov av Wifi i källaren så hade jag gjort så här.
Bytt ut mediakonvertern mot en Edgerouter X SFP och kopplat fibern som WAN. Sen satt en AP i källaren direkt från routern. Sedan använt befintligt kablage upp till övervåningen och bytt ut nuvarande router mot en Switch. Sedan satt en AP på övervåningen. Har du behov av Wifi på "Nedervåningen" och "Vindsnningen" hade jag monterat en AP på varje våningsplan. Till nedervåningen kan kan du antigen dra kabel från routern i källaren, eller från Switchen på övervåningen.
Behöver du IP-TV eller IP-Telefoni så kan du köra en VLAN trunk från Routern upp till Switchen.
 
Jag tog enklare väg. Köpte en meshlösning (TP-Link M9Plus)och behöll router från Telia och även medieomvandlare ingen krångel med VLAN som de använder.
Kabel från Teliarouter till M9-burk och sedan tråd löst till andra M9.
Avaktivera wifi i Teliaroutern.
Meshsystem är bara för trådlöst och kör även IPTV över det.
Teliarouter och första M9 står i källaren och sedan trådlöst i meshsystemet till övervåning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.