S
Har ett trä(plank)golv i ett torp att slipa.
Det finns en Black&Decker-mouse (inköpt tidigt 2000-tal) på förrådshyllorna men med en växande RyobiONE18V-arsenal så är det lätt hänt att rikta blickarna ditåt.

Av googling så verkar det dock som att när det kommer till bandslip inte är lika säker succé att välja sladdlöst. Flera omdömen pekar på att batterikraften är frustrerande begränsad vid användning av modellen R18BS-0. Att batteriet dels snabbt blir överhettat (?) och framförallt att man (även vid något av de större batterierna) behöver byta batteri redan efter några minuter. 3-10 minuter, har jag sett - bland recensionerna.

Har då också sett Ryobis sladdbundna bandslip. EBS800.

Någon här i forumet som har varit i samma sits och/eller har erfarenheter/reflektioner i ämnet?

Det känns ju på ett sätt lite avigt att gå på en sladdbunden maskin (som "i o f s" har ett lägre pris) när man börjat snöa in på "ett batteri till alla maskiner" men kanske läge att göra ett undantag när det kommer till just (band)slipmaskin. :thinking:
 
S Tommy66 skrev:
Har ett trä(plank)golv i ett torp att slipa.
Det finns en Black&Decker-mouse (inköpt tidigt 2000-tal) på förrådshyllorna men med en växande RyobiONE18V-arsenal så är det lätt hänt att rikta blickarna ditåt.

Av googling så verkar det dock som att när det kommer till bandslip inte är lika säker succé att välja sladdlöst. Flera omdömen pekar på att batterikraften är frustrerande begränsad vid användning av modellen R18BS-0. Att batteriet dels snabbt blir överhettat (?) och framförallt att man (även vid något av de större batterierna) behöver byta batteri redan efter några minuter. 3-10 minuter, har jag sett - bland recensionerna.

Har då också sett Ryobis sladdbundna bandslip. EBS800.

Hade du tänkt slipa golvet med en bandslipmaskin ?
Någon här i forumet som har varit i samma sits och/eller har erfarenheter/reflektioner i ämnet?

Det känns ju på ett sätt lite avigt att gå på en sladdbunden maskin (som "i o f s" har ett lägre pris) när man börjat snöa in på "ett batteri till alla maskiner" men kanske läge att göra ett undantag när det kommer till just (band)slipmaskin. :thinking:
 
S
:thinking:

(Det kom inte med ngn text i din kommentar. ;):lying:)
 
S Tommy66 skrev:
:thinking:

(Det kom inte med ngn text i din kommentar. ;):lying:)
oj då. Trodde jag skrev ”hade du tänkt slipa golvet med en bandslip?”
 
S
Viktor.J Viktor.J skrev:
oj då. Trodde jag skrev ”hade du tänkt slipa golvet med en bandslip?”
Yepp, det är så tankarna går.
 
S Tommy66 skrev:
Yepp, det är så tankarna går.
OM det är under 10 kvm och inte är behandlat med lack/fernissa så kanske det är ok. i alla andra lägen hade jag hyrt riktiga grejer. Jag hyrde riktiga grejer en helg för 1200 kr och slipade 70 kvm.
 
S
Viktor.J Viktor.J skrev:
OM det är under 10 kvm och inte är behandlat med lack/fernissa så kanske det är ok. i alla andra lägen hade jag hyrt riktiga grejer. Jag hyrde riktiga grejer en helg för 1200 kr och slipade 70 kvm.
Viktor.J Viktor.J skrev:
OM det är under 10 kvm och inte är behandlat med lack/fernissa så kanske det är ok. i alla andra lägen hade jag hyrt riktiga grejer. Jag hyrde riktiga grejer en helg för 1200 kr och slipade 70 kvm.
Yes, jag är med på det. Kapacitet på golvslipmaskiner som man hyr.
Men det kommer att bli att jag köper mig en maskin. Behöver den nu och sedan stötvis framåt.

Så, är här någon i forumet som har erfarenheter/tankar att dela med sig av - när det kommer till kapaciteten på Ryobis batteridrivna bandslip?
:thinking:
 
Ryobis verktyg är generellt sett inte designade för hård användning under längre tid .. Att slipa ett golv är helt klart görbart, men du behöver en bandslip av bra kvalitet ...
 
S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ryobis verktyg är generellt sett inte designade för hård användning under längre tid .. Att slipa ett golv är helt klart görbart, men du behöver en bandslip av bra kvalitet ...
OK... Ja sättet att använda en bandslip (i a f vid slipning av golv) blir ju att klassa som det, hård användning under längre tid.
Kanske man kan säga detsamma om t ex häcksax och skruvdragare - och de båda (Ryobi)produkterna har jag inte upplevt vare sig "överhettning" eller korta batteritider med.

Men det ter sig ju då som att det är lämpligare att gå på EBS800 (sladd) än R18BS-0 (batteri). :thinking:
(Förutsatt att jag vill ha just en Ryobi, yes.)
 
Jag slipade 130m2 parkett med Edge golvslip. Använde mig av en batteridriven Ryobi excenter-slip för mindre detaljer, men den brann upp efter ”hårt” användande. Fick övergå till en Biltema variant med sladd istället ☺️
 
om du prompt ska slipa med en bandslip så hade jag valt en med sladd och av ett kvalitetsmärke. om det blir för dyrt hade jag valt samma men begagnat.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag har en Ryobi R18BS-0 med 4ah batteri som jag tänkte använda för att slipa altantrall. Det är tyvärr inte görbart då batteriet räcker i ca 2-3 minuter och dessutom orkar maskinen bara igång när det är fulladdat. Denna maskin kommer att åka tillbaka till butiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.